AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.869

Kylartätning, hjälper det?

mi
1
mixtermike
320ia -94
--------------------------------------------------------------------------------

Hej alla. Första inlägget

Har problem med min bil. Kör en BMW 320i -94 automat.

När jag körde för några veckor sen så steg tempemätaren till rött, körde med bilen ungefär 1-2 mil på röda strecket. Nu har jag felsökt med en mekaniker och tagit reda på att topplockspackningen är skadad.

Men istället för att byta ut den så fick jag ett tips från mekanikern att testa kylartätning (Bars Leak). Det funkade! Tempen ligger stadigt på mitten nu som den ska men är väldigt rädd att det här kommer brista. Har kört ungefär 10 lugna mil med bilen och den reagerar normalt och så. Det kommer varm luft från AC.

När jag öppnar motorhuven så luktar det väldigt konstigt, luktar "varm kylarvatten". Är rädd för att det kommer brista när som helst. Fläkten snurrar lite ojämnt, knappt märkbart dock.

När man stänger av bilen och låter den stå 1-2 timmar så borde ju motorn vara kall eller hur? Men tempmätaren är fortfarande på mitten. Väldigt konstigt. Om man låter bilen stå flera timmar så står tempmätarn på kall självklart.

Nu är frågan. Vad ska jag göra? Det känns som att den här kylartätningen bara är en temporär lösning som kan gå åt helvete när som helst och då står man där med en skuren motor och 30.000kr åt helvete. Vad har ni för tips och råd?

Tack! /Micke
Du har redan svarat på frågan själv....Laga bilen ordentligt. Visst det kostar en del, men det är inte gratis att bli bärgad heller...
Roffa1
Vill minnas att en av de vanligaste orsakerna till överhettning, beror på att skovelhjulet spruckit sönder till vattenpumpen. Kylarevattnet cirkulerar ej optimalt. Börja med att byta vattenpumpen till den nyare modellen med skovelhjul tillv i metall. (finns bl,a hos Mekonomen.)

Håll ett vakande öga på motoroljan, så den ej blandar kylarevatten med motorolja. Kolla oljestickan då & då, oljan får EJ se grå gleggig ut. Kolla även i expansionskärlet så det ej innehåller spår av motorolja.
Tycker att den mekaniker som säger att det går att fixa brusten topp-packning med kylarcement resonerar som allt annat än mekaniker !
Tyvärr så har Din topp blivit skev av värmeutvecklingen då topp-packningen brustit ock då hjälper inga undermedel mot problemet dessvärre.
Har Du tur har bara topp-packningen skadats ock då är problemet billigare att åtgärda än om toppen har slagit sej.
Det är svårt att kontrollera skevheten själv,för det kan röra sej om 1/10 dels mm som den är skev ock att se detta utan indikatorklocka är lite svårt,även med en sk rätlinjal av stål.
Det finns flera problem när toppen blivit skev,nämligen ev sprickbildningar.
Den billigaste lösningen om så är fallet är att köpa en beg topp via någon skrot eller Bildelsbasen.se
Lite surt att chansa på att byta topp-packning bara för att konstatera att skiten läcker ändå menar jag,men lyckas man så spar det onekligen pengar såklart.
Att köra med temp-mätaren på rött brukar som regel skada motorn ( toppen ) så pass mycket att den slår sej som regel,men det finns mirakel här i världen så vem vet... ;)
Hoppas det löser sej för Dej i alla fall..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.