|
|
|
|---|---|
|
Snart ska M5:an in i garaget för vinterförvaring och jag undrar om det är lönt att byta olja och oljefilter? Jag har 2 gröna balkar kvar tills nästa inspektion, men det första jag kommer göra våren 2010 när jag tar fram den igen är att byta olja och oljefilter. Därför känns det onödigt att byta olja och oljefilter när den bara ska stå. Eller är det fantastiskt nödvändigt att låta bilen stå med fräsch olja över vintern ? Oljan byttes sist precis innan sommaren, men rundorna på Nürburgring och sommarens tur till Österrike gjorde att jag pytsat i ca 2-3 liter olja allt eftersom den behövt. (Kuriosa: Det är ju en 99:a och drar lite olja, men jag märker att den knappt drar något alls när jag Svensson-kör från och till jobbet.) Förutom ett eventuellt olje- och oljefilterbyte, är det något som ni tycker man bestämt bör göra inför avställningen? Vad jag bestämt ska göra är att ta ur batteriet (eller kanske låta det sitta i?) och underhållsladda det med min finfina och nyinköpta CTek-laddare :] ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 | |
|
Byt olja innan du ställer ner den. Bättre att låta den stå med fräsch olja i, än med den gamla som det säkerligen finns lite vatten o skit i. Plocka ur batteri. Stäng alla rutor o lägg in en torrboll. Är du rädd om däcken så palla upp den eller sätt på nåra kassa däck. |
|
|
alternativt dra i lite extra luft i däcken och kanske rulla runt bilen lite några gånger i vinter om du har möjlighet. rekommenderar INTE att palla upp bilen då stötdämparna är i utsträckt läge utanför sitt arbetsområde, jag har för mig att jag hört folk som fått läckage och strul med dämpare efter lång tids uppallning. annars tycker jag också att det är bättre att göra oljebyte innan avställningen |
|
|
Okaj! -Då plockar jag ur batteriet och ställer det på underhållsladdning med CTek:en. -Nytt torkmedel till min torrboll ska införskaffas! -Oljebyte! Ska ske! -Däcken är kriminellt dåliga så den får stå med dem på så beställer jag nya lagom till påställningen ^^ ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
| Försök rulla runt bilen lite bara under vintern så han inte blir plattfotad :) | |
michael.anki |
Varför plocka ur batteriet när du ändå skall ha laddaren på? har du kanske ingen ström i garaget? Bmw idag Bmw imorgon |
|
edge: Kan/ska man snåla och dra i en billigare olja än TWS:en under vintern för att sedan hälla i TWS innan uppstart i vår? michael.anki: Jodå, jag har el i garaget ^^ men riskerar man inte att förstöra något elektroniskt i bilen om man underhållsladdar den med CTeken när batteriet är anslutet till bilen? ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Vid avställning gör jag följande..... 30 nov e de dags.... Tvätt,vaxning,motortvätt,inv.rek,skinnimpregnering,fälgrengöring,3,6 kg på alla däck,bortkoppling av batteri för underhållsladdning under vinterhalvåret. gjorde insp 2 i maj månad vid 8600 mil...vid avställning nästa månad har den rullat ca 8800 mil.. blir ca 200-300 mil/säsong med bilen...o pedant som man är,så ser den ut därefter oxå.. "sambon önskar man vore lika galet tvätt/städ sjuk med lägenheten" blir byte av bromsvätska vid påställning...klockan *lyser* **Handtvättad 1-2gånger/vecka Vaxning varannan månad Inv Rek 1gång/vecka Skinnimpregnering 2gånger/år Polering: då de behövs!!!*** |
|
|
Har min 5a på sk hjul-dollys. Dom är i profil med däcken = radie så jag tror detta inte skadar däcken lika mycket som mot plant underlag? C-tek inkopplad hela tiden ock i varmgarage ( +15 grader ). Hoppas pärlan får en värdig vintersömn ock vaknar pigg ock utvilad till våren ;) |
|
michael.anki |
Bobmeister,hade själv lite strul med batteriet på min M3 E46. Jag satte in bilen tidigt förra året, SKULLE BARA få tid att köpa en ctek. Väl inköpt,batteriet dött. Satte på ctek 6 mån men batteriet var kasst,det visste jag inte då. Reggade på bilen , körde 50 mil ,laddlampan lyste konstant. Lämnade bilen hos jarls bilservice, hade brännt dioderna i generatorn.Dom fixade,betalde rimlig peng, köpte nytt batteri. Har sagt det innan i en annan tråd. Batteriet skall vara kopplat till bilen med ctek laddaren på. Det finns ett backuppbatteri som ger ström till datan som har koll på servicar mm. Det batteriet måste få ström under tiden och får det med hjälp av laddaren. Mina uppgifter kommer från jarls bilservice och batteribolaget Malmö. Det är andra säsongen nu, med laddaren på konstant , allt funkar perfekt. Min laddare är mellanstorlek, kostade 600 skr . Laddaren är utrustad med överladdningskydd, när den är fullt laddad så ger den bara impulser me ström sen. MvH Micke d Bmw idag Bmw imorgon |
|
michael.anki: Tackar! Klara besked där. Då kopplas CTek:en direkt på batteriet när det sitter kopplat till bilen. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
michael.anki |
För att det skall se snyggt ut, finns ett tillbehör som du kopplar på direkt på batteriet, leder fram kabeln under mattan och sen ut med snabbkopplingen. I min ctek laddare följde det med en snabbkoppling,tror det heter så,den kandu alltid ha på sen. Använder min M3 mycket sparsamt även på sommaren,så efter varje körning kopplar jag på ctek,aren igen. Har hört i Bmw kretsar att M3, M5 , M6 inte kan stå utan laddning mer än 4 veckor i taget, pga finns så mycket el ,datorer mm som suger ström. Är det någon som vet mer? MvH Micke Bmw idag Bmw imorgon |
| Instämmer. Jag låter mitt batteri sitta kvar i bilen och kopplar bara på CTEK laddaren. Elektroniken i bilen mår helt klart bäst av det.. | |
|
Innan ja ställde in bilen i tisdags så gjordes följande: Polering och vaxning Bytte olja o filter (TWS 10/60) Bytte bromsvätska Bytte kylarvätskan Ställde in en torrboll Plockade ur batteriet Den står som vanligt på däcken, men kommer flytta den lite när ja även byter torrboll Nu blir de 6 lååånga månader tills man kan köra igen... När ja plockar ut den till våren så kommer den skickas på inv rekond + skinn smörjning mm... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.