AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.275

ISOFIX-fråga E60/E61

Sida 1 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Efter att ha läst ett flertal gamla trådar om möjligheten att avaktivera airbagen i E60/E61 så verkar det som att enda sättet att göra detta på en 06:a eller nyare är att eftermontera ISOFIX med nyckelavstängning vilket kostar en slant.

Första frågan är om detta är korrekt uppfattat?

Andra frågan är vad som ingår i utrustningpunkten ISOFIX? Om en bil har ISOFIX i baksätet (vilket jag sett på bild) innebär det också att den har ISOFIX fram och nyckel för att stänga av airbag?

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
ISOFIX bak har nog alla.
Utrustningspaket ISOFIX innebär att man har ISOFIX fram och då går även airbagen att stänga av. Varför detta inte var standard i Sverige är lite av en gåta. Man tappar många barnfamiljsspekulanter vid försäljning märkte jag.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har inte ISOFIX i bak.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har kollat med Theanders idag. ISOFIX bak är standard. åtminstonde på 06-07 som jag tittar på. ISOFIX fram + nyckelavstängning airbag är extrautrustning som nytt kostade ca. 1000-lappen.

På de bilar som har den gamla nyckeln kan man stänga av airbag på samma sätt som i E39. På de bilar som har den nyare typen av nyckel så går det ej att stänga av airbagen utan det enda alternativet är att eftermontera nyckelavstängning vilket skulle kosta 10.000 kr.

Lagom kul då i princip alla E60/E61 jag har tittat på saknar nyckelavstängning...

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Programmer Det är sjukt att det inte har varit var standard, tror BMW tog 2500 för att koppla ur airbagen på min E61 -05 (gamla nyckeln)
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Ja nyckelavstängning borde ha varit standard sedan länge. Sen om man litar på avstängda airbags är ju en annan fråga. Jag ska plocka ur min snart när vi behöver två barnstolar.

Att det inte går att stänga av på "gamla" sättet måste innebära att det inte går att koda om styrenheten. Nåt som borde funka är att lura elektroniken att det sitter en airbag inkopplad.

/Jonas
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
En annan märklig sak är att efter facelift så kan man inte få ISOFIX med manuella sportstolar. Man måste beställa sportstol med elinställning. Standardstol och komfortstol fungerar också bra.

Många säljare vill i princip inte sälja en bil utan ISOFIX och kan förmodligen efterskänka de 900 kr det kostar vid nybeställning.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Programmer!

"På de bilar som har den gamla nyckeln kan man stänga av airbag på samma sätt som i E39"

Hur gör man detta?
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
LLoydan:

Kopplar ur kabeln och kodar om styrenheten så att den inte larmar om trasig airbag.

/Jonas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som ja73 beskriver. Görs på BMW och kostar ca. 1000kr. I vissa falls krävs ett byte av bälte och då kostar det ytterligare ca. 1500kr. Bältet behöver sedan inte bytas tillbaka vid återaktivering så det är en engångskostnad.

Om priset är detsamma på tidiga E60/E61 vet jag inte men förfaringssättet ska vara samma.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Någon som vet om det funkar likadant på E90/E91, dvs man måste ha ISOFIX fram med nyckel till airbagen för att kunna stänga av den?

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Programmer Samma sak där och även på 1-serien tyvärr.
jo
114
josc
525 Touring -05
Har ringt runt till 4 verkstäder och frågat pris på att koppla ut airbagen på min e61 tillverkad 05a tidigt tillverkad. runt 10000 verkar vara ett koncensus pris. idag ringde jag dock novation i uppsala och där fick jag ett prisindikation på 4500:- , byte av bälte och fysisk demontering av airbag. Skillnaden i denna offerten jämfört med de andra tre var att de andra räknat på att installera nyckelavstängning . Novation -killen sa att detta inte var möjligt på min då den var för tidigt tillverkad. Han ville dock inte lämna ett fastpris på jobbet då han sa att i vissa fall kan de behöva byta andra saker ( tror han sa styrdon) också när dom "laddar om bilens programvara" - och att detta kan bli väldigt dyrt i vissa fall. Jag fattar inte varför verkstäderna säger olika saker. Jag tycker det är på gränsen till oseriöst att bmw inte har ett standardiserat sätt att hantera frågor som denna. Jag vet iallafall inte vad jag ska göra - tycker nog att 10000 är för mycket på enbil som i bästa fall är värd 160-170, samtidigt om man skulle kunna få det för 4500 så skulle det vara ok, om det nu stannade där. Ni som har gjort urkoppling på era e61:or var gjorde ni det och hur mycket kostade det ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig josc!

För att utvidga frågan lite...Är det någon som har kolla på hur det funkar på E65 (facelift)?

Jag letar ju 550i men motsvarande 750i är både billigare och oftast bättre utrustade och airbagavstängning kan ju vara ytterligare 10' i skillnad...

___
//Ulf
jo
114
josc
525 Touring -05
Grandy : Var kopplade du ur airbagen för 2500:- ?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Jag kopplade aldrig ur den, jag frågade bara i samband med en service vad det skulle gå på, tror det var BMW Göteborg alt. Wölkes.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Ska koppla ur min påse hos BMW hbg snart. Fick offert på 3000:- och det var byte av bälte, urkoppling (ej borttagning och ej heller installation av nyckelavstängning). En viss programmering skulle tydligen behövas och eventuellt byte av hela mjukvaran och dom ville ha bilen en heldag (suck). Enligt BMW var detta den "enkla" varianten, dvs nyare bilar är det dyrare på som diskuterat tidigare i denna tråd. Min är tillverkad -05

Känner mig lite sådär med att ha kvar "bomben" i panelen men tröstar mig med att bilen kommer användas väldigt sällan med två bilbarnstolar då dom normalt sett är i frugans traktor. Har faktiskt vid ett tillfälle sett en airbag lösa ut i huvudet på en farbror som satt bakom ratten i sin nya saab, stillastående på macken! Vilket dammoln, stackarn... Frågade honom om han råkat smälla in i något på sistone men icke sa han.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Mitt barn har alltid suttit bak för där anser jag att de skall sitta
Då lockas man inte att försöka att köra och trösta barn samtidigt för det går inte ,alltså säkrare i trafiken.
Det har funkat kanon för oss en annan positiv sak att ha de bak är att man kan tona rutorna bak så de inte får solen i ögonen så jag slipper ha en Kalle/Pippi eller Bamse logga på min höger sida så att jag inte ser ut

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Audi verkar ha samma system med nyckelavstängning och där gäller också att eftermontering av denna är det enda sättet att stänga av airbagen. Skillnaden mot BMW är att det kostar mindre än hälften att få det gjort.

___
//Ulf
jo
114
josc
525 Touring -05
Jag har ju snart mitt andra barn på gång och jag tror det kommer bli riktigt stökigt att ha bägge barnen bak. ev kan man klara sig några månader extra när man bara har babyskyddet till minsta barnet. Har inte kollat riktigt men det borde kunna funka att ha bägge bak + mamman då. Har haft min bil i ett par år nu så jag tror jag byter den mot nått annat som är bättre barnanpassat. Alternativt gör jag som Grandy och ringer bmw göteborg o kollar vad dom ska ha för jobbet, det lönar ju sig lätt att åka från stockholm om det är den prisskillnaden.

/Johan
sa
275
sarli
I4 m50 G26
När barnet är riktigt litet vill jag ej ha det bak, kräk/snor och man ser inte. Sedan får inte barnstolen plats bakom förarstolen när barnet blir lite större, då är benen dubbelvikta, alltså måste den stolen sitta bakom passagerarstolen som kan vikas upp något. Att sitta mellan två barnstolar där bak är INTE kul, har gjort några gånger och jag är en ganska liten människa.

Pratar vi "babyskydd" alltså stol för spädbarn så är de mindre och smidigare men det är en relativt kort tid <1 år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.