|
|
|
|---|---|
|
Jag har länge letat efter någon beprövad produkt för gör-det-själv OBD-trimmning av 120d, det har inte funnits mycket att välja på hittills i Sverige (typ Vtech). Men nu såg jag att Bluefin/Superchips som är en av de större i UK (där det finns lite mer bilar än i Sverige) har en lösning för 120d. 5.000+frakt om man beställer från de direkt, eller 7.000 om man beställer via Motornord. Någon som vet något/har erfarenhet av Bluefin/Superchips? | |
| Tänker ta reda på svaret själv - beställde Bluefin till min bil från UK, handenhet för upp- och nerladdning av programvaran (Bluefin modifierar den aktuella programvaran i din bil), handenheten kan även användas för att läsa av och släcka felkoder. Ser fram mot att köra till jobbet nästa vecka med 220hk/450nm... | |
| Nu är bilen uppgraderad - lätt som en plätt så länge man har koll på hur man sätter bilen i konstant tändningsläge. Jag har ingen tidigare erfarenhet av motorväss men första intrycket känns mycket positivt. Motorns ursprungliga karaktär, som är rätt bensinmotorlik, är i princip helt bevarad. Den går och beter sig precis som innan, men om man trampar djupare på gaspedalen så går det så mycket mer över hela registret. Skall ordna med ett oljebyte innan jag prövar resurserna på allvar, jag är inte direkt förtjust i de 4000-milaintervall som min bil förespråkar för oljebyte. | |
Verdi |
Lite billigare än VTech, men även lite lägre effektsiffror. Varför valde du de här istället? |
| Troll? | |
| Verdi: Inget fel på VTech, mest en smaksak. VTech har rätt aggressiva mappar om man jämför med konkurrenterna - det som gjorde att jag valde Bluefin/Superchips var rimligt effektuttag med bibehållen körbarhet, samt kilometervis med referenser i diverse forum, tror inte att det finns någon liknande produkt i Sverige med 150.000 kunder i sin track record... | |
Verdi |
Jo, jag tänker nog lite likadant kring VTech. Om nåt verkar för bra för att vara sant så är det med största sannolikhet inte sant heller. :) Tycker dock inte att det är nån idé att trimma bilen nu inför vintern. Kanske blir till våren. Jag får se hur nödvändigt det känns då. :) |
|
"Jo, jag tänker nog lite likadant kring VTech. Om nåt verkar för bra för att vara sant så är det med största sannolikhet inte sant heller. :)" Visst är det sant men man kommer närmare gränsen för vad bilen tål. Min visar 359 ps/747 nm på en Dyno Dynamics (ej Vtechs bänk) som de flesta anser vara standardbänk att mäta mot. Hästkrafterna finns där med Vtech men det är givetvis högre risk än en snällare mappning. Tyska trimfirmor går sällan över 700 nm eftersom bilen vid full gas efter några mil på Autobahn kan gå i limp pga värmen före katalysator blir för hög. Men med Vtech kan du ju enkelt få 2 mappar och fisa omkring med lite snällare om det är så (har t ex en 332 ps / 707 nm som ligger i just nu...). Det ingår i priset + att jag föredrar att kunna sätta den på en dyno medan man vässar bilen, kan garantera att det krävs lite pulande innan kurvorna ser bra ut. Det ingår också... |
|
Verdi |
Allroad, Jag menade inte att effekten inte finns där. Jag menade mer att man kommer farligt nära gränsen till vad bilen tål. Känns som att jag kan vara utan de 20 sista hästarna om det innebär mindre strul. Jag kör ju upp mot 5 tusen mil om år och kommer säkert att ha bilen tills den gått upp mot 15 tusen mil. Då vill jag att det håller i längden också. |
| Ja, det ena utesluter inte det andra. Tex så blir x20d aldrig någon raket, hur mycket man än filar, däremot så kan ju en välgjord mapp till x35d resultera i en löjligt kvick bil ;) | |
|
En fördel med att sätta den på dyno och mappa individuellt är ju att du kan lägga dig där du vill, Vtech gör inte bara maxade mappar ;-) Bluefin är säkert en bra lösning som sådan men jag tycker individuell mappning smäller högst, oavsett vilken nivå du vill lägga dig på. Jag har exempel där vi tog fram en mapp som såg helt OK ut innan man tittade noga på kurvan och såg ett dipp i hk och vrid. Lite justeringar så hade man jämn kurva med ca 15 hk mer kring 3000 rpm utan att toppen ändrades. Detta går ej att fixa till utan dyno + individuell mappning. Sedan bör man även mäta bredbandslambda på dyno så du inte kör den för magert (går varm fort vid hög belastning = limp) eller onödigt fet vid låga varv (proppar igen filtret snabbt). Sedan, att släcka samtliga koder med Bluefin kan du nog glömma och det gäller samma med Vtech RTS. Jag har kollat min med BMW DIS (original) efter sk släckning och det ligger en uppsjö koder kvar, bl a finns det ett speciellt ställe i ECU:s som sk Tuner codes sparas. Enda sättet att få bort = välja Delete All på BMW DIS. Sedan finns det BT mfl som enbart är till för radering och de fungerar säkert med liknande prestanda som BMW DIS. |
|
Verdi |
Fick en reklamlapp i lådan idag från Motor Nord som gör reklam för just det här Bluefin-chipet. Lite lustigt. Kanske blir den... |
Bayer_Aleks |
Verdi: Jag har också väckt intresse för bluefin, men det är skillnad prismässigt att beställa online via www.mybluefin.co.uk och beställa från Motor Nord. Online på bluefin:s hemsida kostar det £435 + £18 för frakten...om nu "EC" står för European Country, annars £25 för en "World Wide" frakt, och ändå blir det billigare än vad Motor Nord säljer för 6950:- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.