AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.727

Sinnessjuk soppaförbrukning 328ia.

Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
För första gången nu då har jag fått till en korrekt mätning av soppa in kontra mil ut o har fått en förbrukning på förra tanken på häpnadsväckande 1.41 liter/mil (ca 68 liter, en full tank + 8 liter och ca 48 mil), med silkesmjuk körstil dock mest inom stan, till o från jobbet. Bilen står dock i 22 grader varmt garage både på jobbet och hemma och det är max 10 kallstarter på denna tank o en del lite längre färder. Bilen i fråga är en 1996:a 328ia, inte ens min Alfa 166:a med V6:a på 3 liter som kördes hårt drog så mycket som denna gör, så min slutsats efter att ha kollat lite med mina polare som kör BMW är att nåt är fel. Har märkt att bilen ryker lite mycket även när den är varm, (frisk rök alltså, inte blått eller svart )kan ju bero på att det är kallt ute iofs o det syns bättre då, men det kan vara en indikation iaf.

Tempen går upp fort o stannar där den ska, precis på eller lite lite över mitten, men aldrig högre eller lägre. Den är nyservad, luftfiltret är rent, inga bromsar ligger på etc, 2.6 kilo i alla däck etc etc.. Vad ska man kolla?

Sen har jag en fråga gällande automatlådan, när bilen är kall så viner den lute i lådan, den växlar mjukt o fint iofs men det är lite osnyggt, men det ska inte vara nån fara sägs det, har andra samma fenomen? Dessutom verkar det mest vara på 1:an. Kör annars på vinterläget o då startar blien på 2:an o då vinter det mindre. Kan detta ha inverkan på soppaförbrukningen? Att köra på vinterläget? Borde inte ha det kan man tycka då 328:an är stark o inte direkt behöver kämpa iväg genom att starta på 2:an.

Alla tips mottages tacksamt från en ex-Alfaägare som inte är van med fungerande bilar.
Kan vara lambdan som spökar?
Troligen hög co-halt på köpet..
Om Du inte nyligen besitigat bilen så kolla upp bilen i en avgas-test.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag hade en lamda som jag bytte med lite andra grejer förra året, för den gick lite konstigt.

i år märkte jag att den drog mer och mer soppa trots ny olja, filter mm. på besiktningen visade det sig vara höga värden. och lamdan låg inom gränserna. men det var fel på den ändå. köpte mina sonder på motornord som var billigast förutom biltema som jag inte handlar på. men några har sagt på forumet att deras nya sonder ska vara helt ok.

de sitter 2 sonder på bilen.

BMW ownz
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag hade kollat över om den läcker bensin riktigt noga. det är inte alltid man känner bensinlukten utan kryp runt o inspektera.

Om jag inte mins fel så står det på beg guiden här att de automatlåderna har plastkulor i sig som bruka slitas upp. och skulle märkas genom att den driver svag bakåt i neutral växel.

Annars gör ett avgas test för de motorna ska gå silkeslent. Kan säga att min BMW 523 97 tar 0,9 blandad körning i stan vid lugn körning och med få kallstarter tom mindre.

Vad säger din förbrukningsmäter i varvräknan? ta en runda på 10 mil och håll ögonen på den.

Ka
135
Karlsson72
Den läcker inte, det är jag 99% säker på, står på ljust garagegolv också, inga fläckar alls. Tror plastkuleproblemet är relaterat till 7-serien enbart, och den driver inte bakåt i neutral alls. Ska göra ett avgastest och momentanmätaren visar runt litern på jämn gas med kall motor, har man sen lätt fot när bilen är varm så är det inga problem att åka på 0.7 enligt den iaf.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en sak till som kan vara bra att veta.
lamdorna skall bytas vid 16 000 mila servisen. de klarar säkert längre men blir mycket sotiga och fula. så de börjar väll bli dåliga om din gått längre?

BMW ownz
Tempgivaren till motorstyrningen?
Ka
135
Karlsson72
Bilen har bara gått 11700 än, men jag ska be min mek kolla upp alla tips jag fått.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hm sen en annan sak. Har bilen alltid hat denna förbrukningen?

Skulle vara intressant att höra vad din mekanikers bedöming o vad du fick för avgasvärden.

Sen tror jag att BMW har sina skönhetsfel precis som Alfa. Jag är inne på min första BMW också o stöt på många olika problem som jag tycker är fruktansvärt onödiga som om de var gjorda för att gå sönder. BMW första intryck bruka annars vara att detta en en rubust o kvalitets byggd bil men under det hårda skalet finns det fummel som känns så onödigt.

Fast skulle bilen vara lika bra byggd som den känns så skulle den aldrig gå sönder.

Ka
135
Karlsson72
Kollat mina avgasvärden nu o de var helt perfekta... Får kolla efter läckor, eller så är den så törstig helt enkelt..
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Den har inte något annat chip eller så då ?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en polare skulle fixa en konstig mazda med fordkaross.. iofs är detta en turbo. men den drog också mycket soppa trots att den gick väldigt bra. en gammal gubbe hade haft bilen innan och den var lungt körd. min polare är ganska bra på att gasa så de första han gjorde när han skulle fixa felet var att kolla allt som du skrev och sedan drog han en lång sväng och gasade ganska hårt. efter det blev förbrukningen acceptabel igen.

det står också i instruktionsboken till bmw att man ska gasa 5500rpm och köra så i några kilometer mellanåt, så motorn får blåsa ur sig. om man stått på tomgången mycket i köer och bara kört lugnt.

jag märker själv på min bil att tomgången sjunker och motorn ändrar tonart när den får stå längre än 5 min på tomgång. gasar man sedan iväg lämnar man ett ganska stort vitt måln efter sig. då även med genomvam motor körd flera mil.

BMW ownz
Konstig Mazda med Fordkaross? Ford Probe?

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag vet bara att den är röd och skulle vara lite sportig. vettif*n vad mazda och ford tänkte där. karossen blev inte någon succé.

den ser ut som denna ungefär..
Länk

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.