|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 316 -94 "Red Label" som jag har problem med kylarsystemet med, har kollat runt på forumet men hittar inget som känns relevant.. Kan redan nu tillägga att jag är en arbetslös 19årig tjej, och är inte direkt någon stjärna på bilar, och har en bekant som arbetar på en BMW verkstad, dock har jag flyttat 50 mil bort pga sambons studier.. Så har alltså inte råd att lämna in bilen på verkstad utan söker efter en tillfällig lösning så jag kan få hem bilen utan att skadan förvärras. Nu till problemet: Värmen i kupén slutade fungera för ca 3 veckor sedan, jag trodde det var värmeventilerna så jag tänkte fixa det då jag kom hem och hade en lokal att hålla till i. (vet nu att det inte var ventilerna) När vi började bila hem till hemtrakterna hann vi ca 12 mil tills bilen kokade, min sambo körde och han ser inte tempmätaren pga att ratten är precis för, så vi blev inte varse om det förrän det luktade glykol från fläkten. Bilen fick svalna, vi fyllde på nytt vatten o glykol och luften fick pysa ut ur skruven. Hemresan gick bra sedan och vi behövde bara "efterfylla" behållaren en gång efter några mil. Antar att det mesta for in i systemet. Det var sedan problemfritt i ca 2 veckor, inget verkade ha gått sönder men nu då vi bilade hem igen så slutade värmen funka då vi kört ca 40 mil, så vi kollade vattnet och det hade pyst upp till kanten, så vi skruvade upp luftskruven och det sjönk till rätt nivå igen. Har blivit tipsad av "min" mekaniker att be någon bilkunnig borra ett 1-2 mm hål i termostaten, och då ska jag kunna klara mig upp utan större skador så ska han hjälpa mig att felsöka sedan. Har ni något tips vad jag kan göra om jag inte hittar ngn bilkunnig som kan borra det här hålet? grejen är ju att det kostar ju att bila 100 mil t.o.r och är det ett uppenbart billigt fel så känns det onödigt att åka. Tacksam för svar! | |
|
I och med att det börjar lukta glykol m.m. så låter det som ditt värmecellspaket är trasigt. Hade samma problem på min bil. Kolla ifall du har fått vatten på/i golvet på bilen, är där fuktigt någonstans? Om man låter bilen stå stilla, låt säga en dag, är där vatten under bilen då eller är det inga problem? Jag köpte min 316Ti - 95 för 4 veckor. Mina misstankar på fel var följande: Värmepaket går, bilen läcker in vatten (hittade vatten efter skurit upp golvmattorna lite), mitt topplock gick antagligen i den svängen för det var nyutbytt. Så vad jag tror är att du ska ta det väääldigt lugnt för att toppa inte ska gå åt fanders. Har för mig att man kan klippa av en slang till värmepaketet, så hade de gjort på min bil. Fick inte in vatten i bilen, slapp fylla på i mängder, dock fungerade inte värmen efter det. Men som sagt, värmepaketet var redan sönder. Vet inte riktigt hur du ska göra, finns säkert nån som kan bättre än mig, har bara ägt en bil, och det är min BMW jag har nu, rätt låga kunskaper, men man lär sig mycket på kort tid... |
|
|
Jag gissar på att toppackningen är dålig och släpper ut kompression i kylvattnet vilket gör att du får tryck i kylsystemet. Bara en gissning jag har, Ja skulle nog inte köra så långt, borde inte bränslekostnaderna bli rätt höga? Kanske kan du anställa en svartmekare som lagar det där du är? |
|
|
Det är ju viktigt att konstatera vart vattnet tar vägen, läckage i systemet eller topp/packning som är boven. Om det är topp el packninng som är dålig så kan du se det på tändstiftet, den cylinder som "drar vatten" är oftast renast. Alternativt kan mäta CO2 halten i kylarvattnet, det talar även om du har ett läckage i topp el. packning. Ett läckage kan ha orsakats av att kompressionstryck gått ut i systemet, därav lukten då bilen kokade. F.ö så är det ju bra med ny termostat och det kostar inte så mycket (borra inget hål osv utan byt den om du besvärar dig att mecka loss den) |
|
|
ska tillägga att jag testade idag om bilen droppade, eftersom det är svårt att se då asfalten redan är blöt.. så lade under lite pappåsar för att se ev dropp lättare, och varvade upp min kalla motor för att få lite tryck i systemet. stängde av, väntade och konstaterade att det droppade ner vatten på pappen.läckage alltså. Föresten, ska det pysa ur exp.kärlslocket då man klämmer på övre kylarslangen? annars kan man ju misstänka att det är trasigt också.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.