|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har ett litet problem med min 325 ix -91:a. Körde den förra vintern och då drev den på alla fyra. Hann ju leka en hel del på snöiga vägar ;) Sen kom sommaren och då märker man ju inte det där med 4-hjulsdrift lika mycket. Det var en regnig dag som jag lekte lite på den blöta asfalten samtidigt som jag gjorde en sväng. Tyckte då inte att den betedde sig speciellt 4-hjulsdrivet... Var ju tvungen att pröva ett par gånger till för att göra mig säker. Men nej då, bilen driver numera bara på bakhjulen. Till saken (problemet) hör en sak till. Upptäckte i samma veva en sak till som förmodligen har med samma problem att göra. Det var när bilen parkerades på lutande underlag, den började då sakta att rulla trots att växel var i. Detta var utan att motorn gick runt, den bara gled väldigt sakta i jämn fart. Så frågan är om felet sitter i mittdiffen då... Det är väl visko där också... Kan väl tillägga att det har aldrig varit mekaniskt missljud eller dylikt. Det enda jag har noterat under sommaren var om man startade lite hårdare än normalt, alltså om man stod stilla och gjorde en hårdare start än normalt så kunde man höra ett litet "gnällande" ljud just i startögonblicket som kom liksom från transmissionen. Vad tror ni om detta problem? Kom gärna med tips och förslag :) | |
|
Saxat från: Länk "För att kolla en fördelningslåda på enklaste sätt, gör följande; På lös låda. Sätt i främre mellanaxeln, håll fast den med en kraftig rörtång, ca 40 cm lång. Tag sedan en likadan rörtång och greppa utgående axel i bakkant på lådan. Det skall gå att vrida runt men det skall gå rejält tungt. Kan du hålla fast främre axeln och smtidigt vrida utgående axel i bakkant för hand, då har du en havererad viscokoppling. Kom ihåg att det skall gå tungt och "segt". En fräsch viscokoppling tar upp en sammanlgd bromskraft om ca 1000 N. Kan du komma åt en låda på skroten, så kolla på detta sätt." "Jag har två 325ix, bägge hade havererad visco. På den ena var bägge kopplingarna trasiga. Den bakre är lite enklare att kolla. Lägg i ettans växel, lyft bakändan, snurra på ena hjulet, hårt och ryckigt. Det andra skall snurra åt samma håll. Snurrar det åt andra hållet är även den viscon trasig. På din beskrivning låter det som om båda är trasiga. Man kommer iväg rätt bra med en diffspärr på bakvagnen. Jag är rätt övertygad om att det går en väldig massa ix:er med trasig visco, det kan vara lite lurigt att upptäcka." Mvh |
|
|
Den länken var ju ett bra tips. Sökte lite före jag skrev men hittade inte den. Men jag sökte väl för dåligt ;) Men det stod ju en del intressant i den tråden. Så en trasig viscokoppling kan man inte fixa eller laga på nåt vis då, går alltså inte byta olja i den heller... Det enda som återstår är alltså att montera dit en annan som fungerar. Nästa fråga, varför slutar en viscokoppling att fungera då? Vet ju att man inte ska köra med olika rullomkrets på däcken och så. Samt att inte bogsera den med ena axeln upplyft. Inget av detta har jag gjort. Den funkade ju tidigare men har sedan bara slutat att fungera. |
|
|
Mix har tydligen bytt viscon? Eller iaf hela fördelningslådan: Länk Känner igen problemet. Bara att byta fördelningslåda. Det gjorde jag och jag kan lova dig att det blir en grym skillnad. Förvånansvärt åndå vad den drar bra med hjälp av bara bakdiff. Kostnader; En utbyteslåda kostade när jag frågade, för två år sedan, ca 14 000:- . Då får du byta själv. En viscokoppling kostar ca 7000:- och du får fortfarande göra jobbet själv. "3 loppor" räcker till en låda från skroten. Maila mig på michael.lindgren@stalror.se så får du bilder på hur lådan ser ut inuti. Det är inget litet jobb att byta fördelningslåda. _____________________________________________________________ Länk Ställ bilen på ett betonggolv, lyfta upp bakhjulen så pass att dom inte ligger an mot golvet med en garagedomkraft. Lägg i ettan och smyg av kopplingen på tomgång. Bakhjulen skall snurra och framhjulen skall stå stilla. Då är viscokopplingen trasig. Om det är så vill jag hälsa dig välkommen in i klubben. Driver det med mindre effekt på framhjulen än bak så kan viscokopplingen vara i dåligt skick. Den skall prestera ett visst moment. jag avråder bestämt ifrån att försöka låsa nåt hjulpar för att tvinga fram en rörelse. Gör man det så kan man vara säker på att visco´n går sönder. Detta är inte ett ovanligt problem trots att det sägs att det inte förekommer. Många har nog fått sin visco förstörd vid bromsprov hos bilprovningen utan att dom vet om det. Om det ät nåt fel i viscokopplingen så är detta ljudlöst, medan splinesproblem låter väldigt illa. Det tickar ganska högljutt. En ny viscokoppling kostar ca 7000:- hos BMW. Det är rätt mycket jobb att byta. En utbyteslåda går på ca 14 000:- ___________________________________________________ Länk Kan meddela att vad gäller drivningen så är fördelningen 63/37 bak/fram. Ja, den är alltid fyrhjulsdriven. BMW har samma system som Range Rover, Jensen FF och hör och häpna Subaru. I stora drag i alla fall. Det sitter en viscospärr i bakaxeln som diffar mellan bakhjulen och dets sitter en viscospärr i fördelningslådan som spärrar mellan bak/fram. Det finns ingen mekanisk koppling mellan fram/bak utan förbindelsen går via viscon. Om den går sönder märks det genom att när bakhjulen tappar greppet så stannar framhjulen. Detta märks inte om man har fäste. Det märks heller inte vid rivstart, då det spinner på alla fyra. Prova i starkt motlut vid halka, kör lugnt tills bakhjulen släpper. Släpper även framhjulen så är allt OK, stannar framhjulen = rasad visco. Mycket vanligare än vad folk tror. Om viscon bak är hel medan den i mitten är trasig så märker man inte av det så väl, diffad bakvagn tar dig ganska långt på egen hand. Jag har fixat till mina två 325:or som bägge var trasiga. Det är en grym skillnad när dom går som dom ska. och som svar på din fråga; när det gäller gamla systemet som BMW hade så finns det knappast mer "äkta" 4wd. Hör du någon som brukar klaga på Range Rover? Subaru är ju världsberömd för sin framkomlighet. Jensen FF var det värsta man kunde ha på sin tid, audi Quattro närmast löjlig vid jämförelse. Lycka till med din 4wd |
|
|
rob_t_j72 har du lust att maila bilderna på den isärskruvade fördelningslådan till mig? matte_123456789@hotmail.com Länk |
|
|
Det är Mix eller andra som har ritningar och bilder, inte jag: Länk Mvh |
|
| okej, då är jag med.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.