AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
416

Förklara några uttryck!

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag har lite problem med min bakvagn. har ett kluckande ljud från den. Har köpt en ny bakaxelklump då min verkstad (dock ej bmw-verkstad) rekommenderade detta. Har ej bytt den ännu eftersom bilen går bra som den gör med den befintliga. det enda problemet jag har är att bilen skuttar när man vill burna, har hört att detta skulle kunna bero på att bakvagnsbussningarna är slut. Vad är då detta? Kan någon förklara vad de gör? Håller de upp bakaxeln eller? Kan det vara något annat? Har hört talas om något som heter Hardyskiva också... vad är detta? Tacksam för svar/ Johan
Ja det kan bero på slitna bakvagnsbussningar...du hittar de ungefär i bakkanten av tröskellådan där det sitter 2 "bultar"...Kolla så hajjar du hur ja menar.Dessa 2 bultar håller i en plåt bit som själva bussning typ e fäst i...Bussningarna håller själva bakvagnsbalken om ja minns rätt....

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Kostar ca 1500:- per sida att byta på BMW Verkstad...

//Cosmos
"4000rpm = körglädje"
E28 Registret #160
Inspectah
Har precis samma problem med min 320-88. Men jag har bytt bussningarna så det verkar inte vara dom det beror på! Däremot så har jag ett galpp,antingen i lådan eller klumpen. Kolla det genom att lägga i växel & putta bilen fram&tillbaka.

Kowalski
Inspectah: Har du kollat stötdämparfästena, så det inte är dem som glappar?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kowalski: Får mina misstankar när du säger stötdämparfästen de har jag inte kollat. Kan faktiskt vara det, men skulle det verkligen klucka när man åker då. Ljudet kommer när man släpper gasen eller åker utan växel i. Upplevs faktiskt som det kommer från höger bak enbart... och då är det väl mindre troligt att det är bakaxelklumpen. De som åker med i bak säger också att det låter från bakvagnen!
Kowalski
Johankihl: Jag är nästan övertygad om att det rör sig om höger bakvagnsbussning för din del. Hade samma problem med min och bytte det nyligen när den ändå var inne på service hos BMW. Kostar 1500/bussning att byta.

Om det klonkande ljudet från bakvagnen inte försvinner om du byter bussningarna kan det däremot vara glapp i stötdämparfästena. Det var det problemet "Inspectah" hade.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kowalski: Känns som om jag har hittat felet. Får bli att byta bakvagsbussning. Får se om jag orkar att försöka mig på det själv. Tack för all hjälp! Kul att det finns kunnigt folk! /Johan Kihl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.