AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.090

E39, rost - igen

ma
3
martinbyrod
523i Touring -97
Hej!

Jag har nyligen köpt en 523 Touring -97 och är supernöjd. Det enda problemet med den är (vilket inte är helt ovanligt har jag förstått) rost längs nederkanten på bakluckan. Eftersom bilen är så fin i övrigt skulle jag vilja åtgärda detta.

Ja, jag har sökt på E39 and rost och hittat en hel del här på forumet, men trådarna verkar mest handla om 1. att E39 rostar och 2. ifall garantin gäller, vilket den uppenbarligen inte gör längre på en 97:a.

Därför undrar jag nu: Vad är det bästa att göra åt problemet och vad har ni för erfarenheter av detta? Någon med samma problem som har löst det på ett bra sätt?

/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du rost i nederkanten har du förmodligen även rost i badbaljan.
Se bilder här.
Länk
Blästra bort, grunda med zinkprimer och måla är väl ett sätt.
Jag brukar använda svart Hammarlack på ytor som inte syns.
Se även upp med underkant på glasrutan, listen mellan ramen och rutan är inåtböjd som en "skopa" och där stannar fukten kvar också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Glöm sedan inte att rostskydda. Lossa panelerna i luckan och spruta in tunnflytande tectyl/rostskyddmedel.

Mvh H
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Problemet (iaf som presenterat på Hassos bilder) är att många gånger så har rosten i kanten på "badbaljan" kommit runt från undersidan. Iaf så är det på min bil och de flesta jag har tittat på. Rosten är länge usynlig under kanten på sidan av luckan (kittskarv) men kryper över kanten och blir synlig. På min bil så är faktisk själva baljan rostfri men rosten har börjat krypa i kanten på den kortasynliga delen av luckan nedanför det öppningsbara glaset (när rutan är stängd) . När man då öppnar hela luckan och ser in i sidan på luckan (plastkåper täcker det mesta) så ser man i springan mellan luckkanten och plasten att det är en del rost där.

Detta betyder at om man vill ha bestående resultat så måste plasten isidan demonteras, kitt måste skrapas av fram till att man kommer till ett rostfrityt parti, rost blästras eller slipas(jag använder dremel) och sedan grundas somhasso säger (jag behandlar först också med rostomvandlare) hagmans karosserikitt över och sedan färg. Det verkar som att detta håller ganska bra.

Märkligt nog har jag ingen rost på andra ställen på luckan, men samma metod funkar (över en begränsad tid) överallt

Det är inte så farligt med arbete heller, enda problemet är att man måste vänta att först grundfärgen är torr (12-24h) sedan kitt (24h) innan man kan måla. Då måste ju bilen vara delvis demonterad/maskerad ganska länge om man inte vill maskera om mellan rundorna (som jag måste då jag inte har garage)

MVH
Sakke
Ok. Min har gått 25000mil och funkar helt perfekt. Jag ska oxå göra ett oljebyte i förebyggande anledning. Jag hade tänkt göra det själv. Lycka till och hör av dig på Fredag hur det gick.
Jag har upptäckt att jag har rost i falsen på en dörr. Det ligger karosskitt över. Går det att fixa så det inte kommer tillbaka? Det känns som om man tar bort kittet och blästrar så får man inte bort det inne i falsen...om ni förstår vad jag menar.....

Jag tror att det kommer tillbaka.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Minn lucka som blev bytt på garantin hade rost under kittet där DrSakke har, men ingenting i underkant. Vad jag har sett så rostar det mest där det kontinuerligt rinner vatten på fogen, som på luckans sidor.
På framdörrarna har jag tendenser precis runt dräneringshålet framtill, d.v.s. där dörren är som bäst dränerad på insidan, men vatten rinner på fogen.
P.g.a. det tror jag, Patric T, att det kan vara en ganska hållbar lösning att ta bort kittet, blästra och kitta/lacka om då rosten verkar börja utifrån. Finns det rost mellan plåtarna börjar fogen så sakteliga att svälla. Det har jag aldrig sett någonstans.
Problemet ligger i någon felaktighet i kitt/lack. Plåten är ogalvad under kittet eftersom det är lagt innan betning och ED-dopp.
Det finns inte ersättnings-luckor som liknande volvo där dom var galvade ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min utbytta huv rostade på höger i.st.f. vänster som orginal så problemet verkar vara liknande på utbytesdelar. Kan även hänga ihop med att slangen till vänster lyktspolning har hoppat av innanför spoilern ;)
Ok Anders. Man kanske ska ge det ett forsok med blastring och lack. Jag tankte att man kanske ska kopa nya dorrar pa skroten, fran en import. Kosta runt 8000kr for 3 dorrar. Den enda som har klarat sig ar hoger bak. Jag har gjort det med bakluckan. Hittade en med samma farg och hade lilla vingen pa for 2000kr, sa det vara bara att skruva pa.

Samtidigt vet jag inte hur mkt pengar man ska lagga pa bilen. Det ar en 02 som gatt 27500mil Jag ar svinnojd med bilen och den ar javligt "tight" och fin......

Hur skulle ni gora
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.