AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.077

Bredd på vinterdäck?

ro
18
rosan911
BMW 318ti
BMW 330xi
Hej!
Jag har en fundering kring vilken bredd på vinterdäcken som är bäst till min 330xi-01. Valet står mellan 17x205 och 17x225? Har hört tidigare att det ska vara bättre att ha smala vinterdäck stämmer det? Är det någon skillnad beroende på om det är med dubb eller dubbfria?
Tacksam för hjälp!
Daniel

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kör alltid så smala som möjligt. Skillnaderna är väldigt små mellan dubbat/friktionsdäck idag. Det är mest på blankis friktionsdäcken tappar lite...

M V H
Stephan

Verdi
Nu råkade jag köpa 225:or, men rent generellt är 205:orna bättre på snö/is men aningen sämre på asfalt.

Sen skiljer det faktiskt ganska mycket på ren blankis mellan dubb och friktion. Läs testerna. Såg ett fall där friktionsdäcken hade 50% längre bromssträcka t ex.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska man köpa friktionsdäck så ska man köpa det bästa sammantaget i testerna som görs i bilblaskorna.
Finns en del riktiga skräckexempel bland friktionsdäcken likaväl som att det finns skräckexempel bland dubbdäcken..

Allt handlar om hur/var du kör vad du ska välja för alternativ och om du kan ta det lite lugnare överlag på vinterhalvåret...naturligtvis.

Smalare däck på vintern än sommaren är vettigt..

Mvh Janne.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Problemet med smala däck är att du måste gå upp i profil och då tappar bilen en del av körkänslan, styrningen mm. Dock blir framkomligheten bättre i lössnö och modd. kolla bara rallydäck hur smala den är. Jag som kör mycket på barmark föredrar ett lite bredare däck. Dessutom har det med vikten på bilen att göra hur din dimension på däck ska se ut. Finns en hel del regler vad jag förstått.

//Stefan
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
köpte nya till min häromdagen och då var det dyrare att köpa smalare alternativet en 225. satt på michellin pilot alpin hade dom förra året också, fast det är lite som bamby på hal i när det är snömodd.

Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Sitter i samma sitvation,ska köpa vinter däck till min 530.
Efter en avåkning förra vintern,mitt i natten ute i ingenstans norr om Mora satsar jag på riktiga däck (dubb) .
Dom som rekomenderas till min 530 XIT är 225/50 17.
Smaksak vilket däck det blir bara det är ettkvalitets däck, ex michelin,nokia eller contental (alla vinnare av test)
Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.