|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 523i Touring. Ibland då jag startar den går den bara på 5 cylindrar. Motorlampan tänds även då. Jag har fått felkoden, tändmissar 5ans cylinder. Köpte ny tändspole men samma problem kvarstår. Vad kan det vara för fel? Det konstiga är ju att den till 80% går bra om man startar om den och motorlampan släcks efter ca 3mils körning. FÖR ÖVRIGT: Bilen har gått 14000mil bara. Fullservad MVH Elias | |
|
Kolla hur tändstiftet ser ut, ta ut och inspektera. Men det troligaste borde vara glapp någonstans på sladden mellan tändspole och styrdon? Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vad har du läst av felkoden med för nått diagnosprogram. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hej! Det var en mekonomen verkstad som läste av bilen. Tändfel 5:e cylindern stod det MVH Elias |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det talar ju tyvärr enbart om att detta har hänt, Inte orsaken till varför detta händer. Börja med att kolla stiften, rätt stift ?? när är dom bytta sist ?. Du har väl händelsevis inte flyttat bilen en kort sträcka med kallstart dagen innan tex. Då brukar M52 nämligen misstända pga kallstartssurning ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
okej, jag ska kolla tändstiften. Vilka stift ska det vara? Nej jag har pendlat 4 mil om dagen så inga kallstarter. Den går dåligt och så tänds motorlampan sen startar man om bilen vid först rödljus då går den bra igen:S. |
|
Det beror på vilken årsmodell. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hej! Den är tillverkad december -99 så den räknas som en 00:a MVH Elias |
|
|
Var idag i kontakt med BMW här i Uppsala. Dom trodde att det var några packningar till hydrarlyftarna som var dåliga. Kalaset skulle kosta 12_14tusen kr inkl material och felsökning. Vad tycker ni? dyrt? eller tror att det ens ör det som är felet? |
|
|
Kan nog vara problem med en lyftare, men var det inga fler felkoder? Innan man river kammar och byter lyftare måste uteslutas att inte tändstiftet är kass. Eller kabelglapp som nämns tidigare. Kan ju även vara en spridaren på 5:ans cylinder som strular. Alla dom sakerna är mindre kostsamma än att riva kammarna. Om det blir aktuellt med service av lyftarna, kolla med Mekonomenverkstaden om pris för arbetet. |
|
| Ett kompressionsprov avslöjar en lyftare som hängt sig eller inte dränerar olja som den skall. Kolla att BMW-verkstaden har gjort det, så de inte bara tror som du säger. | |
|
Hur har det gått? 628csi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.