|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är väldigt sugen på att köpa en Bmw touring i 3-serien (E90). Finns det några typiska fel på den här modellen? Är det en bra bil? Funderar mellan 320, 325 eller 320D. Vill helst inte behöva lägga mer än runt 160.000 kr och kan tänka mig en bil med upp till 12.000 mil på mätaren. Funderar på servicekostnaden bensin kontra Diesel, är det stor skillnad? Tack på förhand! | |
| Min E91 325i har gått 9000 helt problemfria mil. Har aldrig behövt göra något annat än lämna på sedvanlig service. Rekommenderar varmt 325-motorn. Av 320i och 320d hade jag alla gånger valt den senare. | |
|
Jag och min fru tänkte först köpa en 320i men när jag insåg att det inte bara var motorn som skiljde mellan 320 och 325 utan att det även ingår lite andra grejer (krom grill och lister mm.) i 325 som inte ingår i 320, så valde vi en 325i Touring. Vi hämtade ut den i juni 2008 och sedan dess har vi varit inne med följande fel: * Bakluckan gnisslade och öppnades inte helt. * Luckan till elanslutningen på den elektriska dragkroken går inte att öppna så pass mycket att man kan sätta på den 7-poliga adaptern. När man skulle fästa adaptern så tvingas man knäcka luckan. Det första felet löste de direkt utan kostnad. Det andra är lite klurigare men BMW håller på att undersöka vad som har hänt. Mitt uttag har bytts två gånger och det är samma fel. I övrigt är vi störtnöjda med vår bil och ångrar verkligen inte att vi valde 325:an |
|
| Har letat efter lämplig E91 ett tag, främst 320d pga pendling. Generellt tycker jag att man bör satsa på en sen 06:a eller helst 07 eftersom detaljkvaliteten kändes så där på de första bilarna som kom 2005. | |
|
Nu vet jag inte alls hur begagnatmarknaden eller din bilbudget ser ut, men jag har för mig att man uppgraderade motorerna i 3-serien runt 2007-2008. Vilket sänkte bränsleförbrukningen, utsläppen mm. Men det är möjligt att de fortfarande är lite dyra. |
|
|
tycker modellen är grymt snygg också. Någon som vet om dieseln är mkt dyrare i service och reparationer? |
|
|
Service o reparationer är nog ganska lika med motsvarande bensinare, däremot är skatten mycket dyrare, ffa på bilarna innan 2008. En 320d 06/07 ligger på mellan 4000-4500kr beroende på manuell eller automat. |
|
| Funderar också på en 320d e90 pga pendling. Tycker dock att grillen är väldigt ful på dessa modeller. Finns det nån annan att köpa som är mer lik den på -09:ans modell måntro? | |
| Ett sätt att få en snyggare front är att leta upp en bil med M-sport paketet. Den ser lite mer aggresiv ut i fronten. Tyvärr är M-sport ganska ovanligt på svensksålda 320d så vill man ha en sådan bör man överväga att importera en. | |
|
mr.ozz: e92 (coupé)/e93 (cabrio) har en annan grill som liknar den faceliftade e90/e91. Lite dyrare än e90, men en e92 320d är ett fräscht alternativ om du klarar dig med två dörrar istället för 4. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Nej, måste ha kombi (familj o kör cross och roadracing). M-paketet hjälper ju inte när det är själva grillen som är ful. Borde ju finnas en "styling" grill utan mjölkmustach? Tyckte e46 var väldigt fin när den kom och likaså e90 facelift:-) Varför kan inte bmw göra en ny kaross snygg med en gång? |
|
| Är 3-serien trång om man är lång? Jag är c:a 1,90. | |
|
Jag är själv 1.90 och det är inga problem, men välj för guds skull en bil med sportstolar så du får justerbart lårstöd samt möjlighet att "tilta" stolen uppåt så du får maximal sittkomfort. Komforten blir mycket bättre än i standardstolarna som är för korta i sittdynan om man har långa ben. Jag kan faktiskt sitta bakom min egen stolsinställning i baksätet, det är inget spatiöst utrymme men det går. |
|
|
Som ovan, sportstolarna rekommenderas. Titta även på fyrhjulsdriften, xDrive. Helt underbart grepp och stabilitet. Jag köper inget tvåhjulsdrivet igen :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
xDrive har man väl lite nytta an nu när det är halt på vägarna, men annars är det fullt överflödigt om någon frågar mig. Under största delen av året drar det bara extra bränsle till ingen nytta alls. Mitt tips är att satsa på en bil som har xenon. Du kommer inte ångra det. |
|
|
Sportstolar och automat är utrustning som står på önskelistan.. Går går det att chippa dieseln? |
|
|
Chris87: E9X har ju fått en del kritik för att vara nervös på vägen, även utan RunFlat. Det är inget jag märker. Sen är det ju som sagt en klar fördel vintertid, men även på spåriga vägar vid regn. Nu påstår jag inte att man inte klarar sig utan 4wd, men de flesta som väl haft det ett tag brukar se att det har fördelar året runt. Jag är iaf väldigt nöjd att jag valde det igen. MVH Christofer |
|
| Aporpå E90 320 mot 320d. Är det bara jag som upplever att försäkringen är dyrare på 320d än för bensinaren, men varför? | |
| Har 320D dieselvärmare som standard? | |
| Nej | |
| Är det någon som råkar veta om det är svårt att eftermontera motorvärmare till en 320d? Och vad kostar kalaset? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.