AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.062

Kylarvätskebyte +luftning e34

Hej

Min sökfunktion fungerar inget vidare här så jag tänkte fråga hur jag ska gå till väga för att byta glykolen och kylarvätskan på e34:an idag.
Det är en 535ia från 1991.
Det är väl bara att ha full värme på, sedan ta loss nedre anslutningen på kylaren och låta vattnet rinna iväg när motorn är avstängd.
Men sedan, fylla på nytt vatten, men vart sitter luftskruvarna för luftning av systemet? Går det bra att ha motorn igång och efterfylla eftersom i expans kärlet?

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Vet inte om det finns några luftnipplar men annars kan man bara klämma lite på slangarna medan man fyller på. Sen när du startat bilen kan du fylla allt eftersom nivån sjunker. Kolla efter att du kört en runda sen om det behöver fyllas lite till, inga konstigheter.
Jag har luftat min M30 många gånger och enligt min mening är det bästa sättet som följer:

Full värme i kupén.

Öppna expansionskärlslocket och luftningsskruven som sitter på termostathuset i motorns framkant.

Tappa av kylarvattnet, antingen genom nedre slangen eller enklast genom skruven som finns i kylarens nederkant (vänster sida på min).

Stäng luftnippeln/skruven.

Fyll på i långsamt takt i expansionskärlet tills det inte ryms mer. Öppna luftnippel och släpp ut luften, fyll på ytterligare om det behövs. Stäng nippeln igen.

Nu kommer det kritiska som löser ALLA luftningsproblem på M30 enligt min erfarenhet:

Starta motorn (med locket av) kör försiktigt upp till arbetstemp så att termostaten öppnar, håll koll på tempen. När motorn är driftsvarm, stäng av motorn och gå vidare.

Lossa slangklämman på kylarens övre anslutning, endast så mycket att luft (lite vatten följer alltid med) kan ta sig in och ut, när du klämmer slangen. Massera övre slangen. Du kommer känna väldigt lite motstånd i början pga all luft som samlas här. Denna slang brukar i princip vara tom i detta läget. Nivån i expansionskärlet kommer guppa upp och ner, fyll på efterhand.

När du känner att du masserar vätska i slangen, istället för luft (helt annat motstånd), dra åt slangklämman. Öppna luftskruven på termostathuset och se mer luft evakueras, stäng när det är klart och fyll max i expansionskärlet. Överfyllning kvittar, det finns avledning som ser till att nivån blir perfekt efter lite körning.

Dra åt kylarlocket och kör en liten sväng. Jag har aldrig behövt efterfylla någon enda gång efter dett luftningssättet, men behövs det så är det bara att göra. Tänk på att nivån gäller kall motor.

Normalt sett får man bara ut ca 4,5 liter genom kylaren, så ska mer bytas krävs mer omfattande arbete. Men det är ca hälften och räcker länge. Jag byter vartannat år (BMW original vätska, mycket bra, 1,5 liter per flaska konc, under hundralappen, räcker med två och blir över).

Lycka till!

Oj, tackar för ett mycket bra och snabbt svar :)
Ska testas i veckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.