AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.578

Erfarenheter av 19" på E9X

Sida 3 av 3
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
crille82: Jo tänk för att jag har det. På fler än en bil dessutom.

Och med tanke på dom erfarenheterna så påstår jag återigen:
Nej, ingen normalt fungerande människa känner någon märkbar skillnad mellan att åka på 18" och 19".

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Verdi
Varför är det olika profil på fram- och bakdäcken? Och är det alltid olika bredd fram och bak? Jag köpte nämligen en uppsättning begagnade och de var 225 runt om. Är det fyra framdäck jag köpt eller vadå? :)
Ja
57
James007
325i Touring -06
Verdi: Det är jag också sugen på att veta!!
Jag åker 225/35/19 runt om och tycker det funkar kanon. I kombination med M-chassiet (dynamic) har jag aldrig kännt att bilen skulle vara nervös i bakänden, även om jag pressar ordentligt.

Svårt att spontant känna att jag förlorar något på detta. Men det klart, nu har jag ju bara 218 hk att sätta ner i mattan och jag kan förstå att det krävs lite bättre bakskor om man åker M3 med 420 hk.

(Sedan att det är M3 Evo replicor med Nankang NS däck vågar man ju knappt berätta när det skjuts vilt i denna tråd med KINA-fälgar och skitdäck etc etc..)

hahaha

//Jimmy

Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Bredare bakhjul an framhjul=tuffare utseende förstår ni väl grabbar!

På min lilla 320 med 170 hk sitter 8,5" bak med 245/40-17" och 7,5" fram med 225/45-17"
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
NiKeMaN: Då är jag spänd på vika org. BMW-fälgar i 18" och 19" med premiumdäck du provade. Det är ju uppenbarligen det enda som kan jämföras enl. dig...

MVH Christofer
Verdi
Jodå, är med på det. Har 255:or bak på sommardäcken. (satte vinterdäck på de fälgar jag köpte begagnade)

Undrar dock mest varför man har 40 bak och 45 fram? Blir inte hjulen olika stora då?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
James007: Nja man måste hålla isär begreppen. Jag menar inget illa mot "budgetdäck" eller "icke-premiumdäck" då jag själv testat både Nankang, Kuhmo, Falken, Sunny, m.fl....
Men just i jämförelsen som våran kära crille82 gör så måste man jämföra lika mot lika! Inte äpplen mot päron.
Jag har själv också sålt ett gäng uppsättningar under hösten med M3 replika 18" och 19" och då har kunderna främst sökt lika däck fram o bak. Vi har även monterat 18" M3 replikor med 225/40R18 runt om på mina föräldrars sprillans nya E90 och bilen går riktigt fint med dom däcken.

Så bara för att förtydliga: Jag har inte klagat på däck eller fälgar från Kina. Bara konstaterat att det är skillnad på Michelin Pilot Sport med orginalfälg mot kinafälg med Makaroni däck. Och det håller nog dom flesta med om.

Verdi: Jo det har man eftersom att profilen är procenten på däckets bredd.
Har man 225/45 fram och 245/40 bak så får man ungefär samma "däckhöjd" fram o bak. Efter som att framdäcken är 45% höga av 225mm och bakdäcken är 40% höga av 245mm...

cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag fattar inte varför du hackar på på mina Linea Corse med Italientillverkade däck av god kvalitet. Det är garanterat bättre än det replikafälgar med Asiatiska däck som du säljer.

Som sagt, Pilot Sport 18" mot Marangoni 19". 19":arna bilr självfallet något stötigare JUST PGA ATT PROFILEN ÄR LÄGRE, de är däremot tystare och spårar inte mer trots att de är bredare.

Det var inte jag som drog igån denna diskussionen utan du som påstår något som är helt orimligt.

MVH Christofer
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Bra crille82 du vinner. Bara du är nöjd för jag orkar inte skriva med dig mer.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bilen går fantastiskt mycket bättre med 19" i det här fallet min 325:a. Dessutom håller jag inte med om att det skulle vara stötigare med 19" (Ej RFT). Det verkar som att chassiet har fått sig en genomkörare iom facliften.
Testade en 330 07 med original 18 tum i dag och jag upplevde en stor skillnad i körkänslan. Märkligt ändå.
Det måste sitta i RFT-däcket, eller vad tror ni grabbar.

//Stefan
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
De e ju synd, man måste ju kunna föra en lugn o sansad diskussion:)
Buspelle
Tack för input. Om man ska försöka sig på en slutsats, så är det nog att det är lite skillnad på 18" och 19", men inte så mycket. Det är också ungefär min begränsade erfarenhet. Man märker knappast ökad stötighet, men en viss ökning av spårkänsligheten. Själv kan jag möjligen också märka av att bilen är aningen mer tungstyrd vid parkeringsmanövrar, men det kanske är inbillning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.