AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.764

Konstiga vändkanter i M30-motorer. Någon förklaring?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Plockade nyligen isär en 3.3-litersmotor från mitten-slutet av 70-talet samt en 3.0Si-motor från -76 (borrad 0,5 mm).
Båda motorerna var helt utan vändkanter på cylinder 1-5.
Cylinder 6 på båda motorerna hade rätt kraftig vändkant på 1/4-del av cylinderomkretsen. Sett från förarplatsen den del som är mellan "längst bak" och "längst till vänster". Dvs det "hörn" av cylindern där oljekanalen går upp i motorblocket till topplocket.

Någon som varit med om samma sak och har en teori om vad det kan bero på att det blivit vändkant bara just där?

Kan det vara att tidigare ägare kört med dålig motorolja (och/eller slarvat med oljebytena) i kombination med dålig kylning just där? Cylinder 6 har säkert (?) sämst kylning. Och dessutom kanske det pga oljekanalen är dåligt med vattenkanaler just där?

Per L
Pe
2.342
Per L
Alltså dåligt med erfarenheter om denna fråga i detta forum!

Per L
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Du har inte tänkt på om kolvbult eller vevlager glappat mer på de cylindrarna?
Brukar väl bli mer temperatur bakåt på blocket än på dess framsida?

Mvh Patrik

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hade inte den ena varit omborrad hade jag gissat på att det var restspänningar från gjutningen som släppt. Möjligen om omborrningen gjorts tidigt i motorns liv.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är spänningar som släppt går ju att kolla genom att kryssmäta loppet ovanför vändkanten med 2-punkts t-mått och micrometer t.ex. Är det då inte helt runt så har godset rört sig.
Pe
2.342
Per L
Jag har ett av blocken (den med original cyl.diameter) kvar så jag skall mäta om diametern skiljer pga spänningar som släppt!

Per L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Väntar med "spänning" på resultatet! ;)
Pe
2.342
Per L
Nu har jag mätt cylinderdiametern med teleskopstickmått och mikrometer. Mätnoggrannheten blir inte över sig bra med denna mätmetod men jag vågar mig ändå påstå följande:
- cylinder 6 var inte eller mycket litet oval "ovanför översta kolvringen"
- slitaget på den 1/4-del av cylinderns omkrets där man kände en tydlig vändkant var som mest ca 0,05-0,1 mm

På övriga 3/4-delar av cylinder 6:s omkrets kändes inga vändkanter alls. Inte heller på övriga cylindrar.

Bortåt 0,1 mm vändkant är väldigt mycket.

Som jämförelse kan nämnas att originalmotorn till min 3.0S -72 hade ca 0,03 mm djupa vändkanter på cylinder 1 (lika mycket runt hela cylinderns omkrets). Och det efter 73.000 mil.
Övriga cylindrar på denna gamla motor mätte jag inte och tyvärr kollade jag inte heller på det aktuella stället på cylinder 6

Anm: De 0,03 mm djupa vändkanter jag mätte upp på min gamla motor är sannolikt med stor mätnoggrannhet då jag helt enkelt tog en kolvring och först satte den längst upp i cylindern och sedan där vändkantsslitaget var störst. Vid den senare placeringen ökade kolvringsgapet med 0,2 mm. Detta ger omräknat en vändkant på 0,03 mm.

Per L
Pe
2.342
Per L
M635 forever:

Nej, jag kunde inte märka någon skillnad på kolvbultsglappet eller lagerglappet mellan cylindrarna på någon av motorerna.

3-litersmotorn har jag bara kört med stillastående bil och då hördes inga oljud från motorn.
Däremot knackade 3.3-litersmotorn (mest vid motorbroms) som om den hade en glapp golvbult. Både vid stillastående bil och när man körde. Men som sagt var jag kunde inte känna någon som helst skillnad i kolvbultsglappet mellen kolvarna. Inte heller såg jag något fel på ram- och vevlager.

Per L
Per L.
Jag är inne på din ide om kylning och oljekanalen.
Kan det vara så att hörnet på sista cylindern (den med oljekanalen intill) temperaturcyklar i en annan takt och grad jämfört med andra cylindrar? Det skulle kanske kunna medföra ett ökat slitage.

Bara mina fem ören...

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, jag har visst missat resultatet. Då var det inte som jag trodde alltså.
Då har jag inga mer förslag så jag skjuter till fem öre på AKN´s idé. Han brukar ha rätt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.