AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
47.879

E61 550 eller E61 530 LCI - kommentarer önskas

Sida 1 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är på jakt efter en E61 med M-sportpaket och högst på önskelistan står en välutrustad 550iAT. Har bl a hittat en 07:a på ca. 4000 mil. Bra med utrustning men saknar ändå en del. För ungefär samma pengar så finns det en 530iAT, också en 07:a men ett par månader nyare och i och med det en facelift med nya motorn. Den har rullat ca. 6000 mil och nästintill fullspecad utrustningmässigt.

Båda bilarna har M-sportpaket, NaviPro, TV, Logic7, Komfortstolar, HUD, Panorama, BT-förberedelse, Aktiv styrning, Komfortaccess, Night Vision, mm

Det enda som utrustningmässigt är till 550'ns fördel är 19" och dubbelglas.
Den står hos en icke-auktoriserad handlare som dock verkar vara hyffsat seriös. Garanti liknande EuroPlus bör gå att få till.

Utrustning som 530'n har är bensinvärmare, aut bakluckeöppning, avtb drag, aktiv farthållare, rollo i bakdörrar, Individual tonade rutor. Flera av dessa utrustningdetaljer är sånt som jag verkligen gillar.
Denna står på en BMW Niederlassung och är en Premium Selection.

Tar gäran emot kommentarer hur ni hade resonerat i ett sådant val. Skillnaden i driftskostnader är inte speciellt stora och inget jag direkt väger in, däremot så är ju förmågan att hålla uppe andrahandsvärdet mer av intresse.

Finns ju en del här på forumet som hunnit med att äga E60/E61 både pre och post face lift så det är självklar intressant att få kommentarer om hur mycket face lift bör påverka detta val.

___
//Ulf
Njuren
Hej! Första jag kom och tänka på var att du kanske kommer sakna kraften du levt med innan (M5) om du köper 530in, att det ständigt dyker upp när du ska brassa på. Lite "en gång Xenon alltid xenon" känsla fast med kraften.

Känner du att det gjort sitt med massa muskler så skulle jag helt klart tagit 530in, faceliften är kanon och delar av utrustningen är vad du verkligen vill ha. 530in kommer vara mycket mer lättsåld och attraktiv när du väl ska sälja.

550i om: Du är beroende av Power och vill ha en lite udda bil
530i om: Utr känns viktig och andrahandsvärdet är viktigt

Lycka till!

mvh

Ein Prosit, ein Prosit
der Gemütlichkeit!
Buspelle
Båda bilarna förefaller välutrustade med inte alltför många mil. Faceliften har liten betydelse tycker jag. Avgörande är väl ändå motorvalet. Det är en ordentlig skillnad mellan dessa båda bilar. Mitt val hade utan minsta tvekan varit 550.
bu
26
budda1
F20 118dA
Disel er for lastebiler,550i helt klart.
550 eller vänta på en bättre utrustad 550. 550 Är mycket ovanligare än 530 och kommer vara mer eftersökt = bättre tredje handsvärde. Vill man åka billigt köper man en diesel och ingen stor bensin 6:a.

Stephan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När jag köpte min "fullutrustade" 530i hade jag möjlighet att köpa en 545i med mindre utrustning för c:a 20 tkr mer. Båda hade rullat under 1000 mil och var i nyskick. Båda var eventbilar med endast BMW AG som ägare.

Eftersom jag kör långt avgjorde driftskostnaden valet till 530, vilket jag många gånger har ångrat. Både bränsle och service drar iväg en bit, men är försumbart mot värdeminskningen.

Faceliften kan påverka värdet en del, framförallt om några år.

Eftersom du har erfarenhet av motorstarka bilar så vet du förmodligen själv vilken bil som passar dig bäst:)

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Aktiv farthållare är grymt! Prova inte det om du inte tänkt köpa en bil med det, sjukt vanebildande!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för alla svar hittills, de flesta av er resonerar så som jag själv funderat...

Bilen kommer inte att rulla speciellt långt per år utan det handlar väl om kanske 1200 mil så diesel är inget alternativ. Försäkring rör sig om någon 1000-lapp per år och bensin ett par 1000-lappar per år.

Hjärtat säger givetvis 550 då den ändå rör på sig ordentligt och i viss mån kanske kan stilla abstinensen från M5:an. 530'n är ett något mer förnuftigt val men inte lika spännande. Dessutom så har jag ju redan en 530...i samma färg dessutom...Den 530 jag har är iof den bästa bil jag haft men efter jag köpte den så ångrade jag också att jag inte satsade på en 540.

Inte omöjligt att Stephan gett det bästa svaret...vänta på rätt 550.

Nästan rätt 550 finns faktiskt ute men den har ett väsentligt fel och det är att inredningen är helbeige vilket jag inte gillar och dessutom med två barn är det väldigt opraktiskt. Jag fick faktiskt se bilder på denna bil hur den såg ut innan rekond och det var en signal på att det är fel färg för oss. Finns en del där man kombinerat beige läder med svarta mattor och delvis svarta paneler och blir det både snyggare och mer praktiskt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mitt i denna "förvirring" så kom plötsligt en tanke att en 335iAT kanske kunde vara ett alternativ...Nästan samma prestanda som 550. Problemet med 335iAT är att dom inte har funnits så länge och dom verkar inte köras så många mil så merparten av intressanta bilar ligger från ca. 34' Euro och uppåt. Ett annta problem är att väldigt många av dom saknar elstolar m minne vilket är ett av våra önskemål...

För ungefär samma pengar som 530'n och 550'n ovan så skulle man kunna få en 335iAT -08 nästintill fullutrustad (saknas bensinvärmare och något mer) som rullat 1800 mil. Lite annan typ av bil men kanske ett alternativ...?

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Dagens I-landsproblem! ;-)

Det är två mycket trevliga bilar. 550iA har en helt fantastisk motor, som på inget sätt kan jämföras med 530i. Den är så himla tyst och varvar i princip inget. Samtidigt har du massor med kraft samt et underbart motorljud vid belastning.

Jag hade väntat på rätt LCI 550iAT. Hitta en klockren fullmatat 550iA och njut allt utom dina besök på macken ;-)

Aktiv farthållare eller inte: Jag stör mig på den, har visserligen endast provat den i en 545iA (-04) och den kanske har blivit bättre sen dess. Irriterande på den tungt belastade motorvägen i Danmark där folk byter fil lite hur som helst.

Sitter själv och letar i Tyskland efter en 530iAT/530dAT mit alles (3 år gammal, 6-8.000 mil). :-)
Krav: Mycket vill ha mer, så nästan allt. Kan dock leva utan aktiv farthållare då bilen rullar 5-6000 mil / år.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag tycker faceliftbilarna känns betydligt fräschare främst innuti och håller med om att rätt val vore en 550 LCI eller varför inte 535d LCI? Oavsett om förbrukningen är viktig eller ej är 535d en fantastisk motor och skillnaden i årsskatt känns på det hela taget som småpengar när man pratar bilar i denna klassen. 530 tror jag kan kännas ganska tunn för den som är van vid ordentligt med effekt och vridmoment.

Jag håller också med om att helbeige inredning inte är det roligaste, dock finns creambeige som har ljusare skinn men svart instrumentbräda och överdel på dörrsidor och är i mitt tycke betydligt snyggare, men det smutskänsliga ljusa golvet får man ju tyvärr på köpet ändå

BMW CS #5139
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Satsa på en 550iAM eller 535D. Du kommer inte vara nöjd med något annat.
Faceliften är inte av så stor betydelse för mig.

Jag är nybliven E60 ägare och jag njuter i fulla drag.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Hade nog heller skaffat en billigare vinterbil, och kollat in M5 priserna till våren :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M.A Tanken att skaffa en billigare bil finns där och sedan när rätt bil dyker upp så är det bara att hugga...M5 finns det redan nu ett par som ligger hyffsat i pris och nästa år så kommer priserna säkert att ligga ännu bättre och det gäller ju även 530 och 550...

Bara under de senaste två månaderna när jag följt mobile så har flera 550 sänkts i pris mer än en gång.

___
//Ulf
I ditt fall skulle jag definitivt vänta in rätt 550iAM och hugga den direkt när den väl dyker upp.

Eftersom du är van vid motorstarka bilar tror jag dessvärre att du lär ångra dig med 530 LCI, det är som du säger inte så stor skillnad i driftskostnader.

Sen håller jag samtidigt med om att 535d kanske kan vara ett alternativ, trots dieseln? Denna modell har ju helgonförklarats t om av många petrosexuals :-)
535d är ju också lite "top-of-the-line" vilket ofta innebär riklig utrustningsnivå.
Jag ångrar själv att jag inte valde 550i, underbar motor och man lever ju bara en enda gång;)
Dock skulle jag aldrig köpa E60/61 utan facelift, då hellre vänta till rätt bil dyker upp.

---
Min BMW : Länk
Har TS inte tydligt nog uttalat att diesel och därmed även 535d inte är ett alternativ?

Min mening är att det bästa alternativet är att fylla på med lite is i magen och invänta rätt 550. Plötsligt händer det :)
Kul med motor men tror inte värdefallet kommer göra så stor skilnad. Man får inte mycket mer för en v8:a än en sexa om några år tror jag.

Det jag reagera mest på var 2 barn och ingen kombi i 550.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
AEG: Två barn, tredje på väg här. Ser inget behov av kombi. Förstår inte kombihysterin.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kombi behöver man bara om man har hund som väger 50 kg
Sen tycker jag att de är snyggare men det är som sagt en smak sak

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

AEG: "Det jag reagera mest på var 2 barn och ingen kombi i 550. "

Hela tråden handlar ju om E61 (=kombi).

Sen har jag ju en E39 Touring också så det är ju inte så att man skulle vara utan lastmöjligheter om det blev en 550 E60 istället.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.