AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.678

Bluetooth problem X5 -04a

Ma
8
MartinX5
BMW X5 3,0 -04
Som nybliven X5 ägare kan jag konstatera att min bil är utrustad med tillval:
"604 PREPARATION F MOBILE PHONE W BLUETOOTH"

Nu till problemet: Jag lyckas inte få kontakt mellan mobil och bil... Min mobil Nokia 5800 "Xpress music" finns med på bmws lista och ska fungera.

Jag har orginalmanualen och har följt instruktionernar dvs håller knappen under armstödet nedtryckt i ett par sekunder, vrider nyckel från läge 0 till 1 håller nappen nedtryckt ytterligar 3 sekunder innan jag släpper den. Men inget händer. Naturligtvis har jag mobilens bluetooth påslagen.

Jag har läst allt jag hittat på forumet men inte lyckats hitta något tips..

Någon har någon ide?? Min bil är även utrustad med navigator om de kan påverka.

na
630
navi
BMW325xi -06
Jag vet inte hur Nokia fungerar, men på Ericsson som jag hade förut så fick jag också välja lägg till enheter eller något sådant. Det räckte inte bara att ha bluetooth påslaget.
Jag fick alltså först slå på bluetooth i telefonen, sedan välja lägg till enheter i telefonen och sedan snabbt utföra handgreppen du beskrivit.

Kan det vara något sådant du behöver göra?

Ma
8
MartinX5
BMW X5 3,0 -04
Har provat de också utan resultat...

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Om du söker ny enhet med telefonen, hittar den inget då?
Ma
8
MartinX5
BMW X5 3,0 -04
Nej, ingenting... Har provat telefon mot andra telefoner så den fungerar.

Utrustningskoden heter: PREPARATION F MOBILE PHONE W BLUETOOTH

preparation?? De är inte så att de bara är förberett?? Så att den måste kompleteras med något?

Pa
1.120
Passo222
Konstigt... Min heter också ¨förberedd för bluetooth¨ och det skall räcka då jag inte har ngn modul att snäppa in mobilen i utan den kör ¨trådlöst¨ men jag känner tyvärr inte igen
¨håller knappen under armstödet nedtryckt i ett par sekunder, vrider nyckel från läge 0 till 1 håller knappen nedtryckt ytterligar 3 sekunder innan jag släpper den¨ detta har inte jag. Det är ju möjligt att de ändrat detta, tror du måste kolla med BMW om ¨förberedelse¨ i ditt fall betyder att den är klar att använda eller ej. Kan du inte testa med tex en Ercsson mobil och se om det fungerar, då vet du ju i alla fall om det är din mob som strular. Jag har nämligen hört att även om mobben finns i BMW:s lista så är det inte säkert att den fungerar. Hoppas du får igång det då det är suveränt när det fungerar. Mvh Johan
Ma
8
MartinX5
BMW X5 3,0 -04
Ja, ska prova med någon annan telefon annars får de bli en tripp till BMW så får vi se.

Tack för hjälpen iaf!

/Martin

Ma
8
MartinX5
BMW X5 3,0 -04
Har fortfarande inte lyckats få bluetoothen att fungera...

En fundering:
Finns de olika versioner av Bluetoothmjukvaran i bilen? Så att den listan på godkända telefoner bara gäller till de bilar som säljs idag?

Min telefon, med rätt mjukvara finns på dagens lista men de kanske inte betyder att den fungerar till min bil från -04 ??

Kan man i så fall uppdatera mjukvaran i bilen?

na
630
navi
BMW325xi -06
Min 330xi -03 hade också PREPARATION F MOBILE PHONE W BLUETOOTH och det fungerade klockrent, men jag hade förstås en äldre telefon än du. Det kanske är så att bluetoothmodulen inte klarar av din telefon som är betydligt nyare.... Det går vad jag vet inte att uppdatera, då får man byta hela bluetoothmodulen.
Nu är jag inte helt säker på det här, så kolla gärna upp det.
Fungerar din bluetooth med någon annan äldre telefon?

Pa
1.120
Passo222
Hej.
Kör en äldre mob i bilen, använd samma simkort och flytta mellan så har du samma telefonbok i bilen som i din vanliga nalle. Troligen enda lösningen. Mvh Johan
Ch
2
Chris_A
04 X5 3,0da facelift
Hei,

Jeg og har samme problem, samme bil (04 x5). Men jeg får den ikke i pairing mode.
3 sec. så tenning fra 0-1, 3 sec. Så skal tre lamper blinke i nav displayet. Så skal man finne den. TOM. prøvd flere nye og eldre telefoner. Kjøpte og snap in adapter til nokia 6230i. Telefonen ladder ikke engang. er det noe som ikke får strøm? Har forøvrig sjekket alle sikringer.

Jeg har ULf som standard, men har og kjøpt TCU som ikke krever pairing. Denne funker heller ikke.

Frustrert!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.