|
|
|
|---|---|
|
Bytte nyligen till vinterdäck på mina fälgar hos www.dackhuset.eu i Umeå. Det gick snabbt att få tid för däckbyte och upplevde att jag fick en bra service ända tills jag hade åkt till macken för att kontrollera däcktrycket, då insåg jag att mekanikern hade repat samtliga fyra fälgar. Jag åkte så klart tillbaka till däckverkstaden men han konstaterade bara att han inget kunde göra och att det inte var han som orsakat skadorna. Så det var bara att åka därifrån utan erstättning och väldigt missnöjd!! | |
|
Lika svårt för oss på ett forum att bedömma om skadorna kom från firman som det är för dom att avgöra om det var dom som orsakat skadan. Vad vill du att vi ska säga? |
|
|
Dessutom undrar jag hur dom skulle lyckas med att repa alla fälgarna ´med bilen upphissad. Man gör ju inga större repor med fälgkors om man hållt i ett sådant tidigare, och på en däckfirma så antar jag dom hade mutterdragare och att dom skulle slinta över fälgen verkar ju nästa otroligt. Själv tror jag du hade skadorna innan och upptäckte dom först efter hjulbytet. |
|
|
Tvättar mina fälgar väldigt noggrant varje gång jag tvättar bilen och att jag inte skulle ha märkt att fälgarna var repade är knappast troligt. Jag vet inte vad han sysslat med men han måste ha varit helt obrydd när han hanterat dem. Svårt att få någon rätsida på. Kommer i framtiden alltid gå igenom fälgarna med mekanikern innan däckbyte. Det är väl det rådet jag kan ge alla andra. Samt tänka till en extra gång innan man anlitar däckhuset i Umeå! |
|
|
Mitt råd är: Byt hjulen själv! Nu tappade jag såklart en hjulbult som gjorde ett märke i den polerade kanten. Givetvis surt men jag betalade i alla fall inte ett par hundra spänn... tidsmässigt gick jag nog inte med förlust heller. //Stenback |
|
| Bra att trådskaparen berättar om det. Som sagts tidigare är det svårt för oss andra att veta om skadan verkligen uppkom på däckhuset eller inte i det här enskilda fallet, men ifall att fler råkar ut för det i framtiden kan man ju ana ett mönster. För säkerhets skull kan man ju kanske fota fälgarna med en dagstidning innan man lämnar in dem där man misstänker att skador kan uppkomma. Eller finns det bättre tips? | |
|
Skriver inte trådskaparen: "Bytte nyligen till vinterdäck på mina fälgar..." Detta tolkar iaf jag som en omfälgning, vilket ju inte är samma sak som att byta från sommar- till vinterhjul som redan är på separata fälgar. Rådet att "byta hjul själv" är ju i det fallet inte helt relevant, eftersom de flesta knappast har en "fälgmaskin" hemma i garaget. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Då är det väll ganska enkelt hur det gått till. Han har ställt in avståndet till fälgen för lågt? Har man väll gjort nån gång på nån fälg. Men bara och ta fram plånboken då. Är inte för inte det är dyrt och byta däck på en fälg. Alla som jobbar med det vet ju att olyckor händer. Bara och handla en ny fälg till kunden. Men fyra fälgar då måste man ju både vara blind och döv... Reagera på att "åkte till macken för att kollla däcktrycket" Bara där ringer ju varningsklockan. Hade dom inte rätt tryck på verkstan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.