|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Gör inte turbosarna på 335:an att den känns starkare på lite lägre varv? (dvs vid segdragning o dyl...) V8:an behöver väl lite fler varv innan den spottar ur sig effekten. Den borde väl vara snabbare 0-100 tack vare den högre toppeffekten? Sen kanske den är långsammare på typ 80-160 på en viss växel... Vikten blir för övrigt mindre och mindre viktig ju högre hastigheten blir. Det är ren fysik och till det behövs inga bilkunskaper direkt. ;) |
|
Stämmer nog det du säger, det är nog snarare drivlinan som tar en del av effekten. Rototest har effektmätt några S/RS modeller som har underpresterat. //Stefan |
|
| Hur är det med bagageutrymmet på dessa 2 bilar? Vilken är bäst lämpad för barnvagn? Har en Bugaboo | |
| En Bugaboo funkar ju i en nissan micra tom... :) Men okej, bäst lämpad. Då tror jag det kvittar eftersom det inte skiljer så mycket, och vagnen är ju som sagt rätt liten när den är nerpackad. | |
| Hehe, jag var och testa vagnen i en e91 idag och det funkade. Visserligen inte så mycket plats över men men. | |
| Vår barnvagn får plats i bilen, så får man inte in den i en E91 har man definitivt en för stor barnvagn.. Men angående A4 så provkörde jag en A4 2.0T Quattro -06 häromdagen som vi är lite inne på att köpa som andrabil och jag var positivt överraskad. Visst, fyran med 200 hk var ju inte alls en lika trevlig maskin som min sexa med 272, men jag upplevde att man nog vid vardagskörning skulle uppleva den som lika snabb och med sitt bottenvrid och automatlåda som det var så tror jag till och med att man i många situationer skulle känna sig snabbare, eller åtminstone ge en mer avslappnad körstil. | |
| Jag är själv inne på en automat 2,0TQ isf. Hur upplevde du växling osv. med automaten? Den manuella har ju fått bra kritik, men automaten kanske är att föredra? Svarade motorn bra vid kickdown? Ingen turbofördröjning? | |
|
Intressant tråd. Har kört en tre olika Audis i tjänsten sedan 2005. A4 Avant 1,8T Manuell B7 Proline -05 A4 Avant 2,0T Manuell B7 Prosport -06 A3 Sportback 2,0T Manuell -07 + Hög kvalitet, Bra prestanda i 2,0T - Mycket törstiga, 2,0:an kräver minst 98oktan(inte dagens) För att summera så har jag varit jättenöjd med Audi. Jag har kört flera tusen mil med bilarna och har aldrig varit inne för någon större rep. Känns gedigna och driftsäkra. Har nyligen skaffat en 330i Touring -06 med Dynamic paket och automat. Jag har aldrig ägt en BMW tidigare och jag är helt såld. BMW 320 eller Audi TSi 200Hk - Välj Audin BMW:s eller Audis 6:or? - Definitivt BMW! Håller med andra att Audi är strået vassare i kvalitet men i design och körkänsla så får Audi se sig besegrad. Både Audi och BMW ligger mig varmt om hjärtat men i framtiden så är jag ganska säker på att det blir en BMW igen. /Crille |
|
|
Jag säger bara, en gång BMW -alltid BMW. Jag har vid några tillfällen försökt med Audi men har längtat tillbaka till BMW för att känslan är något helt annat i en BMW. Som exempel kan jag berätta att den nya S4an med kompressor kändes så tråkig, det fanns ingen känsla med bilen. Välbyggd men trist. //Stefan |
|
| Innan jag köpte min 320 så hade jag en Skoda Octavia RS. Den kostade på 12000mil ca 35k bara i service. Jag valde BMWn främst för att jag antar att det är dyrare att serva en Audi än en Skoda o BMWn kostar en bråkdel av vad Skodan gjorde i service. | |
|
nulle> Det där låter för dumt för att ens ha ett uns av sanning!!! Enligt TV21-2001 så kostar en Octavia RS 34,8:-/mil att köra och en BMW 325Ti 47:-/mil! Skodan ska servas var 3000'e mil och kostar inklusive 9000mils servicen totalt 10.200:-. Du får gärna utveckla begreppet "service" i din värld? Slitdelar ingår inte i service om du frågar en verkstad! |
|
|
3000mila 3000:- 6000mila 6000:- 9000mila 5000:- Byte bromsar bak. 12000mila 16000:- ink kamrem/vattenpump. Ok jag överdrev lite jag har inte servicepapprerna kvar men detta är väldigt nära sanningen. Du kommer med priser ifrån 2001. Jag hade min 2003-2008 o då räckte inte 9k långt. Min 320 Har på ett o ett halvt år kostat 200:- |
|
Verdi |
nulle, De där siffrorna är väl lite saltade va? Det där är ju dyrare än Audi. |
| Nej det är inte saltade. Jag minns inte riktigt allt de gjort på samtliga sevicar men det finns inga rena reparationer med. | |
Terry N |
De stämmer säkerligen, åkte mkt audi innan jag bytte till rätt märke! Såg alltid till att äga audibilarna innan den tragiska kamremsservicen, (försöker hålla mig till lågmilare) den är ett sattyg och det är inte värdigt för kunderna att betala kamremsbyte för en premiumbil i slutet av 2000-talet. Skoda specifikt lanserades som ett billigt vw -alternativ, stämmer inte riktigt längre, bilarna har gått upp men framförallt så tar de nästan audipriser på servicen, och säkerligen samma nivå som vw. |
|
Att Skoda tar Audipriser för Skodaservicen är väl inte så konstigt när bilarna kommer från samma koncern och delar många konstruktionslösningar. Jag vet att kamremsbytet kan kosta mycket pengar, har hört siffror på 20.000 för just den servicen. Men som tidigare diskuterats så ska remmen bytas först vid 18000 mil på 2,0T, så det blir aldrig aktuellt för mig. Sedan tror jag inte att det skiljer så otroligt mycket mellan servicekostnaderna när BMW's fria servicar har löpt ut och man ska börja betala för det själv. Nulle>> Att din 320 kostat 200:- på 1,5 år kan jag enbart tolka på 2 sätt: *Antingen har du i princip inte kört med bilen. *Eller så tillhör du kategorin människor som inte bryr dig om bilen över huvud taget. 200:- räcker inte ens för ett torkarbladsbyte för mig,vilket brukar ske 2-3ggr per år, minst! |
|
|
Som du säkert vet så har Bmw fri service 3år/10000mil om Skodan hade haft det så skulle notan ha blivigt betydligt billigare. Den fria servicen måste man ha med i beräkningen annars blir det lite snett Tro mig, jag tar väldigt väl hand om mina bilar. Tvåhundringen lade jag på en däckbalansering den har inte behövt något annat. Tror du att Skodan var så dyr att serva för att jag lät bli? |
|
|
Nulle>> Så om man köper en ny BMW så kan man köra 10.000 mil och bara tanka? Man slipper köpa slitdelar, förbrukningsvaror osv.? I Skodaexemplet tog du med bromsar? BMW's bromsar ingår i servicen? Däck, torkareblad, "påtår" på oljan, allt sånt ingår alltså i BMW's fria service? För att jämförelsen ska bli korrekt så skulle jag nog hellre påstå att det ser ut på följande sätt för Skodan: 3000 mil 3000:- (mellanservice) 6000 mil 6000:- (stor service) 9000 mil 3000;. (mellanservice) Totalt 12.000:- Då ligger vi på dryga kronan per milen i servicekostnad, en inte helt otrolig siffra i bilsammanhang. På något litet vänster så tror jag att man hos BMW bakat in denna kostnaden på nybilspriset;-) Att säga att Skoda/Audi har en orimligt hög servicekostnad eftersom det är "gratis" dom första 10.000 mil för en BMW känns minst sagt fel. Hos vissa bilmodeller så ingår att dom flyger en mekaniker till platsen, kostnadsfritt, om man skulle få stopp, vart som hellst i världen. Men att detta skulle vara "gratis", tveksamt va? När bilen kostar från 2.000.000:- och uppåt! |
|
|
jag har inte bytt bromsar ellet torkarblad på bmwn av den enkla anledningen att det inte har behövts. Jag har inte fyllt på olja mellan sevicarna heller. Jag vet inte var ifrån du har fått dina servicekostnader på Skodan men mina är ifrån verkligheten. Om du behöver byta torkarblad 2-3ggr om året så undrar jag var du köper dina blad. Jag bytte på skodan 1 gång. |
|
|
Kan vi lägga ner tramset om skodas servicekostnader nu? Jag har ägt en o jag vet vad den kostade mig. Tråden handlar om Audi A4 och vad jag ville ha sagt innan skoda tog över var att kolla upp vad den kostar att serva. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.