|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Till: andreas lofgren/Verdi Enl. den lokala Audi-verkstaden hade kamremmen till Audis 1,8T-motorer en maximal livslängd på fem (5) år, även om du inte körde en meter under denna tidsperiod. (Det var ca. 3 år sedan jag blev informerad om detta.) (Det kan ju bli en skapligt hög milkostnad på t.ex. en "andrabil".) Har ni hört hur många år (som mest) Audis "nya" kamrem ska hålla? Bättre sent än aldrig. |
|
|
Som jag ser det. Dessa två bilar tilltalar ungefär samma målgrupp. Denna målgrupp består för det mesta av människor med sunda, ärliga uppfattningar. I och med att målgruppen är ungefär samma så är det inte omöjligt att några har erfarenheter av båda bilarna och ger ett ärligt svar på hur dom tänker. Hade istället frågat stått mellan 325-E36 och A4 1,8T 95-00 så hade nog målgruppen sett aningens annorlunda ut och svaren hade nog mest bestått av "BMW rules" och liknande:-) |
|
| Beträffande kamremmen så ser jag inte detta som något hinder för ett bilköp, som jag uppfattar det att många gör. Jag har bytt kamrem på i princip alla mina bilar där det behövts, både rakställda och tvärställda, jag har aldrig upplevt några konstigheter. Även vattenpumpen brukar jag byta i samband med remmen. Jag tror inte att A4 2,0T skulle vara krångligare än nån av dom andra bilarna. | |
|
Det är ingen fara att det går över tiden, förutsatt att man håller stenkoll så att det inte blir torrsprickor i remmen. Min mormor har en A3 1,8T -98, dvs snart 12 år gammal, den har gått 5500 mil. Inget som helst fel på den remmen trots att den suttit i sedan bilen var ny. En kamremssats till 1,8T inkl. alla tillbehör, vattenpump och byte på en mindre verkstad kostar ca. 5-6000:-. Så det är inga astronomiska summor. MVH Christofer |
|
|
Vill du köra bil köp BMW. Vill du åka bil köp Audi. Det är min åsikt! |
|
|
har haft bmw e36 e46 provkört även nyare modeller, provade en audi a4 quattro prosport och vart SÅLD! bilen oxå :) Detaljkvalite´n är minst lika bra som i en bmw motorerna går hårt och snålt som en bmw och dom har bättre andrahands värde än en bmw mer lättsålda i alf :) |
|
|
Tycker BMW har minst lika bra detaljkvalité som Audi, däremot känns inredningsdesignen fräschare i Audin. Tyvärr måste man upp på S-modellerna för att kunna hänga med 330-335 i körkänsla och prestanda. Går man sedan i på M-modellerna så står sig Audin lätt tycker jag. Jämför man mellan den billigaste inom resp bilmärke vinner Audi. //Stefan |
|
|
Jag kanske har skrivit det tidigare men jag upplever Audin som mer ombonad i framsätet. BMW'n känns så stram, kall på något sätt. Eller för att dra en parallell, om man jämför olika kök. BMW'n upplevs som ett kök där alla skåpsluckor går i typ svart, aluhandtag, och sedan rostfria fronter på diskmaskin, kyl/frys, spiskåpa osv. Audin känns mera som en gammaldags lantkök med ljusa skåpsluckor, vita vitvaror. Mao. när jag sätter mig i BMW'n med typ aluinlägg i instrumentpanelen så känner jag "brrr va kallt, får nog höja ECC'n några grader". Audin känns lite mera "åhh vad skönt, vilken dörrklang, här vill jag sitta några timmar". Lite extremt såklart, men men. Nyare Volvo känns ungefär på samma sätt som BMW'n, men bra mycket mera kallare med "brädan" i mittkonsollen. |
|
|
Jo jag glömde. Visst har Stefan rätt i att man måste upp på Audi S för att jämföra mot BMW 330-335, frågan är dock hur BMW står sig mot Audi S i prestanda? Audi S4 3,0T har väl lite mer effekt än 335? BMW's M modeller ska ju jämföras med Audis RS-varianter. Men detta är en helt annan diskussion då dom modellerna inte är aktuella för mig:-) |
|
Verdi |
B6-B7 S4: 4,2 liter V8 @ 339 bhp B8 S4: 3,0 liter Turbo V6 @ 329 bhp Aningen vassare än 335 alltså, som ligger på 306 bhp. Känns lite mer exklusivt med S4 också på nåt sätt. 335:an följer ju samma namnstandard som de övriga i 3-serien och är ju i princip samma bil. S4:an är ju lite pimpad jämfört med en vanlig A4:a. |
|
Jag lånade s4:an för några helger sedan och måste medge att den gick riktig fint. Tyvärr fick man ingen ljudkänsla i kupén, men den nya 7vx dubbelkopplingslådan var riktigt fin och det var bara att ge full gas ur en kurva/rondell utan att bilen tvekade en sekund. Verdi: har inte den nya kompressor? //Stefan |
|
|
Förvisso kostar S4'an 70.000:- mer än en 335i x-drive. Ids dock inte kolla vad som skiljer dom åt i utrustning. Pimpet är väl inte så ruggigt stor skillnad mot en vanlig A4. S brukar ha xenon som standard, exteriört S-line. Naturligtvis skiljer det lite grann, men även 335'an har väl lite annorlunda prylar än sin 318-broder? Större bromsar, större koppling, starkare växellåda, mer standardutrustning osv.? Jag tycker ändå att man ska göra jämförelsen typ: 320 vs 2,0T 330 vs 3,2 335 vs S4 (som enligt Audi.se har 333hk) M3 vs RS4 Men som sagt, det är en helt annan diskussion:-) |
|
|
320 vs 2,0T vinst Audi = Motor, kvalitetskänsla 330 vs 3,2 vinst BMW = Motor, förbrukning, 335 vs S4 vinst Audi = kvalitetskänsla, grepp, rapp låda M3 vs RS4 vinst BMW = Bättre på allt förutom grepp //Stefan |
|
Verdi |
Tomas, Länk 333 PS = 329 bhp :) Är det förresten bara S-line exteriört på S4:an? Jag är ju ingen bilexpert direkt, men är det inte lite bredare över höfterna, extra luftintag o dyl? Eller är det bara på RS4? |
Verdi |
StefanL, Stämmer säkert det där med kompressor. På wikipedia stod det bara "supercharged". :) |
|
Verdi, 335i har 225kW och S4 har 245kW. Antingen har inte S4an 329bhp eller så har inte 335i 306bhp. För annars får jag inte det att stämma. Jag tror snarare att din siffra för 335i är fel, om du ska ange den i bhp är det inte 306, men däremot 306hk och då har S4 333hk Mvh Johan |
|
|
StefanL: Har du kört den gamla (B7) S4:an med V8? Om så, hur är den jämföt med en 335i? ___ //Ulf |
|
Verdi |
Grelle, Jupps, siffran för 335:an är förmodligen i PS och inte bhp. Sorry. :) |
Verdi |
Jag vet inte ens vad vi använder i dagligt tal i Sverige. Menar vi 200PS när vi säger "200 hästar"? |
|
Programmer. Jag har haft både s4 v8 samt s5 v8 och det är ganska stor skillnad mellan bilarna. S5an gick betydligt bättre och var något snålare, säkert pga annan motorstyrning. Men mitt svar på din fråga är att den gamla s4 v8 inte har en chans mot 335:an när det gäller segdragning, jag har testat bilarna ordentligt och mätt prestandan, det är uppenbart att s4an lider mycket av vikten när du är uppe i fart och accelererar. Det positiva är att båda bilarna är snabba ur startgropen. Jag mätte s5an till 0-50 på 2,23s vintertid med friktionsdäck på torr asfalt. Har även haft s4 biturbo, rs2 rs4 mfl. så ös på med frågor. Dock ingen R8 V10 ännu men det kommer nog så småningom. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.