AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.159

Möjligt att känna motorns/växellådans skick utan service?

Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Hej!

Jag har tittat på en bmw 523i -96. Skrev en tråd angående miltalet på den förut men då jag inte kunde ändra inlägget så gör jag ett nytt och hoppas på att det är ok!

Men problemet med den är alltså att miltalet är okänt men uppskattat till 20-25000, och därav vill jag veta skicket på motor och växellåda innan jag köper den.

Ägaren hävdar att motorn och lådan går klockrent och det är inga problem med att lägga i alla växlar osv.

Min fråga blir då alltså om det är tillräckligt pålitligt att provköra bilen och känna att motorn går fint och att växellådan inte kärvar osv eller bör man lämna in den på t.ex. ett test hos bilcert?

Mvh Nicklas

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, det där är ju mest en fråga om huruvida du själv har erfarenheter av just den modellen..eller s.a.s. kan bedöma själv en bils skick.

Är du det minsta osäker så låt åtminstone någon erferen "BMW-tok" ;) vara med vid ditt eventuella köp.

Men visst, det kan även vara svårt för en duktig BMW kännare att bedöma skicket så där jätteexakt..
Annars så betalar du för en koll hos t.ex en BMW kunnig verkstad innan pengar o bil byter ägare..
Men du kan börja att läsa här på begagnatguiden så lär du få tips om "kända problemområden" osv osv på just E39:or.

Sedan så kan jag väl säga att om miltalet är osäkert så ska bilen vara mycket billigare än "normalpriset" för en dylik..
Nu är ju även priset på fräscha "normalmils" tidiga E39:or nere i löjligt låga summor, så den där osäkra vagnen är ju ingenting man betalar mer än absolut nödvändigt för :)

Vad vill säljaren ha?

Mvh Janne.
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Säljaren vill ha 45000 så det är ju redan ganska lågt. :) Det mesta är dock bytt på den.

Vad kostar kompressionstest hos bmw? Sökte lite här och fick fram ett pris runt 1000 lappen. Prövade ringa BMW idag men de stänger ju 15 på lördagar så det var lite svårt att få svar, hehe.

Eller vad är det för test/koll du tänker på?

Mvh Nicklas
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Själv skulle jag inte ge mer än runt 30 tusen för en 523 -96. Vid högre pris måste skicket och/eller utrustningen vara extremt bra. Dessutom med glasklar historik....
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Men nu pratar vi inte om en original, denna har 01 facelift, kameleontlack, 540 skinninredning och annat mumsmums.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

låt dig inte luras av allt lulllull. När miltalet är okänt så minskar värdet. Nu är bilen iof 13, snart 14 år gammal så då spela skicket större roll. Om helhets intrycket är bra så är den säkert helt ok! Detta är bra och stabila bilar! Men, du skall inte betala mer än 30 000:- för den.

Mvh Håkan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...koll eller test.. whatever :)

Men ett kompressionsprov är ju aldrig fel att göra oavsett omständigheter...
Kostar kanske tusenlappen hos BMW och är absolut värd slanten om du ska ha iaf någon hum om motorns skick..
Växellådan bör du ju kontrollera oljenivån i hur som helst och eventuella läckage under(kolla även efter bulor o skador under) och givetvis också att det maskinella känns bra efter en "lagom lång" provkörning..
Känn efter diverse vibrationer och sneddragningar när du är ute o kör...bl.a.

Men begagnatchecken finns ju som sagt här till vänster, kolla där..

45 papp är ju högt satt för en 96:a, men som jag nu förstår så är det ingen vanlig E39 som du kollar på..
Priset står ju i betraktarens ögon brukar man ju säga ;)

Jaja...lycka till!

Mvh Janne.
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Så om jag tittar noggrannt efter läckage, känner efter vibrationer i lådan och om den kärvar osv så borde jag kunna få en bra bild över hur lådan mår för tillfället?
Jag menar, det är ju inte så att man direkt kan förutse att något kommer gå sönder, men man vill ju i alla fall veta att man inte köper något som man precis hinner köra hem och sedan råkar man ut för växellåderas! :)

Du äger också en 523i ser jag? Hur går din motor och låda efter dessa år?

Har läst begagnatguiden en del och fått mycket bra tips, vilket jag även fått från er som svarat nu. Jag får tacka så mycket!

Jag tar dock gärna emot fler tips om någon har erfarenhet av detta!

Mvh Nicklas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag är bara andra ägaren på min 523:a(farsan köpte den ny och var således ägare nr 1), så den går otroligt bra och inga defekter på drivlinan ännu(dryga 19000mil rullade).
Det som är bytt sedan utkörning från nybilshallen av lite dyrare slag är väl stötdämparna fram,även v-pump,termostat,multirem+ sträckare är bytt i förebyggande syfte+ skivor o belägg bak, sedan inga större ingrepp..
Rullar bara på utan problem..
Otroligt bra bil egentligen..aldrig något krångel!

Men angående just växellådan så bör du försöka stänga av stereon ;) och även lyssna efter missljud/skorrande ljud från drivlina/växellåda förutom det "naturliga" dvs att den växlar bra och att inte växlarna hoppar ur vid t.ex motorbroms eller vid körning..

Mvh Janne.
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Allright! Låter klockrent! Denna 523 hade gått 19000 mil för 3 år sedan. Sedan såldes den och under de senaste 3 åren har någon bytt ut original mätartavla mot en m5 plasmatavla som står på 34000 mil nu, därav okänt miltal. (nuvarande ägaren ägde den för 3 år sedan)

Haha, jo, stereon är nog det sista jag kollar på när jag ska köpa bil, så de blir nog inga problem ;) Jag får fundera över detta och även diskutera lite med far min så får vi väl se hur det blir! Skulle vara skönt ändå att få den testad, men å andra sidan så känns det ju som att man måste kunna "testa" växellådan själv utan problem. Kompressionstest skulle dock vara ett plus! Men som sagt, får fundera lite mera..

Mvh Nicklas
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Såg detta på youtube;

Länk

Är detta överlag ett tecken på en motor i bra skick?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, nu har jag inget ljud i min dator...tyvärr, men om flaskan står någorlunda still vid lite gasning så är det iaf ett någotsånär "bevis" på att den går på alla burkar iaf..

Sedan om den tar olja eller vatten är det ju ingenting som bevisas med det..

Mvh Janne.
Ni
41
Nickepickepö
523i -96 "Kameleont"
Har nu bestämt oss för att testa den hos motormännen!

Tack för svaren!

Mvh Nicklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.