|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har ett stort problem och det är att det kommer ingen värme i kupèn. När jag har kyla på och sätter på auto så blåser den max men när jag sätter den på 32 grader och auto så blåser den knappt och det blir inte ens fes ljumet! VAD GÖRA?? jag har kollat kylarvattnet och det är okej plus blåst alla filter som finns och nålen på värmemätaren är alltid i mitten någon snäll människa som kan hjälpa mig med detta? Tack på förhand / Magnus | |
|
hej Troligtvis är termostaten slut. Mvh HN |
|
| men då borde ju nålen visa att antingen motorn är kall eller för varm men nålen ligger konstant i mitten | |
|
Tja! Då har jag ingen susning.Tycker i alla fall att du skall byta termostaten.Är det inte gjort tidigare är det nog dags på en 01:a.Dyrt blir det på verkstad över 2 papp!Men då spolar de systemet och byter kylvätska.På BMW-verkstad vågar man ju inte ens fundera på vad det kostar. Mvh HN |
|
| Uch ja jag tror jag tar och gör det själv istället, Jag har precis luftat systemet men inte till någon framgång så jag tar nog och köper en ny termostat imorgon och pillar lite med det. | |
|
Det är inte termostat så länge temp nålen ligger i mitten. Har haft samma problem på min E46:a med helautomatisk klima. Det är vattenventil som kärvar. Troligtvis är det ventilen som har fastnat i stängt läge. Då kommer ingen varmvatten till elementet, den förblir kall och då spelar det ingen roll hur du vrider på mitt hjulet, det blir alltid kall uteluft du får in. Pilar (blå och röd) styr elektroniken, hur mycket vattenventil ska öppna och stänga för att släppa förbi vatten till elementet. För att felsöka gör så här! 1. kör bilen varm. 2. parkera, öppna motorhuven, och på vänster sida bakom luftfiltret sitter vattenventil (en cylinder med två vatten slangar kopplade till den) du ska också se en elkontakt. Dra ur elkontakt! Detta göra att ventilen släpper motstånd (ingen spänning) och vatten strömmar fritt genom hela systemet. 3. kör en liten runda. Nu kommer få en motsatt effekt, bara värme hela tiden, även om du sätter temp till 16. Men du ska kunna reglera med mitten hjulet, vrid det till blått och det kommer blåsa något kallare. Det betyder att varmt vatten kommer till elementet i alla fall och luten värms upp. 4. parkera, koppla på elkontakt igen och se vad som händer. I mitt fall hjälpte det. Vattenströmmen har fått ventilen att släppa och börja fjädra (reglera) igen. Jag kunde återigen reglera temperaturen, 16 kalt, 32 varmt och mitten hjulet i neutral läge :-)) Frågan är vad var det som fick ventilen att fastna. Kanske skitig kylarvätska??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.