AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.181

Varför kan min E30 318i - 88 inte varva med än 3500 rpm?

Pe
3
PerNorth
318i E30 -88
Hej hej.
Har lite problem med min 318,
När man kommer upp emot ungefär 3500 varv så blöddrar den en liten stund, fortsätter man gasa så slutar det blöddra men man kommer inte över 3500 varv.

Jag märkte detta efter jag tankade senast, tankade 95 istället för 98, men vet inte om det kan vara detta som är problemet.

Några förslag?

MVH Per
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har ju likadant, men kan varva till ca eller dryga 4000rpm. I mitt fall har jag verkligen bytt "allt" som kan ha med detta att göra förutom tändspolen och kan konstatera att det troligen är de hydrauliskaventilspelsutjämnarna som är utslitna så lyfthöjden för ventilerna inte räcker till och därmed inte kan ge den mängd bränsle som behövs då man varvar ur bilen, det känns som om varvtalsstoppet slår i ungefär, fast något mjukare. Dessutom kan jag se att min kamaxel är lite sliten och det tickar likaså lite från motorn.

Finns massor med tänkbara felkällor, bränslepump, tändkablar, rotor, fördelare, tändstift, tändspole, igensatt katalysator, lamda sond, smutsigt bränslefilter, klaffen i insuget som styr luftmängden, LMM, mm.
So
90
Solly
325ik Cab-87
Jag hade det problemet på min och ringde upp en kille som hade jobbat med bmw i över 20 år,han sa att M40 motorerna har problem med LMM ,när man kommer över 3500varv så tappar den kraften då får man släppa gasen och gasa igen.

Testa och byt den den delen med någon som har en fungerande LMM,felet fixades när jag bytte min.

lycka till

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tyvärr bytte jag LMM och min bil uppträdde likadant, jag tippar på attt de hydrauliska ventilspelsutjämnarna är slitna. Tickar din motor, eller slammrar den till någon sekund vid speciellt kallstart? då är jag säker på att det är dem, lyft även på ventilkåpan och betrakta kamaxeln efter repor.
Pe
3
PerNorth
318i E30 -88
Jag kopplade ur LMM och provkörde, fungerade då utan problem. så blir väl till att köpa nya LMM.
Vart får man tag på det billigast tro?
Pe
3
PerNorth
318i E30 -88
ny*
So
90
Solly
325ik Cab-87
Länk

Eller blocket.

lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.