|
|
|
|---|---|
|
Har alltsomoftast stora problem att få kontakt med min GPS. En "insatt" kompis sa att det beror på att BMW har en speciell framruta, som är blyinfattad, vilket skulle göra att det är svårare att få signal. Stämmer detta? Och framförallt, stämmer det på en gammal E36 -98? Power is FUN without Control www.geronimoagency.com | |
|
Vissa bilar har en värmreflekterande ruta, det brukar synas genom att den reflekterar ljuset lite blå-lila. Ganska vanligt på franska bilar, men på E36 finns inte detta som tillval. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är inte blyinfattad. Det är ett aluminiumskikt som ligger i. M V H Stephan |
|
|
Typiskt exempel på hur "insatta" personer kan få till det. Det finns något som heter blyinfattat glas, vanligt i kyrkfönster t.ex, rutan består då av många små delar, oftast av olika färg och form osv. Hur detta kan ha spridit sig till bilrutor vet bara de insatta... Metalliserade bilrutor förekommer däremot, för att minska värmeinstrålning osv, och det är enkelt att konstatera om detta orsakar ditt problem. Håll GPS-enheten, navigatorn eller vad du nu har utanför bilen tillfälligt och läs av signalkvalitén, antal synliga satelliter osv. Flytta därefter in den under rutan och jämför resultatet. Nyare generationer av GPS-mottagare är starkt förbättrade vad gäller känsligheten och klarar oftast en metalliserad ruta utan problem. Vad är det för utrustning du kör med, hur gammal är den? FP |
|
| OT: franska bilar med metalliserad framruta har ofta en ruta ( eller två) för transponders ( "BroBizzar") och liknande | |
|
Stämmer. På en del rutor är även metalliseringen minskad i regionen framför backspegeln, vid ev. regnsensor osv. Hasso hade sin GPS-puck sittande där när han körde navigation via handdator. Jag har testat med transpondern liggande i handskfacket, inget problem. Det är rätt hög nivå på sändarenheten några meter över gatan (jämfört med nivån på GPS-signalen från 2000 mil upp i skyn...) när man närmar sig bommen vid brostationen, sändningen sker på 5,8GHz (mikrovåg). Sedan svarar transpondern i bilen med en signal på kortvågsbandet som inte har några problem att tränga igenom t.ex en metalliserad ruta. FP |
|
| Folke: Öresundsbron fixar INTE värmedämpande metaliserade framrutor på Renualt Scenic eller Opel Vivaro men vanliga framrutor går alldeles utmärkt att ha den i t.ex mitt konsolen | |
|
Kan säkeret vara så, jag undviker dessa vagnar...) Men på min går det bra.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.