|
|
|
|---|---|
|
Min fråga är hur fort din 740 e38 går? Det står ju på modellguiden här att den ska vara spärrad vid 250 km/h men min vägrar att gå fortare än 240 på mätaren och på riktigt 234. Och det är med orginal 16 alufälgar. När ja hade min 20" sommarfälgar på gick den inte fortare än typ 220 på mätaren och segade riktigt mycket efter 200. Då var dimentionerna på fälgarna 285/30/20" bak 255/35/20" fram. Men rullomkrets skall nog vara samma där. Någon som har råkat ut för samma problem? Ganska störande att den inte går så fort som det står att den skall göra. | |
|
Automat går inte riktigt lika snabbt som manuell... sen har vi bara 120km/h som högst på vägarna. Bredare däck har högre rullmotstånd än vad smalare däck har. |
|
|
Något är fel, när min mors bil hade fel på Luftmassemätare hade den låg toppfart. Som dessutom sjönk med tiden, obs ej BMW. Toppfarten på en 740i E38 är högre än 250km/h, det är inga problem att ligga på fartspärren i 540i E34. E38 bör mätaren bottna även med fartspärr. På Autobahn är det fri fart:) Stephan |
|
|
Bilen kanske inte går som den ska? En "frisk" och fullt fungerande 740 ska inte ha större problem att ta sig upp till 250km/h.. Sant som Ismo skriver oxå att breda hjul rullar tugnt! Men som DU skriver har du ju testat med 16" oxå... Natürlich größer Garage als Haus Klart att garaget ska vara större än huset. |
|
|
Stephan735i : Ungefär lika svar på samma minut.. Borde tyda på ganska lika uppfattning... Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Vad kan det vara för fel då? Bilen är en 99a och svensksåld jag är tredje ägaren och den är fullservad Har gått lite mer än 13 000 mil och jag hade den nyligen inne på bmw för lilla servicen och då gick dem över bilen och allt dem hade att klaga på var bromsskivor och backar men allt det har dem bytt nu så från deras sida fanns det inget att anmärka på.Dom borde ju ha sett om något var fel. Känns ju dumt att lämna in den på felsökning för att bilen inte går i 250? Ideer? |
|
|
Luftmängsmassa mätaren skall väl inte ge några felkoder? Testat att kolla över tändkablar, Lmm, luft filter, spridare, bränslepump, bränslefilter? /Marko |
|
|
Kan det möjligen vara ena (eller båda)katalysatorn som börjar bli igensatt och inte ger fullt flöde ? Detta brukar väl märkas vid högre varvtal, varvar den ut till max vid ex. vis kickdown ? /Stefan |
|
|
MKW; Absolut=). Föresten var det din superfina E24:a som var utställd på Ljungbyträffen? Troligtvis märks felet även i andra sammanhang, typ hög bränsleförbrukning, på min mors VW Passat hittades felet av en mindre verkstad. Medan VW missade det eftersom LMM inte gav någon felkod (den fungerade ju till hälften). Stephan |
|
|
Stephan735i: Det va inte min bil i Ljungby. Min står i garaget utan motor o bakaxel.. Förhoppningsvis kommer den rulla nästa sommar. Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Han varvar ut precis så som han ska vid kickdown. Det är endast på sista växeln uppåt 220-230 han verkligen segar och inte orkar liksom |
|
|
Byt till originaldimension på hjulen så skall Du se.... Man skall inte köra bilar på hjul som inte finns att köpa original till serien. /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag har ju provat med 16" originalfälgar och det är samma med dem. Men jag tror jag vet felet nu, och de är det han ja köpte bilen av hade plockat bort dem bakra ljuddämparna och satt raka rör. Det kan ju va att den får för lite motstånd på högsta växeln och inte orkar varva ur. Har någon annan märkt någon skillnad när ni grejat med avgassystemet? |
|
|
20" originalmonterades på E38. Där föll den teorin... Stephan |
|
|
"racesugen" Hade du sagt det innan så... "dunkade" på ett 3tums rör med en dämpare på en 535:a jag ägde för länge sedan (i ungdomen). Lät KUL o GRYMT!! Tykte man då! Men sen när jag skulle sälja bilen så monterades original systemet... Och skillnaden var STOR! Gick ju mycket bättre... Ahaa!! Ska man mixtra med avgas så ska man veta vad man pysslar med! Natürlich größer Garage als Haus |
|
|
Usch, vad jag hatar alla dessa stuprör där bak på glidarbilar. Inte alls coolt utan fruktansvärt opassande. Absolut värst är när man ser och hör en Volvo740 med stuprör där bak. När de ska visa vad bilen går för så händer inget. Skodan är nästan snabbare.. Men låter mycket gör det om dom. Nä, ska det sitta något sådant på en bil så får man se till att det finns tryck i bilen med. Lagom är när bilen kan låta "normalt" vid vanlig körning och sedan vråla till när man gasar på. Det är lagom. |
|
|
ajhp: Jag tycker också att det är lagom när det låter mycket när man drar på och att det är tystare när man kör vanligt. Inte bara lagom utan när det gäller min bil (M5 e39) så är det även bäst så. Långa pass på motorväg blir behagliga och vid inspirerad körning låter det underbart. Min bil har ett modifierat avgassystem som uppför sig precis så. Tyvärr kan jag inte se vad systemet heter. Har inte sett något tillverkarnamn eller dylikt när jag sett under bilen. En bil som låter mycket utan att vara snabb är bara pinsam. ___ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Min bmw 740 e38 gjorde 260km/h på gps varvstoppet på 4an Hade nog gå att pinna upp den i 265-270 Plocka bort bakreljudämparna på min jag med så den teorin sprack med |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.