|
|
|
|---|---|
|
Hej, OK, kvällens snålfråga.. Har utan att tänka mig för köpt på mig en uppsättning Hakka4or (dubbade vinterdäck). Eftersom vi kommer åka ett par resor ner till alperna i vinter, och dubbdäck är förbjudna där, undrar jag om någon vet om däckverkstäder eller liknande "dubbar ur" vinterdäck likt för i tiden? Alltså maskinellt? Orkar inte sitta och pilla ur 400 dubb för hand.. Hade samtidigt varit trevligt att slippa sälja nya däcken och förlora slantar på den affären. Någon som vet? | |
|
Hitta en skole påg och ge honom ett par hundra, så är det löst:) Mvh. Richard |
|
| Om man "dubbar ur", försvinner inte de mest vitala med dubbdäck då? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köp en uppsättning dubbfria begagnade däck för nån 1000 lapp eller 2. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag håller med Hasso. Ett dubbdäck utan dubb är nog sämre än ett riktigt friktionsdäck. | |
|
Hej! Jo, jag är medveten om att dubbdäck förlorar en del av sina egenskaper utan dubb, dock är jag villig att försaka den skillnaden i detta fall. Vill helst inte behöva byta däck så ofta, kostar pengar och tid, så därför är nytt/nästan nytt enda alternativet. En uppsättning nya dubbfria går loss på en del, endast detta gör att jag tvekar. mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan det bli enklare än an köpa en uppsättning typ dessa och ha vid utlandsåkande ??. Det kostar ingenting att skifta hjul, möjligen 30 minuter av din tid. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bara det inte är 525IX-ET på fälgarna, utan de till 7-serien så funkar det. | |
|
Klart du kan dubba ur. Övertygad om att du ändå får bättre vinteregenskaper med "dubbfria" Hakka4or än om du köper en uppsättning friktionsdäck gjorda för icke-norden. Har själv Gislaved Nordfrost5 (dubb) på ena bilen och de däcken har väldigt mjukt gummi samt täta sajpningar. Om man tittar på de däcken och bortser från dubben så ser de ut som fina friktionsdäck. Mina Continental WinterContact (friktion) ser ut som sommardäck i jämförelse. //Stenback |
|
|
Du skriver att du inte är villig att sälja dubbtäcken och förlora pengar på den affären, och inte orkar sitta och pilla ur en massa dubb för hand själv, utan undrar om en däckfirma kan göra det jobbet åt dig? Men, tror du att de gör detta gratis? Jag tippar på att priset för att få hjälp med att få ur dubben kan komma att kosta närmare tusingen i slutändan, och då blir ju frågan hur stor skillnad det totalt sett i praktiken blir jämfört med att sälja iväg dessa däck och köpa ett gäng dubbfria friktionsdäck istället? Och väger man sen in det att ett set friska friktionsdäck sannolikt är bättre än ett set manipulerarde "tandlösa" dubbdäck, så tror jag att jag vet vad jag skulle ha valt... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tack för svaren! Nja, att få någon att göra det för hand är nog uteslutet av kostnadsskäl. Menade om det inte fanns maskiner för sådant, eftersom det (ivf tidigare) fanns maskiner för att dubba om vinterdäck. En bekant fick sina dubbdäck "extradubbade" med dubbelt så många dubb på sin RS6a. |
|
|
Du får väl helt enkelt ut och köra lite drifting på torr asfalt så rensar du väl ut en del dubbar i alla fall. Kanske inte så bra för bilen men du får ju lite kul på köpet i alla fall =) //Stenback |
|
|
Utan att veta exakt så tror jag inte det finns maskiner, eller tjänster där man dubbar om vinterdäck genom att ta ur de gamla dubben och trycka dit nya dubb i samma hål. Helt enkelt för att hålen är mer eller mindre förstörda när däcken gått ett tag. Det man brukar göra är väl att kompletteringsdubba gamla vinterdäck genom att på avsedda platser för extradubb borra upp hål och trycka i nya dubb. På många dubbdäck i alla fall förut, så fanns det markeringar var det var tänkt att kunna sätta i extradubb. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Verdi |
Men va fan... Vi måste införa diktatur. Demokrati känns helt plötsligt livsfarligt. :) |
|
Som redan nämnts: det är ett handarbete och mänskligt öga som krävs för att dubba (och dubba ur) ett däck, speciellt ett begagnat. Jag vet inte om jag vill jämföra friktionsdäck med urdubbade f.d dubbdäck samma dag. De senare går varmare och slits snabbare, har mera gummi för att kunna hysa dubbarna bl.a och är lite "styltigare" att köra på jämfört med den mera sommardäcksliknande profilen på friktionsdäck. FP |
|
|
OBSERVERA!! Om mer än 25% av dubben är borta ur ett dubbdäck så är det inte längre godkänt som M+S däck av Besiktning/Bilprovning och Polis. Blir du stoppad på vinterväglag med urdubbade vinterdäck så är dessa att likställa med sommardäck och du kan få både böter och körförbud. Fick veta detta av en polare som jobbar på bilprovningen här i Stan. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Skitsnack, Ett dubbdäck är vinterdäck är det märkt med m+s är det ett vinterdäck. Det går att köpa samma däck med eller utan dubb, så då skulle det däcket utan dubb inte vara ett vinterdäck. |
|
|
Det var väl någon här på AP som för något år sedan åkte dit på att ha missat dra ur någon dubb. Av det borde man kunna dra slutsatsen att det är ok att dra ur alla dubb. mvh/ Anders |
|
|
Eftersom du har ett par kvalitetsdubbdäck av erkänt märke, är det nog inte så svårt att få sålt dessa och köpa riktiga dubbfria istället. Köper du på rätt ställe blir det inte så dyrt, eller köp lätt begagnat. ______ |
|
|
Tack för alla svar, däcken är sålda, så det blir ett par nya dubbfria. Testvinnaren Conti Viking5 ligger nära till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.