|
|
|
|---|---|
|
Några glödstift är dåliga på min bmw, tänkte höra om någon vet vilket värde man ska få fram om de är hela/ trasiga. Man ska få ett visst ohm tal när man mäter med multimetern som visar om glödstiftet är trasig/ helt. Har inte hittat någonstans vad värdet ska ligga på. Är det någon som vet? | |
|
Är glödtråden sönder på ett glödstift är där inget motstånd, så då visar mätinstrumentet oändligt ohm (alltså OL ). mvh stefan |
|
|
Tackar för det svaret! |
|
|
Det är ganska trubbigt att avgöra om ett glödstift är bra eller dåligt genom att endast kontrollera om det är fullständigt avbrott i det. Det absolut bästa är att mäta strömmen genom det då det glöder och detta gör man absolut enklast med en tångamperemeter så slipper man koppla loss några kablar. Misstänker själv att jag har några kassa glödstift och ska kolla det till veckan då den går ojämt precis i början då den är kall. Är det någon som testat biltemas glödstift? Ganska rätt kurs med 99:-/st. Har kört dessa på min Audi A6 2.5Tdi senaste 10000milen utan problem. |
|
|
Har inte testat biltemas. Köpte NGK glödstift kostade 282kr /styck, fick 20% rabatt så de blev inte så dyra iallafall! |
|
|
Om jag inte kommer ihåg fel,ett riktvärde är 55-60 ohm men du kan ha rätt ohmtal men änndå defekta glödstift.. glödkroppen kan nämligen svälla/deformeras och det medför att värmkroppen blir varm över en för stor yta och kommer inte upp i rätt temp.. vet inte om min förklaring vara så bra men..=) iallafall..att säkert veta att glödstiftet är fräscht så krävs både mätning och okulär besiktning.. /Dogge |
|
|
Har hört att det förekommer att glödstiften är känsliga vid demontering och det händer att de vrids av då de kan sitta hårt. Någon som känner till detta?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.