|
|
|
|---|---|
|
Många nya trådar i forumet för min del på sistone, men det kan inte hjälpas... Har idag bytt ut den originalmonterade Business RDS Bandspelare (BMW Art #65.12-8 374 997) till en Business CD (BMW Art # 65.12-6 943 433) i syfte att kunna spela brända skivor med MP3. Enligt instruktioner inhandlades även en adapterhärva (BMW Art # 61.12-6 913 957) för att möjliggöra bytet. Jag vet inte exakt vad det är för stereopaket som sitter i bilen, men det verkar som sagt vara Business RDS med CD-växlare och DSP. Efter att ha installerat den nya enheten gjordes naturligtvis ett funkionalitetstest. Allt fungerar, men inte riktigt som det ska... När man ska lyssna på en CD-skiva i huvudenheten eller på radion, så kommer det ljud, men endast med extremt låg volym. Exempelvis: vred man upp volymen så pass att det "surrade" från samtliga högtalare så gick det nätt och jämnt urskilja att det exempelvis spelades de låtar jag bränt på CD-skivan. Om jag däremot stoppade samma CD-skiva i CD-växlaren så fungerade hela ljudsystemet precis som före mitt ingrepp. I övrigt fungerar samtliga menyer, etc som de ska. Inställningarna för bass, treble, fade och balance justeras nu via MID:en istället för via bandenheten som tidigare. Vad kan vara fel? | |
|
Troligt scenario: Din DSP är äldre än 2000. Din radiomodul/cd är nyare än 2001 Dessa fungerar ej ihop då din DSP ej kan ta emot signal från en cdspelare utan att denna överföring sker med koaxialkabel. Kontrollera om det går en koaxialkabel mellan din cdväxlare och dsp förstärkaren. Gör det det så är ovanstående troligen anledningen till dina problem. /Andy |
|
|
Nu har bilen hittat ut ur vinterförvaringen igen, så nu börjar det bli dags att ta tag i det här. Här nedan följer närmare specifikation av bilens utrustning enligt tillverkarens lista: 665 RADIO BMW BUSINESS 672 CD WECHSLER 6-FACH 677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL Där står ingenting om DSP, men det kanske är eller ingår i den sista posten? |
|
|
SA677 = DSP förstärkare med grafisk equalizer. Det bör stå DSP på din MID panel under cd/radion. /Andy |
|
|
OK, men om jag har DSP så finns det alltså inget sätt att få detta att fungera? Syftet jag vill uppnå är att ha en originalstereo av någon sort med MP3-kapacitet i sig självt (utan tillbehör) och fortfarande bibehålla alla funktioner i exempelvis ratt och mittkonsol. Planen i framtiden är att installera baslåda samt byta högtalare, samtliga komponenter drivna av slutsteg. |
|
|
Om scenariot är vilket jag tror: ***** Din DSP är äldre än 2000. Din radiomodul/cd är nyare än 2001 ***** Så måste du uppgradera även DSPn till nyare variant. Det brukar gå även med de som tillverkats 99, men är lite blandat där. Din radio skickar nämligen CDljudet analogt, men förstärkaren väntar sig signalen digitalt. Om du byter till en nyare DSP förstärkare alternativt byter ut hela förstärkardelen till en 3:e parts så har du löst problemet. Personligen hade jag uppgraderat DSPn till nyare samt bytt samtliga högtalarelement och kompletterat med en ny baslåda eventuellt separat driven av ett nytt slutsteg. /Andy |
|
|
DSPn du har idag står troligen Philips på samt har ett kryss på den icke kylflänstäckta ytan. De nyare är tilverkade av LEAR eller Loewe samt har gjutna kylflänsar samt ej något stort X på den platta ytan. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.