AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.300

Hur upplever ni e38an med dubbfria vinterdäck?

Jag har nu fått på dem odubbade vinterdäcken. Har nya bak Nokia wr G2 215/65-16. Demgår så tyst ock spårar inget. Väldigt vilsamt.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Jag undrar detsamma!

Står mellan att köpa dubbade Hakkepelitta 4 235/60 R16 eller dubbfria däck i samma dimension, vet dock inte vilket dubbfritt däck man borde satsa på?

Antar att du inte kört med dem nya däcken i snö eller på is än ?

Hoppas det var okej att lånade tråden liten, kom igen och släng upp era upplevelser med vinterdäck på E38:orna nu.

Mvh Alexander
Jag körde dubbfritt förra vintern. Det funkade bra.
Jag har kört dubbfria Nokian 235/50 -18 på Rondell 58 y-eker på vintrarna i flera år, och det har funkat väldigt bra. Tycker 7:an är bra på vintern.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har mycket goda erfarenheter av E38:a med 235/60 16 Dubbfria Nokian.
Bor i Skåne och de två vintrar jag körde den här vagnen var det väldigt mycket snö och vinterväglag. Hade även ett par riktigt vidriga snöstormsresor ToR Göteborg samt Sälen med bilen.

Har mycket bra erfarenhet av just Nokians dubbfria däck på lite större,tyngre och motorstarka bilar. Stabila däck med bra och ärligt grepp och uppförande.
Just E38:an tyckte jag var en bra vinterbil vilket många oftast skakar på huvudet åt. Men med bra däck är den stabil och stadig, hjälpsystemen arbetar bra men framförallt är det en bil som ger klara och tydliga signaler och har ett konsekvent uppförande på vägen.
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Jag har kört dubbfritt i många år med flera olika bilfabrikat.
På min 740D har jag Nokian Hakkapelitta RSI 215/65-16 vilket funkar jättebra. Nu bor jag ju i Västerbottens inland och här har vi oftast riktig vinter. Antar att ni i de mer sydliga delarna av vårt land har lite mer problem med plusgrader och våta, isiga vägar. Det är det som vi kallar för "vattuhalka" och under sådana förhållanden får man vara lite försiktig - gäller naturligtvis dubbat också.

Men som sagt... på normalt vinterföre funkar dubbfritt jättebra. De positiva egenskaperna när det gäller ljudnivå och komfort överväger... :-)
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag kör dubbfritt, även tidigaremedmin E34 530. Går aldeles utmärkt men visst, man får tänka på hur man kör just vid omslag höst - vinter när det är isbeläggning. Mitt i vintern,inga problem.

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Kör dubbfritt funkar mycket bra. Har bara dubbat på MB kombin som inte har antisladd...
Ljudnivån är extremt låg i E38an. The sound of silence råder, oavsett om det är sommar- eller dubbdäck som sitter på välj inte bort dubbdäck för ljudets skull!/ BMW- entusiast kör givetvis BMW även på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.