AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.533

Uppgradera Hifi i E93

Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Har just köpt en E93 med Hifi, och är inte nöjd med ljudet. Kontaktade BMW för att höra om det gick att sätta i deras egna kit från Alpine, men det gick tydligen bara om man hade STD-ljud i bilen. Så vad kan jag sätta i för att få lite mer drag, fram för allt i basen!?

Nya subbar under stolarna Vilka passar?
Nytt steg, vilket passar?
Nytt framsystem, vilket passar?

/TIM
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
basara under stolarna, antingen OEM Logic7-element (dyra!) eller tex Earthquake sws-8 (det är lite pill, sök på e90post.com & e60post.com)

steg; antingen vilket som helst med högnivåingång, eller om du vill ha plugnplay; blaupunkts pnp-serie.

framsystem; det 4"-kit du tycker bäst om, dock är det andra infästningspunkter (4 ist för 3) på de flesta eftermarkn-system, så där får du tänka ut nått smart också.
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Tack för svaret!

Vad kostar OEM Logic7 då? Jasså är det pill, måste man plocka
ut stolarna eller?

Vill gärna ha plug & play, så det får blu bp pnp, vart sitter steget på en E93?

/TIM
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stolarna måste ur i vilket fall som helst, sök på de adresser ovan och i deras sökmotorer "earthquake" och "blaupunkt"så hittar du en massa trevliga länkar.
Steget sitter original vä bak, i bagaget. Fast även med balupunkts pnp tror jag du behöver nytt kablage (som hör till slutsteget), dock är det enklare kontakter som passar rakt på de befintliga, därav att de kallar det pnp.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tror ett par nya L7-basar kostar ca 8'kr om jag inte minns fel..alltså bara att glömma. Såå bra är de verkligen inte.
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Någon som vet vart man köper SWS-subbarna, Sverige eller USA, adress?
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Nu har jag kollat på massa trådar hos e90post.com och blir tyvärr inte klok på det.....

SWS-subbar under stolarna, den saken är klar! Nu ska jag bara hitta ett bra ställe att köpa dem.
Framsystem, den saken är klar!

SLUTSTEG?????? Så som jag förstår det hela så är det inte så lätt att sätta i ett slutsteg om man redan har HIFI i sin bil, eller?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
vill du göra det så enkelt som möjligt med slutsteget så kör blaup pnp.
Kanske ett Länk ?

Jo, det går utmärkt även om du har Hifi-systemet nu, för huvudenheten har samma asnlutningar baktill, och det är i denna anslutning du kopplar blaupunkts förlängningskabel till slutsteget.
Du kan däremot inte på något enkelt sätt använda det befintliga kablaget som är draget bak till slutsteget.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
lite billigare här Länk såg jag
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Ok, super!

Får steget plats i utrymmet som originalet sitter i?
Som jag förstår det så bär man även dra nya kablar till subbarna, så att dom drivs av var sin kanal på det nya steget? vilka sws ska man köpa i så fall, 2 eller 4 ohm? Och vart hittar man sws till ett bra pris?
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Var just nere i min bil för att kolla lite. Jag satte på en låt med sjukt låg bas, och la min hand på
gallret under förarstolen, vart på jag upptäcker att den inte ger någon effekt över huvud taget! Vad kan det bero på?
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Satt just och läste lite i en annan tråd här på forumet och hittar följande:

Förstärkeri:

Std -systemet: Huvudenhetens inbyggda 4x15W (@4ohm) driver hela systemet med "basar" och mellanreg.

Hifi 676: adderar slutsteg 2x40w (@2ohm) för basarna under stolarna, placering sidopanel bak. HU driver fortfarande diskanter o mellanreg.

Hifi prof 677: extern slutsteg driver hela systemet; 7x40w diskant/mellanreg (@ 2ohm), samt 2x70w (@ 4ohm) till basarna under stolarna.

Individual 752 : extern slutsteg för alla kanaler, inte koll på fördelningen av effekt, men totalt 825w.

Under Hifi 676 som min bil är utrustad med står det att ett steg på 2x40w driver mina subbar... Betyder det att mitt framsystem i övrigt fortfarande drivs av HU, och där med har mitt system till skillnad från STD egen matning till subbarna? Och att jag vid en upgrade inte behöver dra nya kablar till dom?

I övrigt undrar jag om man ska satsa på ett 4:a eller 5 kanals slutsteg från bluepunkt. Om man väljer 5 kanals, kan man då driva framsystemet på 2 kanaler, baksystemet på 2, och subbarna under stolarna på 1 kanal? Eller blir det för tungt för steget att driva båda på en kanal? Måste man i så fall köpa ett 4 kanals till fram och bak, och ett 2 kanals till subbarna? Eller är det onödigt att driva baksystemet med ett steg och satsa på ett 4 kanals som driver framsystem och subbarna?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"Betyder det att mitt framsystem i övrigt fortfarande drivs av HU, och där med har mitt system till skillnad från STD egen matning till subbarna?"

> Jupp, som skrivet i FAQen: HU driver fortfarande diskanter o mellanreg.

(HU= huvudenhet)

"Och att jag vid en upgrade inte behöver dra nya kablar till dom?"
Ja om du kan klura ut vilken av kablarna bak vid steget som är rätt till resp bas så slipper du den biten. Men eftersom du ändå ska dra blaup-kablaget så är det inte så mycket extra jobb.

4ch om du skiter i slutsteg på bakhögtalarna (hade jag gjort, sitter inte bak och lyssnar)
eller 5ch och köra 5e kanalen i mono på bägge basarna. Då får du tänka dig lite för så att du väljer en hyffsat låg delningsfrekv, eftersom örat inte är lika känsligt för monoljud vid lägre frekvenser. 100-150hz borde funka, men man får prova sig fram.
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Att man inte sitter bak har du ju rätt i. :) men hjälper inte baksystemet till med att lyfta hela ljudbilden i bilen?

Jag trodde faktiskt inte att man kunde höra vart basen kom från, även vid högre delning. Kan man sätta en 4 kanals och en 2 kanals pnp för att driva allt?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om jag inte ser helt fel så har blap-stegen pre-out, och i så fall kan du köra ett blaup 4ch och sedan lågnivå ut till ett kralligare "vanligt" 2ch steg, typ en 2x 100-150W RMS för basarna.
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Ja det vore ju kallas!!! isf kan jag ju börja med att sätta i ett 4-kanals bp och driva framsystemet och subbarna. Skulle jag inte nöja med med det så kan jag ju köpa till ett 2-kanals.

Så nu kvarstår dessa frågor!

Vilket framsystem tycke NI att man bör satsa på?
Får 4-kanals bp plats någon stans i en E93 cab?

Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Kallas= kalas :)
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Sitter och ska beställa sws-8 från USA.
Ska jag köpa 2 ohm eller 4 ohm? Rätta mig om jag har fel men 4 ohm ska väl bara användas när dom ligger paralellt med framsystemet? Eller även om man ska köra tillsammans på en kanal på mitt nya steg?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vid serie-/parallellkoppling av två element kan man välja att antingen dubblera eller halvera den ursprungliga impedansen (kommer inte ihåg vilket som är resp för serie- och parallell, men det finns att hitta på nätet)

Med 2st 4ohm element kan du alltså få en last på antingen 2 eller 8ohm.
Med 2st 2ohms element kan du få en last på 1 eller 4ohm

I ditt fall om du ska använda monokanalen på bp555, som troligen inte är särkillt stabil vid låga impedanser (1-2 ohm) hade jag tagit 2st 2ohms-element och sett till att koppla dessa för en total last på 4ohm.

Dessa funkar då även om du beslutar att använda ett kralligare 2kanalssteg (med en kanal för varje bas), då dessa brukar klara 2ohms belastningar galant.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ps. kopplar du fel så det blir 1ohm totalt så bränner du steget..
Ti
56
Tibby
BMW 335 E93 cab 2008
Lite så tänker jag också! 2x4 ohm i serie borde ge 8 ohm och 2x4 ohm paralellt borde ge 2 ohm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.