|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har funderat en hel del på en blivande bruksbil att köpa i framtiden, vet inte riktigt när. Eftersom skapligt snål och framförallt bakhjulsdrift är ett krav (står inte ut med något annat av flera anledningar trots min ganska lugna körstil) så känns en 316 E36 som ett av få alternativ. Dessutom ser de riktig bra ut!Effekt, utrustning o s v är inget som är viktigt för mig, jag prioriterar andra saker och tycker dessutom att enkelt utrustade bilar är trevligast. Idag kör jag en Volvo 244 i originalskick som ska bli enbart hobbybil. Eftersom den blir veteran med diverse fördelar och knappt kommer att användas kommer årkostnaderna för den bli obetydliga. Men jag vill ändå inte köpa en för dyr bruksbil, maximalt 40 000 kronor kanske? Gärna en gubbägd pärla med skapligt få mil på mätaren. Här kommer diverse frågor som säkert kommer utökas några gånger. Jag har i stort sätt ingen kunskap om BMW. 1. Skillnad på olika årsmodeller, även små? 2. Reservdelsutbud? Vill fort få tag i delar även i framtiden och med min omsorg håller en bil riktigt länge. 3. Reservdelspriser? 4. Lättmekat? Lätt att byta lampor? 5. Användbara även på dåliga skogsvägar? Markfrigång? Vill inte ha någon ovanligt låg bil för åldern. 6. Vad ska kontrolleras vid inköp? 7. Vad betyder 316ti? 8. Skillnad på 316 och 318? Utrustning, effekt, försäkringskostnader, resevdelspriser. motorkonstruktion m m? 9. Livslängd och kvalitet? Ser mest Volvo och Mercedes bland bilar som rullat över 50 000 mil. 10. Något mer som är bra eller kul att veta? 11. Andra alternativ till 316? Även andra märken. | |
| Många frågor. Börja med att kolla modellguiden och begagnatguiden här på forumet (se länkar i menyn uppe till vänster). | |
Njuren |
Tjena! Det var min första bil och var kanonnöjd med den förtuom lite småbekymmer med bensinpumpen. ti betyder compact, 2 dörrars 3 serie. Tyvärr är 316 sedan lite väl slö, min sackade i uppförsbackar :D Men annars en kanonbil - med den riktiga tyska kvalitetskänslan (som tyvärr idag är ersatt med plast) Lycka till! Ein Prosit, ein Prosit der Gemütlichkeit! |
|
hej! köp en -94 eller nyare då fick 316i coupe/sedan kamkjedja (står i beg guiden). Jag har själv ägt en 316ic(coupe)-94 med 20k på mätaren, blev en dyr historia då i princip alla slitdelar behövde bytas dämpare+fjädrar runt om =dyrt till coupe. Nu kör jag en 316i 4d-97, har aldrig varit så nöjd. Tar ingen soppa ligger på 06-0,75 beroende på körstil med 205-15. Delarna köper jag hos bmw och det mesta brukar gå snabbt att få hem(2-3 dagar) Priset är något högre en genomsnittsbilen men som föregående skrev så får man lite tysk kvalitet trots den lilla fyran. Angående fin fråga om livslängd vet jag just inget,känns som de flesta e36 blir körda till skroten eller dylikt innan dom hinner passera 35k Troligen p.g.a ägarna?? .Min har rullar 21k..minimalt med rost få ägare(3brukare) och den kostade nära 30k Das bmw |
|
|
Tack för diverse tips! Låter bra att de är snåla, ytterligare ett själ till att köpa en annan bruksbil. Compact eller sedan har ingen betydelse men Compact tycker jag nog är tuffast. Någon mer med kunskap? Har många frågor som ni ser... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.