AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
965

Fälgar till 325 ix

DB
14
DB
9-5 Aero
Har förstått att inte vanliga e30 (4x100) fälgar inte passar på ix modellen.
Men det är väl samma bultmöster?
Räcker det att sätta specerplattor imellan eller måste man köpa fälgar med annan inpressning?

Mvh // Fredde
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med iX är att om du använder spacerplattor tillsammans med vanliga E-30 fälgar så flyttas inpressningsdjupet åt fel håll, det blir ännu mer fel! Tvärtom kan du göra, dvs använda iX-fälgar tillsammans med spacers på en vanlig E-30.

Mvh
DB
14
DB
9-5 Aero
Jaha man ska alltså ha fälgar som bygger mer inåt...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte riktigt vad du menar, men iX-fälgarna har ett större inpressningsdjup än vad vanlig E-30 har. Dvs anliggningsytan med bultarna är längre ut från centrum av fälgen.
Det som händer om du sätter på en iX-fälg på en vanlig E-30 är att fälgen kommer för långt in i hjulhuset, då kan du flytta ut det med hjälp av spacers.
Sätter du en vanlig E-30-fälg på en iX så hamnar hjulet för långt ut i hjulhuset, därför förvärrar du felet om du sätter på spacers. Det du skulle behöva är att svarva av gods på anliggningsytan på fälgen för att flytta in den.

Mvh
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Det kan juh isåfall inte vara ngt problem att hitta fälgar till ix. ? eller ? bara du vet vad du har för et så hittar du nog. finns juh massvis med fälgar som har et 32-42 som borde passa. det e värre att hitta 20-28 som det ska vara på "vanliga" e30. körde en vinter med et38 7*15, men då rymdes inga vikter på insidan av fälgen, pga att dom tog i fjäderbenet. ;( men kolla et´n! så hittar du nog fälgar sen. lycka till!

///air, BMW Club Finland #2150
DB
14
DB
9-5 Aero
Johan B

Ja det var ungefär så jag menade.
Tack för hjälpen...

Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
handlar som sagt bara om et...
har ett par snygga 16" aez på min...
DB
14
DB
9-5 Aero
Det är alltså ET 32 till 42 som gäller för att dom skall passa ix?
DB
14
DB
9-5 Aero
Skall eventuellt titta på en 325 ix -88 i helgen, vad ska man tänka på innan man köper en sån? Alltså annat än man kollar på vanliga bakhjulsdrivna e30.

Mvh // Fredrik
4w
18
4wd
BMW 325iA -92
Drivaxlarna fram.
Kör med fulla rattutslag o lyssna om knutarna är ok fram.
Kolla om fördelningslådan läker. Svårt att veta om dom slarvat med att kolla olja i fördelningslådan men kolla serviceboken.
Mi
15
Micke Ån
325IX Touring
Hej,

Vilket ET är det som gäller för IX:en?

Micke Breställ
15x7 fälgarna har ET 41 orginal
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag kör med ET38 på mina vinterfälgar (15")... kommer från en Golf.
På sommarhjulen är det ET35 (17") och de funkar också.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.