AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.391

Byta olja i Jaguar auto låda eller ej?

Har en daimler xj6 som rullat 17000 ska man byta olja i lådan eller inte? Någon sa om en annan bil jag hade en gång, byt aldrig den oljan då rasar automaten, men vad säger ni?
Nu ska vi se... vad har du för årsmodell? Är den lite nyare sitter det ju en ZF-låda i den, HP24, antar att det i princip är samma låda som BMW valt att sätta i en del av sina bilar.

Du har ju bytesintervall enligt serviceschemat... så jag hade bytt olja, alla gånger. Dessutom är det enkelt gjort på sexorna.

Det är en -96, undra hur mycket olja det går i 10l kanske
Lådan rymmer nog strax över åtta men vid byte får du bara ur runt fyra, lite beroende på om du byter filter också. Är oljan riktigt dålig kan man ju först byta olja en gång och sen byta olja+filter, i och med att man ju bara byter lådan halva volym. Max fyra liter alltså, slå i strax över tre och varmkör för att sedan fylla på försiktigt för att inte överfylla. Oljan måste vara varm när du kollar nivån, och så motorn igång och allt det där.

En -96:a borde ha avtappningsplugg men jag bytte på en -97:a för några veckor sedan och den hade inte det, men då tar man det via anslutningen för stickan.
Oki då lämnar jag nog bort det, tack för din hjälp
Hur ser oljan ut? Är den fin hade jag nöjt mig med olja+filter, men om den är dålig hade jag kört med mellanservice i form av bara oljebyte. Bytet är enkelt, med filter tar det kanske en halvtimme i byte och lika mycket till i varmkörning/efterfyllning. www.jaguarklubben.se/forum har en hel del tips, gratis att regga sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.