AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.822

Mittenkörfältet på motorvägar

Sida 1 av 2
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Vad är det med folk som envisas med att krypa i mittenkörfältet när det finns ett helt utmärkt och tomt (eller befolkat med individer körandes i samma hastighet) körfält till höger!?

Jag har idag satt på mina splitternya friktionsdäck och tänkte åka en sväng för att rugga upp dom (d.v.s. bli av med fabrikationsoljan på däcken). Både på vägen mot Arlanda och därifrån så påträffar man löpande människor som verkar helt omedvetna om att dom kör på en motorväg med tre körfält (ibland även fyra).

Hamnar man i situationen att det kommer en länga 150+ km/h-förare bakom en och man själv kommer ikapp en 90 km/h-förare som ligger och pyser i mitten så verkar sistnämnda förare fullkomligt oförstående när man blinkar åt honom/henne för att flytta på sig.

Så - det var kvällens frustration. Tack för mig.
Du har postat i fel del utav forumet.
Sen är det väl lagligt att köra om i den högra filen numera?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om det är 70 eller lägre får du köra om till höger, inte annars.
Jag håller med dig ICar, från Partille in mot Gbg på E20 är det 3 filer åt varje håll, och nästan alla, även bussar och lastbilar envisas med att ligga i mittenfilen. Högerfilen brukar vara tom.

BMW CS #5206
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Ah, missade att byta forum. Tack!

Att köra om på insidan är mycket riktigt tillåtet på vägar där hastighetsbegränsningen inte är högre än 70. Dock är jag tveksam om det fortfarande gäller väg skyltad som motorväg - måste hitta en teoribok och läsa på. I detta fall så var det dock 90- och 110-sträckor.

Jag kan förstå att man undviker höger körfält om detta är dedikerat till en destination som man inte har något intresse av, men annars så borde det vara straffbart att blockera ytterfiler. I tyskland så resulterar en omkörning på insidan (om den bevittnas av en polis) i att både den som kör om och den som blockerar någon ytterfil bötfälls - inget snack.
- Tom trefilig motorväg, ganska sent. Kör i högerfilen. Ser en bil som ska köra på motorvägen. Byter till mitten. Bilen ökar fart och blinkar vänster. Och korsar rätt av högerfilen och tränger sig precis framför mig så att jag är tvungen att bromsa/väja. På en annars tom motorväg. Hogerfil 100% tom. Inte en kotte.
- Som ovanstående. Dock är vi redan två på motorvägen, jag till höger och blir omkörd av en bil. Bilen från påfarten svänger in framför mig men fortsätter oavbrutet nästan rakt i bilen på mittenfilen som precis hade kört om mig. På en annars tom motorväg.

Verkar som vissa är helt besatta att de SKA köra i mittenkörfältet. Lagen säger att man SKA hålla sig till högre körfält om man inte kör om. Vägverket har en enda skylt på E4 vad jag vet där det står: "använd även höger körfält". Säger man så kan man lika bra fortsätta skriva "... men mitten går bra också om du tycker bättre om den"

Sen ska vi bygga en enfilig förbifart sthlm (högerfil ska ju inte användas) till en kostnad som säkert landar på runt femtio miljarder, när vi redan har en förbifart: högerfilen på E4:an...
Lagen säger även att man inte får köra för fort. Hur många respekterar den regeln då?
Håller man hastighetsbegränsningen på en enfilig sträcka på 2+1 vägar har man någon idiot som ligger och pressar en i arslet och blinkar med helljuset för att han tycker det går för långsamt.

Så det här med att folk kör i mittenfil är ju egentligen en petitess, om man ser till alla andra lagbrott beträffande hastighetsöverträdelser och att inte hålla ordentligt avstånd.

Jag har ofta sett poliser köra om i högerfilen på trefiliga motorvägar och inte bryr de sig om att folk ligger i mittenfilen heller oavsett vad lagboken säger. Ni klagar nog förgäves så länge som polisen bara bryr sig om de som kör för fort och själva placerar sig på det sätt som ni klagar på.
ic
124
icke
318is -90
Nope, det är ingen petitess..

Resultatet är nämligen att hela kapaciteten för vägenätet på trefiliga motorvägar minskas. Man kan få böter för att man inte kör i höger körfält, men det delas nog inte ut särskilt ofta.

Jag har gett upp, svenskarna är ett hopplöst fall när det gäller mittfilen. Jag lägger mig längst till höger i stället eftersom man kan köra 140 där. Det är ju helt tomt! Vänsterfilen är ju också blockerad av alla dom som anser att 120 är den optimala farten och inte kan förstå hur någon annan skulle kunna ha en annan uppfattning!

Jag hade verkligen uppskattat om det var som i tyskland. Att man bara flyttar sig en fil till vänster just när man kör om och sedan flyttar sig tillbaka igen. Men nu är det inte så och då är det bara att acceptera och anpassa sig.

Zick zack körning är också ett bra tips till er som tröttna på mittfilsförarna! Kör där det finns en lucka bara. Ingen mening att ligga i ärslet på någon säljare i en SAAB i vänstern om det finns en lucka två filer till höger. Så klipper man in framför saaben sen.

Varför har svenskar fått för sig att filbyten är något som bör undvikas in i det yttersta? Kan dom inte lära sig byta fil i stället för att vara rädda för det?

Det är ju som på tvåfilig motorväg, och det är 200 meter mellan lastbilarna, men trött-föraren i bilen framför inte går in till höger mellan lastbilarna och släpper förbi en snabbare bil som kommer bakom. Vad är problemet? Vill han inte slita på blinkersen eller? Så får man ligga bakom denne i ytterligare en minut..

Det vore så soft om folk själva började tänka lite i det här landet.. Det är som Fredrik Lindström skojjar om svenskars besatthet vid datummärkningen på mjölken.. Fan, smaka på den och gör en egen bedömning. Samma sak i trafiken..

Chris87: håller med att man inte behöver bete sig som "icke" ;-) Man kan inte klaga på trafiken och sedan svinköra själv... dock i iakttagelserna håller jag med honom.

Men ditt resonemang håller bara om folk skulle hålla tillåtet fart i mittfilen. De flesta gör inte det och ligger runt 10km/t under tillåten hastighet. Finns även en del som håller 85-90km/h oavsett fartbegränsningen (70-90-110). Alltså på med farthållaren, halvsova och med skygglapparna på sikta mellan de två mittersta sträcken. Detta kan knappast var bra körning, både när det gäller säkerhet och trafikflöde ...
Onehp: Jag håller delvis med dig. Att ligga långt under hastighetsgränsen är inte acceptabelt så vida det inte finns några anledningar, ex. dåligt väglag med mer.

Att folk inte håller farten är ju inget nytt, Sverige är väl ett av de länder som leder statistiken över andel motortrafikanter som överskrider gällande hastighet. Om inte så ligger vi väldigt högt.
Det är tillåtet att passera bilar i de olika körfälten, så vad skillnaden mellan omkörning och passering är kan man fundera på.
Istället för att klaga kan man ju anpassa sig till situationen. De ställen jag kör på som är trefiliga har fördelen att då de flesta ligger i mittfilen, kan man utnyttja de andra filerna. Oftast går det avsevärt smidigare att passera i det högra körfältet och här flyter trafiken bra.

På något sätt har det högra körfältet blivit något av en expressfil. Den enda fördelen som jag ser det är att om man ligger i det mittersta körfältet går det enkelt att köra om bilar. Är det inte ledigt i vänster körfält, "passerar" man helt enkelt framförvarande fordon i det högra körfältet.

Jag ser fördelar med båda sätten, dvs trafik först och främst i högerkörfält och trafik i det mittersta körfältet. Vill man hård dra det med att det inte är tillåtet att "passera" och/eller köra om i höger körfält, så kan man på samma sätt säga att alla som kör fortare än gällande hastighet inte är ett dugg bättre oavsett hur de väljer att se på saken.
Beträffande köer, så bidrar ju alla som kommer på tok för fort och bromsar in kraftigt bakom framförvarande fordon. När det görs på detta vis går trafiken långsammare och långsammare ju längre bak i fältet man är. Skulle alla sakta ner lugnt och metodiskt skulle trafiken flyta bättre.
Jag tror inte det skulle skilja så mycket om man byggde upp trafiken från höger vid rusningstid, då alla har lika stor rätt att köra om andra i ytterfiler oavsett hur mycket fortare man kör om, sen har inte andra rätt att kräva fri väg, inte heller har de rätt att kräva att man ska köra fortare bara för att de själva kör för fort.

Så länge bilister kör olika fort på vägarna kommer man nog aldrig ifrån dessa köer. Än mindre är nog chansen i rusningstrafik. Det skulle gå smidigare om alla höll en och samma fart och med korrekta avstånd till framförvarande fordon.
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Jag instämmer med "icke", detta är ingen petitess av samma skäl som "icke" anger - det inskränker "processningsvolymen" våra vägar har kapacitet till. Helt i onödan.

Vad gäller zick-zack-körning så har jag valt att inte ägna mig åt det förutom i extrema fall (då föraren längst ut till vänster har "frusit" mentalt och inte svarar på något tilltal (helljus och tuta)). Huvudsakligen är argumentet för detta att zick-zack-körning inte är något som mina medtrafikanter förväntar sig och är tränade för att hantera. Hur många av er tittar ut bortom högersidan på den ni kör om för att se om det kommer någon från insidan innan ni kör tillbaka till ert ursprungliga körfält? Min sambo kör MC och detta har gjort mig mer vaksam på hur folk beter sig och vilka risker det medför för våra oskyddade medtrafikanter. Det som Chris87 kallar för att "passera" är för övrigt vad jag skulle kalla för en flygande omkörning och personligen är jag lika mycket emot en sådan i höger körfält som jag är mot en explicit omkörning i höger körfält.

Är man lite krass så kan man konstatera att det inte finns något stöd i lagen att köra om (eller passera) på insidan på vägar där hastighetsbegränsningen är satt till över 70 km/h och gissningsvis har någon/några funderat på detta och kommit fram till att det inte är lämpligt eller tillrådigt att kompromissa på sin egen och andras säkerhet på detta sätt. Att utgå ifrån att medtrafikanter runt omkring dig har den kontrollen på läget runt omkring sig tror jag i många fall är att hoppas om för mycket - titta bara på alla som blir överraskade av att någon finns bakom för att man "glömt" titta i backspegeln dom senaste åtta kilometerna!

Vad gäller att hålla hastigheten så är det en ständig debatt kring detta. När jag själv genomför en omkörning av t.ex. en långtradare i 114 km/h på 110 km/h-motorväg med två körfält och någon som vill köra snabbare smyger upp i kofångaren på mig så saknar jag fullständigt sympati för detta. Det betyder däremot _inte_ att jag väljer att ligga kvar och blockera, utan jag förflyttar mig tillbaka till höger körfält så snart jag bedömer det vara säkert (d.v.s. avståndet till långtradaren är betryggande). Jag kan tycka att om man aktivt har valt att köra fortare än hastighetsbegränsningen så får man också förbereda sig på att hantera dom komplikationer som uppstår av det - alltså att man kan stöta på människor som håller sig till hastighetsbegränsningen. Vidare har jag lagt mig till med vanan att på motorväg vid omkörning börja blinka höger så fort jag passerat föraren av fordonet jag kör om. Dels för att så tidigt som möjligt indikera mina intentioner för den som körs om samt visa för den som evt. ligger bakom att han/hon kan ta det lugnt, jag kommer flytta mig inom kort.

Om någon kryper upp i min kofångare (och i extremfall börjar blinka) på en enfilig del av 2+1-väg så kommer det enbart att resultera i att jag slår av på farten tills dess att personen i fråga håller ett acceptabelt avstånd. Jag är medveten att om personen kör in i mig bakifrån så är det hans/hennes försäkringstekniska problem - men det är bara intressant om jag (eller min sambo på sin MC) överlevt krocken till att börja med.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Visst kan man störa sig på folk som inte håller hastigheten men det är faktiskt inte förbjudet att köra mindre än tillåtet.
Jo...om man är en fara för omgivande trafik men då gäller mycket lägre hastigheter än 10-20 under max tyvärr.
Se på bussar/lastbilar på motorväg..deras max är väl 80-90...och dom får inte böter.
Så att folk kör olika fort får man nog försöka gilla bara....trist men sant.

Frasse
Det olämpliga är att ligga en bra bit under hastighetsbegränsningen och ändå envisas med att ligga i några av omkörningsfälten på motorvägen till vänster om det ordinare körfältet längst till höger

Lagtexten om placering i körfält lyder som följande:

" Förare av andra fordon än som avses i första stycket (cykel och fordon under 30 km/h) skall föra fordonet i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Om körbanan är indelad i körfält som är utmärkta med körfältsvägvisare, får fordonet föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Förordning (1985:380)."
Det är fler som uppmärksammat problemet:

Länk
Jag bara konstaterar att trafiken inte flyter som den kan göra.

- Kör man som man ska, då släpper man fram snabbare folk automatiskt då man håller sig till höger så snart utrymmet finns (på 90 och 110 väg). Finns inget ställningstagande. Man bara gör så och då funkar det med fordon med olika hastigheter. Utan att man tycker skit om dem som kör fortare eller illa om dem som kör långsammare.

- Trevligt att iCar upptäckt blinkerspaken. Det är ju hela vitsen med den, att man ska blinka INNAN man gör en manöver så att bakomliggande bilar kan planera sin körning bättre. Så att trafiken flyter bättre. Dessutom ska man även blinka när man inte ser någon annan, just för man kanske missat en annat trafikdeltagare som då kan ta hänsyn till dina intentioner. Alltså, man ska ALLTID blinka INNAN filbyte (och gärna under också). Inget att tänka på, bara en bra vana...

När jag ändå är igång:

- Hålla avstånd är till för att undvika sena inbromsningar. Men det är också en åtgärd så att det ska finnas plats för bilar att byta fil! På så sätt att trafiken kan flyta på. Så har någon infogad framför dig och halverad din säkerhetsavstånd, då är det bara att släppa gasen och öka gapet igen. Man kan tro att folk kommer att infoga hela tiden, men så är det inte. Sen är viktigare att trafiken flyter på, än att man vinner en plats i en stillastående bilkö.

- Till sist: är det någon som kör i häcken på dig. Tror du att de kommer att öka avståndet om man saktar in? Hur påverkar det trafikflödet? Det man gör ät att se till att man tar lite extra avstånd framför sin egen bil, då behöver man inte oroa sig för att man kanske behöver göra en tvär inbromsning och få rövslickaren i bakrutan. Man tar helt enkelt marginal för båda. Sen får man släppa fram bilen. Och hoppas att en civilare tar brottslingen.

- Vill du att fortkörare ska åka fast: se till att polisen får sina resurser till detta istället för att (fundera på) att leka polis själv. Det gynnar inte trafikflödet...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Eftersom du verkar ha full koll på vad som gäller och inte gäller i Tyskland så tycker jag att du skall prova på att ligga och blinka på framförvarande bilar.
Tycker att det är skoj att man kan få upp en 1.8 diesel i 150 nu mera så var det inte förr

Ha de T
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Först vill jag säga att det var kul att se så många både välskrivna och i flera fall välformulerade inlägg med genomtänka åsikter.

Själv förundras jag lite över att folk så ofta klagar och upprörs över denna (i min värld) petitess, samtidigt som man oblygt förklarar hur man löser dessa problem med mycket farligare och olagligare beteende och manövrar.

Jag kör väldigt mycket bil per år, över hela landet och i alla typer av fordon. Jag är klar över att folk ibland tenderar att köra så som beskrivs, alltså inte vara så duktiga på att använda högerfilen som bakomvarande önskar. Men, jag ser det sällan som ett direkt stort problem.

Sen är det ju så, att jag själv kör lite olika beroende på hur jag kör, och inte minst vad jag kör. Det betyder att även jag ibland medvetet väljer att lägga mig i mittfilen trots att det finns en högerfil som jag kan använda. Men det finns alltså vissa orsaker till detta, vilka oftast inte folk förstår utan istället mest klagar för att de själva blir hindrade att köra så fort de vill i en fil för att det ligger ett fordon där i laglig fart.

Som jag ser det så är det väldigt sällan som mittfilen missbrukas så pass grovt att det verkligen blir ett problem att sitta och hetsa upp sig på så till en grad att man knackar ner inlägg på forum med sin klagan och frustration. Visst kan det irritera även mig ibland, men sällan värre än att det inte är passerat och glömt några sekunder senare.

Skulle man vara så känslig att körning i mittfil irriterar och upprör så infernaliskt, ja så lär man ju börja tugga fradga över alla andra betydligt större felaktigheter som sker konstant överallt i trafiken.

Varför har majoriteten av folk en så otroligt kass fordonsplacering, vilket ofta hindrar andra trafikanter?

Varför skiter så otroligt många i de lilla behändiga spaken till vänster om ratten, blinkersen, och om de råkar använda den gör det helt felaktigt?

Varför tänker inte folk mer på vilket "kroppsspråk" deras bil förmedlar, och kör på ett sådant sätt att folk lättare förstår vad de tänker göra?

Varför har folk så svårt att hålla avstånd?

Varför kan nästan ingen surra sin last korrekt?

Varför kan nästan ingen märka ut sin utstickande last?

Varför kan inte folk fatta att de har dimmbakljusen på när de inte ska vara på?

Varför kan inte folk fatta att de har helljuset på när det inte ska vara på?

Varför kan inte folk planera sina omkörningar bättre?

Varför kan inte folk som kör om göra det raskt och säkert?

Varför ska mötande bilar köra om med halva bilen eller mer på min körbana och ta för givet att jag ska flytta mig?

Varför ska mötande bilar köra om med halva bilen eller mer på min körbana trots att det inte ens behövs?

Varför ska motorcyklar köra som de ägde hela världen?

Varför ska motorcyklar tvunget tränga sig fram precis hur som helst, var som helst, när som helst, mellan bilar i köer oavsett om de står still eller kör?

Ja, jag kan fortsätta att fylla på hela förmiddagen....

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Så lite om körning i Tyskland.

Det brukar tjoas om att i Tyskland, där är de så överlägsna på detta med att köra bil, och i synnerhet då på Autobahn....

Eh... nä, duktigt överdrivet skulle jag vilja påstå.

Jag kör en hel del i Tyskland och visst kan man med fog säga att de är mer vana att hantera högre hastigheter på Autobahn än de flesta svenskar är, men gudarna ska veta att det inte är så långt mellan tokstollar och rattdivor även där.

Beroende på trafikintensitet så kör man mer eller mindre i höger körfält och det är inte så långt mellan stunderna där det kör bilar lite överallt i valfri fil, ungefär som här hemma.

Dessutom så stöter man dagligen på idioter som tror att ALLA ALLTID OMEDELBART SKA flytta sig till högerfil bara för att de kommer i högre fart bakifrån och vill om. De idioterna verkar inte begripa att man inte kan flytta sig till högerfil om det inte finns någon lucka där, eller tät trafik i högerfil och man själv ligger i en lång radda bilar som redan håller på att passera alla bilar i högerfilen. Då får han där bakom finna sig i att bara ta plats i kön och vänta på bättre tider för omkörningar...

Problemet är att det finns alltför många förare som tror att "visa hänsyn till dina medtrafikanter" enbart gäller andra och fullständigt stänger av den lilla intelligens de själva har och skiter i att visa hänsyn till andra

Alltför många egoister kör i trafiken

Om alla brydde sig lite mer om varandra, visade hänsyn och omtanke, försöker förstå hur andra reagerar på ens eget beteende och kör med insidan vore trafiken en betydligt trevligare plats att vara på

Speciellt storstadsvägarna har dessa problem eftersom det finns fler bilar, fler filer och som man kan tycka ibland, fler idioter där.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Nu börjar det bli riktigt hög klass på detta inlägg

HIHIHIHIHIHIHI

Ha de T
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Där fick nog Tallviking till det riktigt bra och jag håller med.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.