|
|
|
|---|---|
|
Såg den här annonsen på Blocket Länk och blev lite fundersam. Har sökt på forumet för att kolla upp mer info om detta men inte hittat något. OBS! Det är inte min annons!!! Ingår det en "original baslåda" i vissa ICE-paket till E39? Eller är det bara baksystemets original högtalare som visas? Om det förra är fallet, hurdant skulle resultatet bli om man monterade exempelvis ett par 8" OpenAir baselement i den där (samt naturligtvis ett slutsteg för att driva dem ordentligt)? Har kikat in i bagaget på min bil och jag ser ut att ha någon liknande konstruktion där... | |
|
Det sitter en sådan baslåda på vissa E39 Sedanmodeller, och på Touring sitter det en motsvarande låda bak till höger över batteriet. Ingen höjdarbas men ett visst tillskott ger systemet. "Lådan" är rätt noga avpassad för sina element och du vinner troligen inget på att byta dessa. Vet inte riktigt hur du menar med open air element men baslådorna ovan (basreflextyp) är som sagt noga avpassade för originalen. FP |
|
|
Folke: Misstänkte att så var fallet. Blir nog att köra med en normal baslåda som tidigare var planerat. Tack för infon i alla fall! OpenAir-element är bashögtalare som går att använda utan låda alls, exempelvis genom att montera direkt i hatthyllan, etc. |
|
|
Jo jag känner till monteringssättet osv. Fast alla högtalare kräver låda eller åtminstone en baffel, t.ex hatthyllan. Inget element kan placeras fritt i luften, dvs "open air", då kommer ljudet från fram och baksida att mötas och släcka ut vartannat. Det finns många skrämmande placeringar och även råd från fackhåll att man t.ex kan placera en högtalare "open air" direkt mot baksätets ryggstöd osv. Egentligen finns inget element som är bättre eller sämre vid "felaktig" placering, däremot har högtalarelement för specifika lådtyper, basreflex, sluten låda, bandpass, horn osv helt skilda egenskaper. Ändå säljer flera företag i billjudsbranchen högtalarelement som sägs passa lika bra i både 28 eller 43 liters låda (exempel), i en öppen eller sluten låda osv. Inget kan vara mera fel om det är optimalt ljud eller bas man vill ha. FP |
|
|
"openair" i billjudsvärlden betyder att elementet kan monteras i hatthylla och ha bagaget som (stor) "låda". Dessa element är alltså anpassade för väldigt stora lådor. De fungerar helt ok för de flesta med normala krav på bas så länge det är tätt mellan bagage/hatthylla. Men självklart är en optimal låda ljusår bättre i ljudkvalité. |
|
|
Jepp, stämmer. Ofta vill man ha styva upphängningar osv på dessa för att få bättre styrsel på konen osv, men det är inte riktigt så enkelt ändå. En orsak är att man lätt slår sönder högtalarna när man öppnar/stänger skuffluckan, och ljudet påverkas kraftigt av innehållet i skuffen, och man får alltså kompromissa. Det finns några riktiga "open air" konstruktioner i ljudvärden, svenska Megatrend är väl en av de mest kända och det är high end med pris därefter. Här är det inga styva kortslagiga element som gäller, tvärtom. Vad jag vill komma till är att man ofta associerar till kända "principer" i billjudsvärlden som inte alltid har med ursprunget att göra. Ber om ursäkt för utvikningen från grundfrågan, men ämnet är ju rätt intressant.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.