|
|
|
|---|---|
|
Ärendet har säkert vart uppe tidigare men sökfunktionen fungerar inte alls för mig... Ska ställa av min M3 E36 i helgen och kom och tänka på att jag kört knappt 500 mil denna säsongen så det är hög tid för oljebyte igen, bytte i våras när jag ställde på den. Vad är mest lämpligt - ska jag byta olja redan nu innan jag ställer av bilen, eller ska jag spara det tills dess att jag ställer på? Fördelar / nackdelar? Jag är lite rädd att det fastnar klägg som kan finnas i nuvarande oljan om den får stå med detta? Tacksam för svar! | |
| Om du ska byta i vilket fall som helst, så gör du bättre i att byta nu. Bilen mår bättre avställd med en ny olja än en smutsig sådan. | |
michael.anki |
Tror att det spelar roll hur du kört dom här 500 milen. Lugna mil = vänta till våren Hårt körd = Nu Gör du det nu slipper du till våren! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Syntetolja åldras inte nämnvärt. D.v.s. oljan du tappar ur i vår är likvärdig med den som finns i nu. Går inte bilen något under vintern så smörjer den ju inte heller något. Mer en psykologisk effekt skulle jag tro ;) |
|
|
Ångest när ni rekommenderar båda delar :D Den är lugnt och stillsamt körd, visst är den varvad när man lackat ur på någon kärring man legat bakom men inte bankörd en meter i år. Har verkstaden tid imorgon blir det ett byte, annars får det vänta till våren :P |
|
| Pratade om detta förra året med Castrolrepresentanten som var med på BMWCS-träffen hos BMW Solna. Jag byter normalt olja varje höst innan avställning men hade endast kört under 300 mil med TWS 10/60-oljan och han tyckte då det var stort overkill att byta olja. Så jag bytte inte. | |
|
Olja ÄR mkt billigare än metall,hade kört 50mil med dubbelin men det var ett år sen så självklart får den ny olja. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.