AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Ofrivilligt test: Diesel i M62

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Kallstartade & körde ca 300 meter till macken, av nå´n anledning tankade jag med motorn igång & jag tankade 98 som jag brukar. Omedelbart när jag lämnade så gick bilen knappt att få upp i varv. Min första tanke var att jag kanske "surat" ner den då jag gav rätt mycket gas på höga växlar med kall motor. Men den skärpte inte till sig mer den kvällen. Så på morgonen vid start så kommer varvet upp till 1500 & sen dör bilen med ett sanslöst rökmoln som stinker tändvätska. Startar upp bilen ca. 20 ggr, den går längre o längre på tomgång för var gång & till slut blir det dags att hosta iväg till verkstaden. När den är varm på vägen dit så går den hjälpligt med ägg under pedalen. Efter kontakt med verkstaden idag har de bytt LMM utan resultat, bränsletryck mycket bra, nya lambdasonder utan resultat. Meken står frågande till vad bilen lider av & frågar om jag kan ha fått i E85? Ringer till macken & frågar om det finns E85 på pump 8. "Nej men vi fick i diesel där av misstag...." Så nu ska 540:n få nya stift & kollas av verkstaden. Trodde spontant inte en bensinare skulle gå alls med diesel....jag uppdaterar med vad som gjordes på verkstaden. ///Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, jag hoppas macken tar verkstadsnotan!
Troligen fyllde dom väl diesel i en inte helt tom cictern plus att du kanske hade en del bensin kvar. Tror inte du skulle kommit någonstans med ren diesel. Be att få avgasvärden uppmätta efter en rejäl körning efter verkstadsbesöket så att inte katalysatorerna skadats.

En bekant från norra England jobbade tidigare på en mack med betjäning vid pumpen. Det kom en riktig pingla och ville få bilen tankad. Simultankapaciteten fick sig väl en törn i hennes närvaro så han fyllde diesel i.st.f bensin. Då han stod och tittade efter henne då hon for och hoppades att hon skulle komma tillbaka nån gång, började bilen hosta och efter några hundra meter dog den och hon kom gående tillbaka.
Kommentaren till det var: "-Jag trodde inte hon skulle komma tillbaka SÅ snart!" :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Givetvis så skall du ha ersättning av macken i fråga!
Ta kontakt med dem igen och fråga hur Ni skall lösa detta.

Jag hoppas att det löser sig smidigt för dig!

Mvh Håkan
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Helt riktigt Anders. Verkstaden sa som du att de har missat att suga ur all diesel, annars hade den aldrig gått. Och de agerar som sig bör med att stå för notan, tanka min bil efteråt samt hålla mig med lånebil tills min är klar. Då är det lättare att förlåta. Utan att veta - men med spekulation - borde det inte vara så att tankbilens "dieselrigg" inte borde passa på mackens 98? Och då att tankbilens 98 tank av misstag istället fyllts upp med diesel? Bara en fundering....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.