AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.754

Regnsensorn har slutat fungera, några råd?

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

jag har problem med regnsensorn i min bil ( 740ia-98), vindrutetorkarna går kontinuerligt i intervall när spaken står i läget som skall aktivera regnsensorn. Regnsensorn fungerade utmärkt fram tills ungefär att jag fick ett problem med tändningkontakten vilket gjorde en lång rad elektriska funktioner strömlösa( Radio, rattknappar, rollo, telfon etc ).Kontakten fick jag utbytt hos en bra fristående BMW mek här i Jönköping. Jag trodde att problemet med regnsensorn eventuellt kunde ha att göra med att den kanske stått spänningslös pga felet i tändningskontakten, men så verkar det inte vara.

Felsökning hos aukt. verkstad sa att det föreligger ett internt fel i regnsensorenheten. Det är inte riktigt ett så detaljerat svar man vill ha när klåparna tar 1000 kr bara för att läsa av felkoderna. Vidare anmärkte de på att det finns en blåsa i vindrutan vid regnsensorn.

Vad jag funderar på är just blåsan i rutan, eftersom regnsensorn fungerat bra innan, skulle det räcka med att byta själva sensormodulen och inte rutan också som BMW vill? Det är inga större fel på rutan, så det går nog inte som
försäkringsärende. Det finns något litet stenskott och den är naturligtvis normalt sliten efter 12500 mil. Blåsan ser dessutom mer ut att vara en bubbla mellan sensor och ruta och inget i rutan.

Jag har inget vidare förtroende för verkstaden i fråga. Kundmottagaren blev närmast sur när jag ville att han skulle förklara mer i ärendet och hänvisade till en mekaniker som han inte hämtade, vilket jag nog tycker han borde gjort
direkt när han inte ens kunde svara på grundläggande frågor om bilens elsystem. Så jag uppskattar synpunkter från det här forumet som oftast utgör en betydligt bättre källa till information en medioker aukt. verkstad.

Har någon här på forumet några råd att ge angående regnssensorn?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hade samma fenomen på min bil.
Putsade upp området (rutan) vid regnsensorn
med vax. Finns "blåsa" även på min ruta så
det ska nog vara så.

I vilket fall så försvann problemet efter putsen.

Svekke
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har haft ett liknande problem på en E39:a där regnsensorn spårade ur två gånger efter att varit strömlös.

Båda gångerna initierade BMW om funktionen på bilen och därefter fungerade den.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Du får inte vaxa rutan kring regnsensorn eftersom den då "Känner av" vaxhinnan på vindrutan vilket gör att den får en betydligt nedsatt funktion.

Tvätta området runt regnsensorn med ett vaxlösande medel och kolla att torkarna är i bra skick.

Ifall det finns en blåsa i vindrutan finns det risk att den måste bytas.
Det går även att nollställa regnsensorn med BMW:s tester och sedan anpassa den efter rutans skick.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Jag tittade idag och blåsan är just inte i rutan, utan det ser mer ut som om en luftbubbla mellan rutan och en liten del av den blå delen av sensorn.

Som jag tolkade den ohyfsade kundmottagaren så fick de kontakt med själva sensormodulen som signalerade "internt fel". Vad nu det är som sagt.
Vad innebär en initiering egentligen? Att man ger modulen en identitet på bussen och talar om för busmaster att den finns där? Innebär initiering också reset av modulen?

Jag får prova att göra rent området på rutan, fast jag tror inte det hjälper för rutan ser rätt ren ut.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Jag tittade idag och blåsan är just inte i rutan, utan det ser mer ut som om en luftbubbla mellan rutan och en liten del av den blå delen av sensorn.

Som jag tolkade den ohyfsade kundmottagaren så fick de kontakt med själva sensormodulen som signalerade "internt fel". Vad nu det är som sagt.
Vad innebär en initiering egentligen? Att man ger modulen en identitet på bussen och talar om för busmaster att den finns där? Innebär initiering också reset av modulen?

Jag får prova att göra rent området på rutan, fast jag tror inte det hjälper för rutan ser rätt ren ut.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Den blåa delen på rutan är en optikkropp som är fastlimmad på rutan och den går inte att byta utan man måste byta hela rutan.

Blåsan behöver inte vara något problem bara den inte är på "fel" ställe.
Det är antagligen själva elektronikenheten som är felet eftersom vekstaden fått en felkod av den.

Initialisering betyder att man anpassar sensorn efter rutans slitage/ålder
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Jag får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och lämna in bilen för byte
av styrenheten. Funkar det inte får jag överväga att byta rutan.
Byta styrenheten har jag fått en offert på ca kr 1850 för från aukt. verkstad.
Kan en fristående verkstad med rätt utrustning klara ett sådant byte,
eller klarar endast aukt. verkstad ett styrenhetsbyte med s.k initiering?

Sådana här fel får mig att fundera på om man vågar köpa en E65?
Om en enda felavläsning kostar 1000 kr och en E65 har en betydligt mer
avancerat elsystem finns väl inga gränser för hur mycket ett elfel/datorfel/programvarufel kan kosta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.