AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.934

M3 E46: Motorn bytt, positivt/negativt?

Sida 2 av 2
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Sportbilar generellt verkar ha en del motor-ras...

Porsche 996 -98 o framåt dras ju oxå med en hel del ras fortfarande...

Mvh Peter
"Personligen hade jag aldrig köpt en som det är bytt hela motorn på.. går aldrig o få allt o sitta som org,, tro mig jag vet jobbar ju på bmw"

Haha OK?

Det var nog det mest korkade jag läst på mycket länge, skulle den nya motorn inte vara original då, eller vad är det som gör att den inte sitter lika bra?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om en bil skruvas ihop och isär på en verkstad ska man inte räkna med att det blir monterat lika noggrannt och korrekt som på linan.

En kille som monterat 100-tals motorer på linan och som har exakt rätt utrustning och verktyg med rätt moment inställt och har tillgång till precis de fästelement (skruvar muttrar clips mm) som ska användas, varken mer eller mindre.
Klart att sannorlikheten för fel blir mindre än när en mekaniker kanske byter sin första motor på en M3e46 och vissa delar ligger i en hög på arbetsbänken bland annat bråte och motorn kanske lyft ur med någon slang eller elkontakt fortfarande ansluten. När jobbet är klart har det säkert saknats någon liten pryl eller blivit någon mutter över "som säkert inte behövs".

Hade en e46:a som var inne på rep för en parkeringsskada (byte av framskärm och blinkersglas). När jag inspekterade bilen saknas säkert 3-4 clips och skruvar till innerskärm, stänkskydd och trösel. Delarna satt ihop men mer var det inte.

Kanske bäst att tillägga att det finns jätteduktiga och noggranna mekaniker också som verkligen följer boken och gör allt rätt och riktigt och då kan det bli lika bra som på linan.
Det sa jag inte,,, det klart den är orginal. Men aa björn har ju redan svarat. Och det stämmer till 99% alltid ngt som blir över.... kan vara från en skruv till ngt annat.
michael.anki
Det är just därför man inte skall lämna bilarna till BMW själva,utan ta mindre BMW skruvare typ Jarls Bilservice,Blombergs mfl.
Kan garantera också att man blir mycket bättre bemött och det blir mer personligt med skruvarna.

Jag vet ,har provat både och.

Bmw idag Bmw imorgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.