AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.159

min e39 -99 varvar inte mer än till 2500v/min när den är kall?

Har fått ett konstigt fel på bilen... den funkade som vanligt när jag hade den senast, och skulle åka iväg efter att bilen stått ett par dagar, då startar bilen helt vanligt, men när man gasar lite så börjar bilen darra o vid 2500v/min så tappar den effekten o håller på att dö, när bilen har fått bli varm i motorn så funkar den perfekt igen???? har nån snälla en förklaring!

si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Är det inte ett säkerhetssystem för att undvika att man kan rusa motorn när den är kall? Fast har för mej att den spärren ligger höre. typ 4000?
näe... nu vill den knappt starta.... kollade under bilen o såg att en strömkoppling vid oljetrågen va blöt av olja..... växellådeolja om jag inte misstog mig

motorlampan lyser, acs lampan lyser. o den säger bara motornotprogramm??? går jätte böddrigt.......

Gör en diagnos med dator och läs av felminnet.
Varvbegränsningen vid 2500rpm är en funktion i motorstyrningen (nödprogram) för att förhindra skador men man kan ändå köra vidare lite lugnt osv.
Orsakerna kan vara flera, kam eller vevaxelgivare, glapp i motorstyrda trottelspjäll, osv. Felminnet ger besked.

FP
sak ta den till verkstaden när jag har fått lite mer pengar.... så tråkigt när nått sånt händer.... men tack för tipset!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.