AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.708

Frågor e32: Servoolja? pppp? fläkt.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har haft min E32 stående ett tag. Fått några fel.

Servon låter. Speciellt vid högersväng. Vad ska det vara för olja? Köpte nån ATF på OK men det låter fortf.

pppp: Står det i färddatorn och mätarställning, motortemp, och tankmätaren fungerar ej heller. De gjorde de förut. Hastighetsmätare och Motorvarvmätare fungerar dock.

Kupefläkten: Fungerar bara när man drar hjulet till maxläget. Då låter fläkten bra och värme/kyla kommer. Men den dör helt när man ställer den på annan hastighet.

Både pppp och kupefläktsfelet uppenbarade sig samtidigt så jag hoppas på att det hänger ihop på nåt enkelt sätt.

Till saken hör att bilen stod utan batteri i ett par månader. Kan de ha påverkat nån backup? Till t ex mätarställningen.

Mvh Rickard
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Om din 735 iL har nivåreglering (har inte alla iL det?) ska du ha pentosin 7.1 (om det inte konverterats till 11S, föga troligt), inte ATF. Det kan vara så att någon hällt i ATF tidigare, det ser du på färgen i behållaren. Isåfall kan du pytsa i ATF också.
Kupéfläktsfelet får mig att tänka på fläktsvärdet men i kombination med de andra felen är jag inte så säker. Alla säkringar hela, inga problem med jordning? Trippmätaren nollas när du bryter strömmen men vägmätaren ska inte påverkas.
Är ditt batteri i gott skick?

Bu
7
Burnoutnow
735iA -87
Servot kan vara spännrullen som inte trycker emot tillräckligt vad har du för rem e det en multi rem? Bytte på både min golf och min cheva pga läten
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag hällde i mer ATFolja idag. Det hade helt enkelt sjunkit undan mer än jag trodde. Inga läckor för det är torrt på backen under bilen.

Har inte hittat trasiga säkringar. Men det kan nog återstå en del koll.

Batteriet är några år gammalt. Det kunde ha varit bättre. Kan det påverka?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Om det skall vara CHF och nån har hällt i ATF är servopumpen trasig, garanterat!

pppp är låsning i OBC:n. Finns bara en sak att göra och det är att dra ur OBC:n så att enheten blir strömlös, och sätta i den igen.
Startar den inte upp, är den trasig!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan det inte bli pppp om färddatorn inte får kontakt med instrumentet?

/Mats J
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jo, men om det blir pppp och allt annat funkar, och OBC:n har ju några år på nacken...så brukar det vara den som felar. Dock har vi vid ett antal tillfällen lyckats sparka igång OBC:er just med hjälp av att göra dem strömlösa en kort stund och så smackat i dem igen med tändning på alltså, då skall pppp blinka till och så startar den upp igen.
Har man en ofattbar otur, så blinkar pppp till och så hoppar den över i CODE...Tjena! Då är det bort och på, med batterikabeln som gäller och tändning i läge "r" o vänta på "baklängesklockan..." (annars får man alltså INTE igång bilen).

Om det är så att det är fel på kombiinstrumentet, så brukar det vara ledningsplåten (dvs. den som innehåller kondensatorerna) som är paj. Den går inte att köpa längre, annat än som komplettenhet, och kostar då runt 3.500:-.

Stavros, Du har väl en iAL, med nivåreglering? I så fall har Du en sk. tandemvingpump (centralhydraulikpump), och den är svinkänslig för felaktiga oljor.
Du har också en sk. bromsbomb, dvs, dina bromsar drivs med hjälp av hydraultrycket.
Likaså Din bakvagnsfjädring. Rätt olja är alltså av absolut nödvändighet.

Vad gäller strömmen, så är ett perfekt batteri även av yttersta vikt för att kunna påbörja en korrekt felsökning.

Då avslöjas om saker o ting hoppar igång o funkar eller om det är nåt fel!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.