|
|
|
|---|---|
|
Hej någon som har provat att konertera till etanol på en 325 e36..funderar på att prova det på rallybilen..någon som har erfarenhet av detta.?? | |
| Du kommer att känna av ett ökat vrid i motorn. Gäller f.ö. de felasta motorer som konverteras. | |
|
Blir ju inge mer effekt bara för att byta bränsle. Men mappar ni om den med E85 kommer de kanske visa sig några HK mer ///Micke 325i Turbo Touring e30 460hk/625nm |
|
| Vad gäller vridet,är det nog tvärtom.Alltså lite lägre än med bensin?Har läst det någonstans,,,, | |
|
nepp, de blir liiite högre vrid, har kört på 100% e85 i 2 säsonger nu på min 520 e39a (m52) å grejen e ju de att knacksensorn ligger ju hela tiden å justerar tändningen till strax under spikningspunkten, å iom att e85 e 105oktanigt så kan den justera tändningen mycket högre upp innan den börjar känna av spikningstendenser! Dessutom så började min bil dra på ett annat sätt längst upp på toppen, blev lite förvånad över de för dessa 150hästars motorer e ju bra mycket för trötta för den tunga e39 karossen! så ja säger go for it, ja kör med volvo s40 2.0t spridare på min, dom ligger på 380ccml/min vid 3bar grundtryck, men min orginalbtr står ju på 3,5bar grundtryck så de e väl runt 395-400ccml/min ur spridarna nu! Jag har visserligen inte mappat om, utan bara startade å körde utan några felvisningar i motorstyrningen, snittar på 1.17liter milen i 130 med min bil, 1,07 vid 110! betydligt mer vid hårdare körning typ stadskörning, men jag går plus iaf ;) |
|
|
Fekzen på PPF åker med etanolkonverterad 325 E36 utan några andra modifieringar om jag minns rätt. Väldigt trevlig kille som också utför chiptrimmning. / Mvh Jimmy |
|
|
Patrik_85: Har du kollat tändtidpunkten med INPA el dyl? Styrdonet borde inte låta tändningen gå längre än till sin "okorrigerade grundmapp" vilket är 98 oktan. Annars kan ju tändningen gå så långt att motorn jobbar emot sig själv, rent hypotetiskt, om man skulle tanka 130 oktan. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.