AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.569

Problem med vinterfälg vad ska jag göra?

STi
Har fått pyspunka på mitt ena vinterdäck. Lämnade in detta för åtgärdning på firma. Men de ringer ganska så snart och meddelar mig att jag har ett litet hål i fälgen som gör att luften läcker ut. De påstar att man kan fixa detta genom att svetsa. Men de utför inga sådana jobb och vet inte om någon heller som kan göra detta.
Så nu ställer jag frågan här. Någon som vet vart jag kan fixa detta? (runt Vetlanda med ca 5 mils radie)
Eller någon annan som vet vad en NY Style 119 fälg kostar?
Antar att BMW själva vill ha en liten slant för en sådan fälg?
Eller kan man fixa detta på annat sätt? Kemisk metall eller liknande?

MvH
JB Weld skall enligt min polare vara grymt på i stort sett allt utom plast och läder. Det används flitigt av en hel del mekaniska ställen här i söder åtminstone. Polarens företag hittar du här: Länk

Borde vara ganska enkelt att fixa, är det ett litet hål be dom märka upp det till dig.

Annars får du köra med slang i däcket.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Man kan ju alltid skicka dem till fälgfixarna i Helsingborg de fixar det
Om det finns någon i närheten av Vetlanda känner jag inte till en ny fälg blir nog dyrare
Fick min fälg svetsad för 850 :- plus frakt blir det ju lite dyrare du får kolla vad en fälg kostar på BMW och se om det blir billigare men skulle tro det

Ha de T
STi
Dom pratade om att man inte kunde köra slang i denna dimensionen 225-45-17 Har dom rätt?
Ni
966
Nip
320i-04
Om man nu kan fixa punka i däcket självt med olika snabblagningar typ sprayer som koagulerar när det kommer i kontakt med syre osv så vore det ju konstigt om inte detta skulle ta sig in i fälgen också och fungera som permanent tätning?

Jag skulle undersöka det. Det borde behöva göras en gång och sedan inte mer.

Det finns massor med kylarcement etc som fungerar på liknande sätt för att täta.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Gula sidorna varför inte ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
STi
Funderade själv på "däck" på tub eller vad de heter som nämndes innan. Men förstör inte det ventilen? Typ att den klibbas ihop. Hur farligt är det om det nu skulle vara en spricka?
So
90
Solly
325ik Cab-87
Reparationssats, aluminiumfälg
För reparation av mindre kosmetiska skador på aluminium 139kr på Biltema.

Skadar inte och testa.

lycka till.
STi
Hur fungerar den, är det någon form av pasta man lägger utanpå fälgen? Har funderat lite på "kemisk metall" eller "2 komponentslim" från insidan. Vad tror ni om en sådan lösning?
Jag skulle inte "ful-fixa" nåt så viktigt som däck och fälg, men det är jag det...
STi
Kan nämna att jag lämnat in fälg för svets. Vill heller inte "ful" laga nu när det är familjebilen. Men vill ändå ha det tätt. Hoppas svetsen blir bra
Ni
966
Nip
320i-04
Om nu ventilen skulle klibba igen, kan man ju bara byta den.

Köra snabblagning, och sedan byta ventil. En däckfirma tar väl kanske 150 kr för det eller så gissar jag.

Känns rätt klockrent för mig i alla fall.
STi
Uppdatering:

Däcket är bortplockat och fälgen inspekterad. Har inte hittat någon som hellst antydning till spricka. Så har putsat kanterna runt om fälgen med roterande stålborste, alltså den kanten som ligger an mot gummit. Tanken är nu att byta ventilen och lägga på lite däckklet runt om längs kanten och se om det fortsätter att läcka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.