AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
4.275

Olycka vid streetrace..

Sida 2 av 3
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det är pecis det jag menar! Tragiskt det som hänt, men att försätta andra i den faran som det innerbär när man kör sådär är oförlåtligt! Visst det är kul att köra fort, men på rätt ställen och vid rätt tidpunkt, och med rätt erfarenhet av den bil man kör. Beklagar sorgen till anhöriga.

C-YA!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag såg precis getaway in stockholm 2 nu och man får ju endel tankar när dom typ gasar på bostadsområdes liknande områden. Visst det är sent osv men man förväntar ju sig inte att det kommer en bil i över 200 blås oavsett vad klockan är. Dom kör ju mot rött också. Vanligtvis har jag varit ganska liberal til GIS filmerna men efter en sån här grej så..
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Som sagt en tragisk olycka o 2 år efter så är det fortfarande ingen som vet vad som hände. Dock är tjejen i god vigör och behöde inte spendera resten av livet i rullstol som någon skrev här innan. Om 2 dagar så är det 2 år sedan.

Mvh BJÖRN
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tur för alla att flickan mår bra och klarade sig. RIP.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
2 år sen idag eller?

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
I freags tror jag att det var 2 år sedan??

Mvh BJÖRN
No body realy dies.....

Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hej skulle bara tillläga att det var min bäste polare som omkom i M3 Gt:en

Han hadde precis varit o tankat innan han skulle träffa det andra gänget som stod o väntade på honom nere vid rondellen. Han kom igenom en rondell först sedan så laddade han Gt:en. Kom omkring ca 200 km/h mot den andre rondellen... Han kom en bit innan rondellen, när han började att bromsa så började bilen att vobla med bakpartiet, så han släppte bromsen o försökte att ta rondellen. Men bilen kasade in i trotoarkanten sedan så kastade bilen sig upp i luften o snurrade o landade med taket förre mot murren. Richard som då han hette bröt nacken så han dog omedelbart. Hjärtklaffarna tog också skada. Malin som åkte med klarade sig med förskjutna koter brusten mjälte m.m

Så får ni en litten bild av händelsen så slipper snacket gå
MVH Daniel

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, ibland verkar Darwins teori om "survival of the fittest" vara riktig!
Att köra i 200 knyck på allmän väg (som dessutom har rondeller) verkar minst sagt idiotiskt!

Trist att folk kör ihjäl sig, ännu mer trist om en idiot drar med sig andra...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hmmm...
Blev ju inte direkt MER imponerad av den historien inte. Tråkigt. Daniel, du kanske ska vara glad att inte du också satt i bilen...

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Johan B: Jag vill ju inte försvara idiot körningar på något sätt men jag antar att du som dom flesta andra här har kört i 200 eller mer på allmän väg.
Om du nån gång kört en M3:a? Så märker du ganska snabbt att 200 kommer ganska fort!! Där du har 100 kmh i en "vanlig" bil har du 170-180 kmh med en M3:a.
Eftersom han inte haft bilen speciellt länge så dök nog rondellen upp snabbare än vad han hade tänkt sig?!? Bara en teori?

Tycker inte att man ska kalla honom för idiot!! Samma sak kunde säkert hänt fler här på forumet och han gjorde ju inte det vilje!!

Mvh BJÖRN
No body realy dies.....

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Idiot blir man när man upprepar sina idiotiska gärningar. Idiotgrejer har vi gjort allihopa, är vi alla idioter då? :)

Att rondellen dök upp fortare än förväntat är ju inte direkt en svår gissning. Däremot är det svårare att gissa VARFÖR man håller såna hastigheter mitt inne i tätbebyggt område!? Men ärligt talat, varför spekulera egentligen. Han fick betala det dyraste priset för det och ingen tycker att det är rätt åt någon. Hoppas att detta kan få andra inte göra samma (idiot-)misstag däremot.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
1BJÖRN

Har haft ett par M3:or och kan inte påstå att man bara hux flux kommer upp i 200. Man får allt dra ur den på ganska många växlar och man märker helt klart vad som händer långt innan man når 170-180.

Visst har man kört för fort (och gör fortfarande) men när man kör i dom hastigheterna är man väl medveten om att det går för fort.
Går inte att skylla på nåt.

Hur som helst mycket tragiskt när någon så ung går bort!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Björn: Jag menade inta att bara vips så är man uppe i 200 kmh det är ju ingen missil man kör, men jag menade bara att är man inte van vid att ha nästan 300hkr under huven utan 120 så kommer man upp i högre hastighet fortare än man kanske var van vid.

Visst är det tragisk men som sagt det går inte o skylla på nån annan än sig själv.

Mvh BJÖRN
No body realy dies.....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1Bjön, NEJ jag har aldrig kört i 200 km/h på allmän väg.
Jag har ändå kört en hel del Sport MC och de accar betydligt snabbare än en M3:a!
Visst har jag stundtals kört för fort (och gör det fortfarande ibland) men jag kör inte fortare än omständigheterna medger och jag har inte heller varit inblandad i några olyckor (om man bortser från ett tillfälle då en pensionär i en Nissan Micra i långsam fart körde in i mig bakifrån när jag stannat vid en stoppskylt i en vägkorsning - han skyllde på att han inte såg mig eftersom han glömt glasögonen....) trots att jag har haft körkort ganska länge och kört långt .

Problemet är att många förare överskattar både sina egna och bilens kapacitet när man skall svänga eller bromsa!
Men ett ännu större problem är att allt för få förare inte räknar med "mottrafikanternas" (medtrafikanternas) ologiska och "idiotiska" agerande i trafiken. Kör man defensivt och hela tiden förutsätter "det värsta" när det gäller omgivningens agerande i trafiken, ökar chansen att undvika olyckor!

Rondellen rör sig knappast...men väl bilen och det är föraren som bestämmer farten!
Om man inte har tillräckligt omdöme att INTE utnyttja den höga effekten när det inte råder rätt förutsättningar, bör man inte köra motorstarka bilar som t ex M3...eller egentligen inte någon bil alls!

Att köra i 200km/h på en vägsträcka som har rondeller (knappast motorväg!) är i mina ögon inget annat än just idioti!
Men man behöver inte köra i 200 för att det skall vara idiotiskt - i vissa fall kan det vara idiotiskt att köra i 50 Km/h under vissa förutsättningar (t ex halka), ibland är det idiotiskt att köra bil över huvud taget (onykterhet, trötthet mm) etc. Man måste sätta det i ett sammanhang och i detta specifika fallet visar utgången av händelsen på att det var just idiotiskt!
Att köra ihjäl sig är ingen som gör med vilja (om man bortser från rena självmord i trafiken), men de flesta trycker ner gaspedalen av egen fri vilja....

Anders, i det ögonblick man medvetet agerar idiotiskt är man i mina ögon en idiot.
Rena missbedömningar kan var och en göra, men även den mest svagbegåvade person inser att 200 är för mycket på en väg med rondeller...men som sagt han fick betala priset för sitt agerande!

Det är stor skillnad mellan att köra fort och att köra för fort!

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,
Vad jag menade (med viss ironi) var, att för att kallas för en idiot (även då man inte agerar idiotiskt!) så krävs ett ofta förekommande agerande som idiot. :)

Instämmer för övrigt med dina trafiksynpunkter, vilket jag tror kan kallas ganska normalt. Då dom flesta i min närvaro agerar som så. TYVÄRR med en del undantag åt det "mer idiotiska" hållet !
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tragiskt är ordet

Fruktansvärt

Men det är ofta yngre förare kör över sina begränsningar spelar inte så stor roll hur länge han har haft körkortet i den åldern tror man inte att nått ska hända en man känner sig som stålmannen tyvärr =((

och att sitta här och diskutera hans handlande är aningen respektlöst tycker jag .

Vem har inte gort nån riktig tok-körning nån gång ??

Beklagar bara att dettta skett snyft lider med hans och hennes anhöriga .

M som i Motor
M3 CSL nice
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förstår inte vad det är som är respektlöst i att påtala det idiotiska i att köra i 200km/h som sedan slutar i en dödsolycka!

Mer respektlöst att köra som en idiot! ;o)

Visst är det trist för hans anhöriga och flickvännen...men det gör inte att jag får mer respekt för hans idiotiska agerande!

Han gjorde fel och fick helt enkelt ta konsekvensen av sitt agerande! I detta fall var det tur att han inte dödade någon annan än sig själv, vilket tyvärr händer i många "idiot-olyckor"!

Mvh

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Respektlöst att sitta och "Idiotförklara" han här med tanke på hans anhöriga menar jag .

M som i Motor
M3 CSL nice
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt och hållet med Johan B, de flesta av oss har med all säkerhet kört för fort och gör det säkerligen dagligen. Men att köra 200 km/h mellan två rondeller är inte speciellt smart, att bilen börjar 'vobbla' under inbromsningen är ett annat tecken på att föraren inte kunde hantera bilen. Hade detta inträffat på en bana någonstans i Sverige hade föraren hamnat i en sandfolla och fått skämmas lite på sin höjd, nu slutade det med dödlig utgång. Att bilen 'missade' någon/något annat är enbart TUR.

Detta säger jag utan att på något sätt agera moralkärring, men det är skillnad på att köra fort och köra idiotiskt fort med risk för andras och sitt eget liv.
CIP
Sluta tjabba med varann.
RIP

//Mange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.