AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.700

2 olika sorters vax samtidigt tar ut varandra?

pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06


BMW CS 09107
Hej!.
Jag har en tämligen dum fråga. Om jag använder Autosmart "nordiskt hårdvax" men vill ha dendär extra lystern, kan jag då toppa av med Autosmart "superblank" ? Någon som testat eller vet, Poängen är att jag vill ha hållbarheten OCH blänket :). hehe mvh
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Jag har själv köpt Autosmarts nordiskt hårdvax samt ett annat wax från dem, som jag avser att lägga på nästa helt. Har för mig att det du frågar tydligt står på förpackninen.. att de kan använas tillsammans, och även vilket som ska läggas på först.


"SKANDINAVISKT HÅRDVAX passar såväl för professionellt bruk, likväl som för den som inte är så van vid bilvård. SKANDINAVISKT HÅRDVAX kan som steg 2 användas tillsammans med POLISH MED HÅRDVAX."
står det här: Länk


Mvh Henrik.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
pixel09:

Har provat göra det du nämner i våras samt ett fler tal ggr innan och det var inga problem att göra så!
Använde oxå Autosmarts produkter.

BMW M-POWER
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06


BMW CS 09107
Okej tack för dom snabba svaren!, nja på mina flaskor (Polish+vax och superblank) stog det inget, men då vet jag :) jag är jättenöjd med deras produkter iaf som glad amatör, jätte lätta att arbeta med!
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
pixel09
Hejsan, jag är av lite äldre kaliber men hållit på med puts på bilar sedan man fick körkort. Därav har jag använt äldre tungjobbade produkter, men jag fann i det här forumet just lite snack kring just Autosmart:s produkter.

Jag hade också de här önskemålen som du beskriver max hållbarhet med absolut högsta glans, så jag kontaktade Autosmart generalagents expert så jag fick det här svaret:

Skandinaviskt hårdvax är framtagen för nordiska förhållanden för största hållbarhet och lång livslängd, just för våra saltslaskiga vintrar. Angående superglans kan man med fördel använda detta över hårdvaxet, men dess hållbarhet är ringa, det är mest till för show.

Mina egna erfarenheter visar att det stämmer väl för att högblankt blir det men det finns ingen hållbarhet. Nu använder jag superglans väldigt ofta då det används till min hobbybil, då det är en cabbe så blir inte jobbet så omfattande då karossen på så sätt inte är så stor och någon oxid inte förekommer så hålls lacken med hjälp av superglans i ett excellent skick
mvh Uffe/bildock
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Varför balta mex vax som tvättas bort efter några avfettnings-tvättar?

Lägg på ett rejält lackskydd typ Fireglaze istället så har du Riktigt god hållbarhet och dessutom får du en riktigt riktigt blank yta.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06


BMW CS 09107
Hej bildock och tack för det utförliga svaret!. Rackarns otur att jag han vaxa med endast superblank...tänkte att det skulle räcka till våren..men inser nu att det inte lär göra det...bara att hoppas på 1 bra dag för vax och tvätt igen innan frost :\...har regnat i 2 dagar och verkar vänta regn i 7 till :\.

Jag har aldrig använt avfettning...min kompis sa att man förstör lacken att bilen kommer bli matt av det? jag har inte en aning då jag är en glad amatör :) och LIVRÄDD att förstöra något hehe, jag brukar bara tvätta med vanligt shampo+vax för att sedan torka med skin sedan polish+vax för att avsluta med vax :).

Das bmw
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
pixel 09
då kan jag tala om för dig att själv använder jag inte avfettning heller, jag vet inte vad man använder det till egentligen, för under den kalla årstiden vi har en massa slask och salt så löses detta av vanlig vattentvätt.

På våren ska jag erkänna att bilen är sträv som ett sandpapper och det beror på att asfalt tillsammans saltet har bildat en sträv hinna på lacken men då våren skönjes och man slipper saltet och bilens rengöring börjar spolar jag av allt löst, därefter tar jag en sudd mid lacknafta eller avfettnigsmedel som är petroleumbaserat det löser det här asfaltkletet efter vintern,låt stå en halvtimme oc därefter avspolning, bilen ser förvånansvärt fin ut nu p.g.a. underlaget av hårdvaxet vi talat om, det fastnar inte så att säga.

Nu gillar jag det här med putsning så för mig är inte det jobbet så betungande men nu kan det räcka med bara vaxet annars får jag dra över med lite polish först och därefter med hårdvaxet, nu klarar sig bilen till hösten och jag brukar ge den en omgång före vintern, genom den här proceduren är bilen i ett strålande skick och mer eller dyrare behandling tycks inte behövas, och varför jag inte använder avfettning under vintern är just att jag vill ha kvar så mycket av underliggande vax, men då får jag finna mig i att det blir lite strävt på ytan under vintermånaderna, bara lite ljummen vattentvätt håller saltskiten borta, den här beskrivningen har jag arbetat fram och fungerar klockrent för mig, jag vet det finns andra som tycker annorlunda men jag ville gärna haka på då du skrev om att inte använda avfettningsmedel, det kan ju vara så att handeln också pushar på att få sälja mycket, man måste nog bedöma lite själv som du gör
mvh Uffe/bildock
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Men snälla ge er. Förstör inte lacken på era bilar!!!!
Självklart ska avfettning användas vintertid. Även sommartid men då mycket mer sällan.
Vintertid tvättar jag med avfettning minst en gång i veckan för att få bort saltet. Du får ALDRIG bilen ren från salt och asfalt om du inte använder avfettning.

Lacken blir absolut INTE MATT sålänge man sköter om sin bil och vaxar det någon gång om året iallafall. Gärna oftare. Jag brukar få det gjort tre gånger per år... En på hösten innan saltet kommen. En gång på våren för att få bilen vår-fin och en gång mitt på sommaren!

bildock: Tvättreporna du har på bilen efter att ha använd "en sudd med lacknafta" på lacken vore skojj att se i solsken... STACKARS BIL.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
En koffertlucka vi fick in på på en rekondfirma här i stan som en kompis till mig driver såg ut såhär: Länk

Halva koffertluckan är orörd (bara tvättad) och andra halvan har jag själv polerat för att jaga bort tvättrepor. Så ja, en rejäl polering är inte fel ibland. Bilen blir som ny !!
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Nikeman
du behöver inte undra, jag har 50 års erfarenhet av lack och det återspeglas i min hobbybil av en Z3 där jag får ideliga beröm just för lackens djup-glans-repfri då bilen tas fram på våren efter vintervilan.
Vad jag talar om är inte någon bil för utställningsskick utan i mitt fall en vinterbil som är 11 år gammal, vad jag vill få fram för den som har en bil under ung.samma betingelser, hur man med enkla medel utan att för den skull lägga ner mycket jobb eller pengar att hålla bilen i ett representativt skick trots en en ur bilägares besvärliga årstid för underhåll.

Med min långa erfarenhet av billacker kan man mycket väl "ta en sudd" så länge bilen är rentvättad från sand och grus, dessa rekondfirmor är nymodigheter som jag aldrig behövt anlita men de gör säkert ett bra jobb, men för den som är intresserad av lite egen skötsel vill jag bara erbjuda mina egna erfarenheter, annars finns rekondfirmorna men där går väl rekonden till en 3-4000om det räcker men jag förstår ju att man är rädd om jobben och försöker få bilägare att lämna sin bil till regelbundet underhåll och det är inget fel på det, men man får inte underskatta den grupp som både kan och vet vad han sysslar med
mvh Uffe/bildock
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Ja Uffe. Du får gärna visa bilder på din "välskötta" lack i direkt solljus där du speglar lacken såsom jag gjorde på bilden ovan. Eller med hjälp av starka lampor så som jag själv använde.

Men att ta en "sudd" som du säger för att ta bort asfaltsprickar och vägsalt efter vintern så är ju lacken onekligen inte ren - och därför får du en helsickes massa tvättrepor.

Ursäkta - men att en "farbror" på 70år säger att en bil är blank betyder i mina öron inte ett dugg sålänge det inte visas eller bevisas på något sätt. Min farfar som tvättar bilen med Yes och diskborste påstår också att hans bil är ren, blank och repfri.... ;)

Berätta lite mer om vad du använder för medel istället och tillväga-gångs sätt. Vad använder du för tvättmedel när du tvättar? Polermedel? Vax? Polermaskin eller kör du allt för hand?


Och åter igen - titta på mitt resultat i bilden som jag länkade in ovan - och säg om den lackbehandligen var värd 2590:- för kunden eller inte. :)
Visa användare
887
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det är inte sudden som ska tvätta och gnugga utan den är bara till för att påföra vätskan eller lika gärna sprayas, det är vätskan som ska lösa och göra jobbet
mvh Uffe/bildock
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Men för att applicera med en sudd så måste du ju ha kontakt med lacken och det blir tvättrepor. Punkt.
AeroX
Håller med Nikeman i denna debatten. Avfettning ska användas...med förnuft. och på sommaren inte lika mkt/ofta som vinterhalvåret. Oavsett om man lägger på lacknafte eller likande så får man inte bort alla föroreningar som sitter på lacken,tex flygrost och tjärprickar. För att få bort dom behöver man syra/kallavfettning och tillsist Lera (Claybar) Och då man går på fysiskt på lacken så repar det...o0ch då måste mna polera.... träffar många "äldre" människor som har "välskötta" lacker...enligt dom själva.... :) Och enligt mig är dom galet repiga.... allt är i betraktarens ögon..... Me i regel så har inte folk smama prefesrenser vad som är en repa,alt repor som jag (rekondare) har...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.