|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Ska byta växellåda (automat) på min bmw 525 -92. Vad ska jag tänka på? är de svårt? Är lådan tung? | |
|
Lådan är TUNG (100kg?), du behöver en växellådslyft och minst en medhjälpare - gärna 2! Mvh |
|
|
Jag bytte låda på min 325 e36 -93 MANUELL och den lådan va inte så väldans tung. Skulle gissa på en 40kg nånstans där, är ju en del mer vikt på automat så ett par hjälpande vänner är nog ett måste. Lyft skulle jag tro att du klarar dig utan.. Mvh // Gustav Busch |
|
| Okej Tack. Den driver ju och växlar, men ibland kan den sluta driva och om man startar om bilen då börjar den driva igen, och den låter ganska mkt lådan. kan de gå att laga utan att ta ner lådan eller är de bara att byta? | |
|
Okej, jag har också en tomat nu, en 540 -99 som jag ska byta växellådsolja i. Hittade det här när jag läste runt lite förrut: "Saxar lite från Haynes som kanske kan vara till hjälp för dig 1 The automatic transmission fluid should be carefully maintained. Low fluid level can lead to slipping or loss of drive, while overfilling can cause foaming and loss of fluid. Either condition can cause transmission damage." - För låg nivå kan leda till att bilen tappar drivet och slirar.. Alltså, du har med mycket stor sannolikhet för lite olja i lådan. Gör ett byte av oljan och byt packning till tråget (kolla om du ser någon antydan till läckage nånstans, tråg, kylare osv..) Sök runt lite på forumet så hittar du nog vad du behöver o hur du gör bytet Du lär ju inte köra mer med bilen innan du fått ordning på lådan. Mvh // Gustav Busch |
|
| Ja de kan ju vara så. om man startar bilen så börjar inte lådan att rassla förens efter ca 20 sek när den varit igång. alltså de börjar inte låta illa från lådan direkt man startat. :) | |
|
Min bil som fått sina slangar avskurna till lådan, upptäckte jag att hade för lite loja efter att jag körde 200m o sen slirade den lite och tappade drivet.. Så det sker tydligen som du säger inte direkt utan efter en liten stund. |
|
| jo. men om de nu är så att jag måste byta låda. är de nå speciellt jag ska tänka på då? är de svårt att komma åt bultarna å de? :) | |
| På min 325'a var de "lätt" att komma åt alla utom en och de va den som sitter i mitten högst upp lite gömd vid startmotorn. Hur mkt tomatlådan skiljer sig från den manuella vet ja ej. | |
| Okej. Tänkte för de är första gången jag skruvar i bmw :P är lådan lätt att få ner å så ? | |
| Automater är betydligt tyngre än manuella lådor, believe me! ;) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dock är 100 kg att ta i :) bollade med en lös 5Hp-18 låda förra sommaren själv och inte orkar jag hantera 100 kilo inte :) 50-65 kg gissar jag på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej :) Men jag ska prova byta olja och filter i den först å se om den kanske funkar bättre då, annars får jag ta ner den och byta. De är en 5hp18 jag har. :) | |
|
Det är inga problem att komma åt dom övre bultarna. När man lossat så att lådan hänger fritt så kommer man utan större problem åt dom övre bultarna med LÅNG förlängare :) Bytta själv min låda för ett par veckor sedan och tyckte de var hur simpelt som hellst.......mycke lättare än å byta mauell. Mvh Robban oo=00=oo |
|
| Har byt olja och filter i lådan nu, De vinande ljudet från lådan har försvunnit, men nu varnar den för getriebeprogramm, Den började varna för det när jag prov körde den och så la den i en växel hårt sen kom de där upp och sen de så växlar den inte mer. Jag vet att lådan gått i "säkerhetsläge" Har provat byt batteriet men de vart ingen skillnad. När jag byte olja och filter så hitta jag järnbitar i lådans tråg ca 6-7 st 1mm stora ungefär, Det kan ju inte vara så bra. Är de bara byta låda eller? vill gärna ha tips på saker jag kan prova göra innan jag byter låda. :) | |
|
Du kollade väl oljenivån på rätt sätt med motorn igång och 30 40 grader på oljan? Sen kan ju små fel från motorstyrningen göra att lådan uppför sig skumt. Var det från 2:an till 3:an det hände? Om luftmassemätaren ger för lite signal till exempel kan ju låda tro att man fiskör och försöker växla därefter och då kan det slira för mycket vid växlingen och felkod uppkommer. |
|
| Jo de gjorde jag, men jag ska kolla de igen. vilken växel ska man ha i när man kollar är de P? han jag köpte den av sa att lådan hade börjat hacka och sen slutat driva. så han sa att de bara är att byta låda, men jag tänkte kolla allt annat innan ja byter :) Jag vet inte mellan vilken växel de var de hände, först ville den inte växla men sen slira den till och så duncka växeln i då gick den i säkerhetsläge. på instrument panelen där de står växel läge och e/s/v försvann också, gör de det när den går i säkerhetsläge eller? | |
| Nu har jag kollat olje nivån och den är bra, när ja lätt bilen stå ca 35 min så försvann säkerhets läget, men sen när jag körde och när den växla så hoppa den i säkerhets läge igen, tror de var när den växla mellan 2an å 3an. | |
| När man tar ner lådan visst ska man skruva lös momentovandlaren innan man tar ner lådan? genom hålet som är raktunderifrån?:) | |
|
Ja man ska skruva lös momentomvandlaren från startkransen först så att vxllåda och momentomvandlare följer med tillsammans ned. Jag hade en 530 med samma låda (5hp18) som ryckte mellan 2:an och 3:an. Visst det fanns brända lameller i lådan men även med nya var felet kvar. Lösningen för mig var en kombination av småfel på motorn. Luftmassemätare, hål på en bälg och feljusterade kamaxlar, sedan började lådan uppföra sig bra. |
|
| Hur många skruvar är de till momentomvandlaren? De låter också som att lådan tuggar på dreven när man kör. Ska kolla felkoderna innan jag tar ner lådan :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.