AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.537

Lambda-mätning hur?

Sida 1 av 2
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Hej
Har fått avslag på besiktningen 6 gånger i år nu så jag börjar funder på att felsöka.. :D
Skämt å sido, jag har högt lambda inga läckage efter x antal meter avgasbandage.

Men jag undrar exakt hur man mäter lambdasonden?
Jag har åkt och köpt en ny på biltema dessutom för att testa utan bättre resultat.
Är inte helt säker på färgerna men så länge förvärmningen sitter som den ska, spelar det någon roll om man vänder signal-kablarna? Biltemas (skit) lambda har ju så klart andra färger än orginal. Men jag vet att jag kopplade förvärmingen rätt.

Jag har kopplat ur lambdan utan att märka något annorlunda på motorn vad gäller motorvarv och gasrespons. Så hur mäter man och vart?
Har testat att mäta direkt i kontakten (orginal) från lambda och kör på tomgång utan att få någon som helst utlag på milli-volt mätaren. Då har jag bara mätt mellan dom olika stifthylsorna.

Vilka färger ska jag mäta mellan?
Om jag får utslag vad ska det vara för frekvens på spänningstopparna?

Det finns massor med trådar om detta där det bara spekuleras fram och tillbaka om hur dålia biltemas lambdasonder är. Det är inte helt omöjligt att den här är kass också. Men ett bra svar på den egentliga frågan saknas.

Mycket tacksam för svar på detta.
Vita=förvärmning,svart=lambda signal,grå=jord, Skifta INTE svart och grå!
Bytte nyligen på en 325i -93, o Biltemasonden funkar utmärkt, samma färg på kablarna med...
Motorn måste vara varm för att sonden skall generera spänning. För att kolla hur bilens lambda reglering fungerar skall man koppla in sig parallelt på signalkabeln. Spänningen skall pendla upp/ner, tämligen snabbt mellan ca 0.2 - 0.8 volt. Har du tillgång till Carsoft (eller liknande) samt interface kan man se live-värden för tex lambda-spänning,
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Ok. Det är precis så jag har kopplat den tror jag.
Jag har carsoft men där får jag inte ut något felvärde alls.
Jag har felsökt alla moduler och allt är ok enligt den, mysko. Felsöker jag DME enheten med t.ex LMM bortkopplad så får jag inget fel heller. Samtidigt som den hittar motorkod och serienummer utan problem, så komunikationen mellan bil och carsoft borde funka.

Jag har en datalogger som mäter spänning som jag tänkte koppla på lambdan istället och köra LabView.

Men lambdan anväder inte avgasröret som jord då? Utan det är mellan svart och grå?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här med att se data live i carsoft och andra liknande verktyg funkar bara på 'nyare' bilar. Min 530 -01 kan sådant men min 525 -94 kan inga sådana roliga saker. Över lag är jag lite tveksam till diagnosen på äldre vagnar för jag har upplevt samma som du, den får kontakt med modulen men inga felkoder trots uppenbara fel.

Men vad gäller lambdasonden så brukar jag mäta direkt i baksidan på kontakten till databoxen. Där plockar man både signal och jord enkelt samtidigt som man få koll på hela kabeln till sonden. Min observation är att förutom att sonden kan vara helt slut (0V) så kan den även ha svårt att orka upp över 0,5V eller bara jobba väldigt långsamt upp till 0,7-08V så avgasvärdena iaf blir skit. Det ska svänga hyggligt fort upp och ner, en vanlig multimeter brukar bara visa lite slumpmässiga värden 0,2-0.8V om allt är okay.

Om biltemas sonder så kan jag säga att ett ex fick ordning på min audi V8 men en annan funka uselt på min 525, den orka bara långsamt upp över 0,5V.

//Magnus

944: Jag kan ju läsa av live-värden på min Passat -95 (bla lambda spänning med hjälp av VAG-COM) så nog måste man kunna göra detsamma på en BMW från samma tids-era, frågan e bara vilken mjukvara man behöver...
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
944. Ok. 0.8 volt? Är det inte så att det är 0.4 som gäller på biltemas lambdor?
Det konstiga med min bil är att det redan satt en äldre biltema lambda fast med andra färger än den nya.

Vart hittar jag ett lämpligt el-schema för att plocka värden direkt från databox-kontakten?
Jag har nämligen provat tidigare med att koppla in check-engine lampan utan att lyckas då jag har en 520 som inte inte har samma databox som andra modeller.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Kom och tänka på en sak till.. Vilka färger gör vad på orginalsensorn?
Det är mycket möjligt att jag har vänt på + och - då jag bytte från den tidigare biltema sonden.
Oavsett från vilken tillverkare lambdan kommer så skall den reglera mellan 0-1V, eller i praktiken mellan 0.2-0.8V när motorn går (ju högre spänning dessto fetare blandning). Finns även "titanium-sonder" som reglerar 0-5V, dessa känns igen på att signalkabeln är röd. En sådan sond får INTE kopplas in till en bil som har en vanlig sond som reglerar 0-1V. Original-sensorn har samma färger på kablarna som Biltema-sonden, dvs 2*vit=förvärmning,svart=signal,grå=jord.
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Okay

Grejen är den att jag inte har orginalsensorn kvar alls. Utan bara kabeln som går till kontakten som sitter på motorn. Så jag är skulle behöva veta vilken färg på orginalkablen som är vad.
Nu är jag inte vid bilen men jag tror att det är en gul och en röd kablen iaf. plus två till jag inte minns.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag uppskattar verkligen alla som orkar gräva så här djupt i problem på egen hand utan verkstadshjälp, så misstolka inte!

Hade precis bekymmer själv med lambdavärdet på min E34 540. Första besiktning lambda 1.07. Läste mig till att högt lambda kan orsakas av hål på avgassystemet. Kollade av detta och hittade mycket riktigt ett hål, ungefär så stort att man kunde peta ner ett finger. Tätade detta och åkte in igen, lambda 1.13.... Nä, nu är det diagnos som gäller tänkte jag och verkstaden hittade direkt fel på lambda nr2. Sitter för övrigt på förarsidan av de bägge, och mäter cyl 5-8, också förarsidan. De rekommenderade f.ö. inte mig att köpa universal, många klarar inte att montera rätt själva och de är överlag av sämre kvalitet, enligt verkstaden då. Att köpa en ny original för 2000kr uteslutet, ebay också lite dyrt med en tusing. Skroten 300-400kr! Kollade en gång för säkerhets skull under bilen innan jag skulle åka till skroten och köpa en. Två sladdar var helt av, de andra två skadade. Avskavda av hardyskivan! Lödde ihop detta och krympslang över som skydd/förstärkning. Åkte in till SBP igen, lambda 1.01!
Vad jag vill säga är att underskatta inte en diagnos på verkstad. De har rätt utrustning, även till äldre bilar. De hittar fel på en gång. Helt klart värt en hundralapp.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tillägg: Kolla skrotarna också! De har beggade original lambdor till vettiga priser. På skroten kan man också lämna tillbaka om det skulle vara kasst. Enligt mig ett bättre alternativ än universal.

------
BMW CS #04839

An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Snart kommer jag ändå att få åka till en verkstad för att kolla det.
Men jag tog en testrunda i bilen nu med kablar kopplade direkt på LMM:en och Lambda-sonden (Röd och Gul kable på lambda)

LMM värdet under körning ligger mellan 1.60 och 4.0, Där 1.6V motsvara ca 1L/mil på mätaren och 4.0V är vi en rejäl urvarvning på tvåans växel så det verkar stämma.

Jag måste ha kopplat detta totalt fel. Eller så mäter jag på fel kablar!
Jag har stadigt 9.05-10.0V på labmbda mellan röd och gul kabel!
För mäter jag mellan röd och jord har jag nästan 14.0V alltså laddspänning!!!!

AndreasF: Jag skrev ju att original-sensorn har samma färger som Biltema-sonden...Uppreparm igen: Vit (2st) = förvärmning, svart = signal, grå = jord.
Så har du 2 vita, en svart samt en grå sladd som kommer från "motorn" så e fallet solklart
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Mina färger från kontakten till lambda är:
RÖD
GUL
SVART
VIT

Till DME enhten från kontakten är färgerna:
BRUN
GRÖN
SVART
+ Okänd.
Då tolkar jag det som att någon monterat en "5-volts" lambda i din bil, vilket är FEL. Skall vara en vanlig lambda. Åk till skroten o klipp av kontakten från en gammal lambdasond o skarva ihop den med Biltema-sonden.
Färgerna mellan DME-kontakt har jag ingen koll på, det är färgerna mellan kontakt-sond som är av intresse för dig! Om det nu är en "5-volts" lambda som sitter i din bil så får man hoppas att inget har tagit skada
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Lambdan som satt innan är ju som sagt en biltema-sond. Dock med färgerna
SVART
SVART
BLÅ
VIT

Och då har bilen klarat besiktningen. För nått år sedan då.
DME enheten är en Siemens (5WK9 002) Vad det översätts till vet jag inte
DME 1.3
DME 3.1
DME 3.3 eller
DME 3.3.1 ?

Någon som vet en bra skrot eller en bra bmw-mek i GBG?
Gör så här: Ta bort den del av sladden som är ansluten vid motorn...Kolla vilka färgerna är där (kan tänkas att nån skarvat...). Original skall det vara som jag skrev. Kontakten vid motorn bör vara en rund kontakt som "skruvas ihop".

Länk
Länk
An
95
AndreasF
BMW X3 2.0D -11
Jag har plockat isär kontakten vid motorn och det är som jag skriver. Röd, Gul, Svart och Vit.
Det är en skruvkontakt som skruvas in i "han-kontakten" som sitter på vänster sida av motorblocket från föraren sett.
Det ser väldigt original ut så jag tvivlar på att någon har gett sig på arbetet att plocka isär original-kontakten för att byta ut kablarna till fel färger istället för att skarva vid sensorn.
Ok...Kolla länkarna! Allt tyder på att det har suttit en 5-volts lambda i bilen någon gång...Åk till skroten o klipp en annan kontakt o jämför färger. På min brors 325i -93 så var det svart,vit*2,grå (samma motorfamilj som din, M50)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.