AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

Kan inte stänga glasbakrutan

Kl
11
Klas B
320d -13 (f30)
320i Cab -92 (e30)
För ca 2 v började bakluckan bete sej konstigt.
Scenario:
1) Hela luckan (dvs inte bara glassdelen) är fullt öppen
2) Drar över insynsskyddet,
3) Tar tag i luckan för att stänga den (har inte soft close)
4) När luckan gått ca halvmeter ned öppnas glasluckan OCH insynsskyddet "släpper"
5) Jag låter bakluckan gå ned och stängas - fortfarande är glasluckan öppen. 6) Drar återigen över insynsskyddet och stänger glasluckan.
7) Krävs ett extra tryck på glasluckan för att låset ska stänga.

Detta håller på en vecka. Likadant varje gång bakluckan ska stängas. Glasluckan "släpper" osv.
Sen helt plötsligt stänger inte längre låset glasluckan. Och inget händer heller längre när man trycker på öppningsbrytaren för glasluckan. Dvs stendött i låset.
Följden är alltså att det inte går att stänga glasluckan.
Har läst om div andra här på forumet som haft liknande problem, men då har luckan öppnats okontrollerat. Det kan ju "hanteras" genom att snabbt hoppa in i bilen och låsa innifrån. Hjälper inte för mej eftersom luckan inte stänger. Och kan följdaktligen inte låsas.
Har demonterat inredning kring luckan för att försöka identifiera avskavda sladdar - hittar inget. Säkringar är hela. (fast jag vet inte riktigt vilken säkring jag ska leta efter....)

Tacksam för idéer. Har bara måttlig lust att åka förbi Jacobssons här i Jkp och fråga. Gissar att de bara kommer rekommendera mej att byta glasluckan. Eller hela bakluckan. Eller varför inte hela bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.