|
|
|
|---|---|
|
hej på er! Jag har problem med mitt centrallås som låser upp sig så jag måste låsa två gånger, sen är det låst. alla dörrar bagage och tanklock låser sig. har sökt och läst alla trådar och testat att smörja lite på bagagelåset och tanklockslåset. Hur ska jag felsöka detta? har läst att det indikerar att nåt lås kan kärva och inte nå sin ändposition, men hur ska jag se om de nått den eller inte? jag har kollat kabelhärvan till bakluckan. alla sladdar är hela. jag vill ju ogärna plocka bort motorerna för de är hemskt svåra att komma åt. Med andra ord har jag kört fast och vet inte hur jag ska felsöka detta. nån som har tips på vad jag ska titta efter? | |
zcooter |
Skulle tro att du har en kärvande C-låsmotor, Det visar sig om du gör ett diagnostest på BMW. Kan oxå vara mikrobrytaren som sitter i dörrstolpen. Jag hade samma problem, fick bytat C-låsmotorn på pass-framdörren Så häng inte läpp!!!! |
| jaså kan man se det om man läser av felkoder? ok det är ju bra isf. synd att närmsta bmw verkstad är 5 mil bort. jag hade tänkt mig att fixa det i vinter. var sitter microbrytaren då? | |
zcooter |
-Jo! hmmm..... få se om jag kan förklara det på ett pedagogiskt sätt. Om du tänker dig att dörrlåset låser i låset som sitter i dörrstolpen, så låser ju låset om en bygel eller hur jag skall förklara det, bakom bygeln sitter det en mikrobrytare som kan kärva. Tyvärr hittar jag det inte på realoem.com. Men ring för säkerhets skull ang, C-låsmotorn om det går o se på en diagnos, kan ju blanda ihop det. Lycka till |
| ok då förstår jag. ska kolla det, kan man smörja upp dem tror du eller måste de bytas isf? funkar inte det så blir det att köpa en begagnad på skroten och byta runt på chans. | |
zcooter |
Du kan ju alltid lägga in en "köbe annons" här på AP!!! |
| jag var nere och skruvade isär bygeln som dörren låser i, och mikroswitchen hade ärgat lite, men när du säger att de kan kärva så fattar jag inte för det är ju inget som rör sig. menar du att de kan ärga och sluta fungera? | |
|
Microswitchen sitter i låsbygeln i B-stolpen. Den rör sig lite och skall klicka distinkt när man trycker på den. Om någon av dessa brytare bråkar så får du det fel som beskrivs: Bilen låser upp sig igen, man måste låsa två gånger osv. FP |
|
|
Tack för tipset om microswitchen,har haft ett trilskandes c-lås ett tag på min E34 och fick se dessa inlägg,har smörjat lite på varje o nu har det fungerat utan problem sen dess.:) HBK |
|
|
tack för svaren, men felet kvarstår. har nu testat följande: Tryckt in microswitcharna på alla dörrar och bagagelucka.(jag kan inte höra nåt distinkt klick på någon av dem dock). har testat att låsa, och felet kvarstår. Tagit bort dörrsidan på förarsidan och kopplat ur centrallåsmotorn, sedan testat att låsa från passagerarsidan. felet kvarstår. testat att riva dörrsidan på passagerardörren och kopplat ur den motorn, för att sedan låsa på förarsidan. felet kvarstår. Kollat alla säkringar i motorrum och under baksätet. alla är hela. rivit bort skyddet runt kablarna och tejpen runt kablarna i "gångjärnet" på bagageluckan. alla är hela och fina. smörjt pinnen som går ut på tanklocket. smörjt bagagelåsmekanismen. tror doch inte att någon går trögt, då jag tycker att det borde höras och synas om någon gick segare än någon annan. Tilläggas ska att det inte går att låsa upp bagageluckan med nyckel, vet inte varför, antingen har låset bäckat ihop eller så är det bytt vid något tillfälle. Kupebelysningen fungerar heller inte när man öppnar någon dörr. vet inte om det kan ha med felet att göra eller om det är ett separat fel. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Jag sätter en peng på att microswitchen i dörrnäsan på förarsidans B-stolpe inte fungerar som den ska. Brukar vara den som ger upp först. Mät med en ohmmätare om den verkligen sluter kretsen. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| ok ska göra det, | |
|
nu har jag varit ute och testat. kretsen sluter sig när jag stänger dörren (och när jag hade den lös och tryckte in den med fingret) elhissknapparna släcks också efter ett tag när man stängt dörren och tänds så fort man öppnar den. det är väl också ett tecken på att alla brytare fungerar? även lyset i bakluckan slocknar när man trycker in brytaren. kupebelysningen tänds dock inte när jag öppnar dörren, men det är väl ett kapitel för sig. har ni mer tips som jag kan testa? jag vill verkligen lösa det här utan att behöva åka till BMW med den. kan en centrallåsmotor fortfarande vara trasig fastän jag inte tycker att någon av dem segar? |
|
| ingen som har någon mer ide om vad det kan vara? jag är mycket osugen på att lämna in den till BMW och låta dem byta delar på chans tills de hittar rätt. | |
|
Hej! Fick du reda på felet audidriver? för jag har samma problem. När jag låser funkar det bra när jag låsa upp så måste jag lås upp 2ggr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.