|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en bil närmaste dagarna. Bilens skatt debiteras i oktober, förmodligen skall den vara betald snart. Kolllade med CBR och då hette det "fodonsskatt som inte ännu förfallti till betalning" vilket jag antar bnetdyer att ägaren fått fakturan men att den ej är betalad än. Om jag köper den här bilen och nuvarande ägaren sen struntar i att betala skatten, då faller det väl på mig att göra det för att bilen inte ska få körfubud? Fick bara en känsla av att "undra om han struntar i det": Vad säger ni? Hur funkar det och hur bör man agera? | |
| Om du äger ett fordon vid ingången av den månad då skatten ska betalas är du skattskyldig för fordonet. Om ett fordon övergår till annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång. | |
|
Vad händer om den som säljer bilen bara "skiter" i att betala. Kan jag köra ändå med bilen fram tills nästa år då det är min tur att betala? |
|
|
Då hör Transportstyrelsen ( och sen fogden) av sig till honom då det är han som "lurat" staten på pengar ( det värsta brott som finns...) Klipp från transportstyrelsen: "Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten. Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen. Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten." Sen skall man dock vara medveten om följande faktum: "Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar. Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor (läs mer om dröjsmålsavgift nedan). Fordonet får heller inte användas om det finns tidigare obetald fordonsskatt från de två senaste skatteåren." |
|
|
Om man ställer av bilen innan försäljning, då behöver man väl inte betala skatten? Om den nya ägaren i sin tur ställer på bilen, blir det inte han då som måste betala skatten och inte säljaren? |
|
| Förutsatt att köparen ställer på bilen efter att han blivit ägare då. Om påställning skickas in samtidigt som ägarbyte, vad gäller då? | |
|
SOm jag misstänkte hörde säljaren av sig efter köpet och tyckte att jag skulle betala skatten. Trots att ingen av oss sa ett ord om detta vid själa köpet. SÅ nu får jag vänta ut hans påminnelser som han kommer få. Under tiden har bilen körförbud, men det struntar jag i. |
|
|
Jag hamnade mitt i en sån här situation när jag köpte bil senast. I annonsen stod de skattad i besiktigad och man är väl lite blåögd då. Tuta o kör tänkte jag men ikke! Förre ägaren hade struntat i och betala skatten och förmodligen tänkte han att jag jättegärna ville bruka bilen och gladeligen betala hans skatt. Jag pratade med transsportstyrelsen och dom sa att jag kunde vänta till den första oktober sen skulle han få ett brev från Kronofogden. De va två veckors väntetid.. Jag tänkte "grönt"! Klart som fan att jag inte tänker låta den snåle fan komma undan! Grejen va att efter den första oktober skulle jag bara betala in skatten ändå men att hans skuld skulle ligga kvar. Detta hade funkat kanon för mig om de inte vart för att transport plötsligt flyttat dagarna två veckor ytterligare.. Alltså en månad totalt.. Och att polisen i området hade för bra koll på mig. Jag va mer eller mindre tvungen att betala ändå. Tänk om folk och myndigheter hade hållt vad din lovade. Själv sålde jag min Z3 med skrivet i annonsen att den va skattad. Räkningen damp ner dagen innan den blev såld. Jag bet i de sura och betalade samtidigt som nya ägaren åkte hem. Som jag själv önskade blivit behandlad.. Så ska du bruka bilen i väntan på skattegrejen blivit avklarad så se till att inte synas förmycke med åket. Polisen gillar de definitivt inte. Surt värre.. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Jag har liknande erfarenheter. Köpte en bil där säljaren var skattskyldig och som, trots upprepade uppmaningar från min sida, vägrade att betala. Jag intog strategin att jag kör och brukar bilen sam vanligt, trots körförbud, eftersom man ju ändå ”aldrig” blir stoppad. Ja tjena, det tog väl en två veckor eller så och så blev man invinkad i en rutinkontroll där det hela uppdagades. Jag fick dock tillåtelse att köra från platsen mot löfte om att genast åka och fixa med betalning samt att återkomma till polisen med kvitto att visa upp. Jag gjorde snällt som jag blev tillsagd. |
|
| Så om jag i slutändan betalar denna (vilket jag inte tänker göra), har han fortafrande sin skuld kvar då? Dvs om den gått till kronofogden, eller vad menar du Skänebo? | |
|
Ja de va så dom sa till mig iaf. De va därför jag ville väntade. Trösten är ju att de utgår en påminnelseavi på 100 kr till honom ändå och i o me att han va så snål så betalar la han inte den heller.. Nää.. Fram med ärliga människor som gör rätt för sig! Jag körde samma.. i två veckor. Sen kom en polis fram till mig - civilt - och sa "Se till o betala skatten!" "Jag tänker inte sätta dit dig nu men jag vet många kollegor som gärna gör de" Jag körde inte på hela efterkommande helg. Tror du på tur - som jag och många andra.. kör o hoppas på de bästa. Själv kände jag att jag ville åka till förra ägaren och läxa upp honom så han uppskattar vett o etikett.. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Förtydligande: Dom (Transsportstyrelsen) sa att Han är skatteskyldig! Det finns två val: 1. Du betalar ändå och han får en påminnelse. (Skatten måste ändå betalas) 2. Du väntar med att betala tills de förfallit och gått till kronofogden och SEN betalar. (Skatten måste ändå betalas) Skillnaden är då att HAN har skuld till kronofogden ist för till transsportstyrelsen. Oavsett hur du gör så får han ändå represalier i någon form.. Jag hade hoppats på att få sveda den fan ordentligt bara.. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.